Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

מהי הענישה על נהיגה בשכרות מ-א' ועד ת'?

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 13 נובמבר 2018

מהי הענישה על נהיגה בשכרות מ-א’ ועד ת’?

נהיגה בהשפעת אלכוהול עלולה להיות הטעות החמורה ביותר שתעשו – ואנו מניחים שאתם יודעים את זה. מגוון הקמפיינים הפרסומיים היוצאים כנגד התופעה, מתחננים: אל תעשו זאת! קחו מונית, בקשו מחבר, המתינו, ובלבד שלא תעלו על ההגה תחת השפעת האלכוהול. בין 30% ל-40% מתאונות הדרכים ההרסניות חלות בארץ ובארה”ב בגין נהיגה בהשפעת אלכוהול; שלא נדבר על הנזק הנפשי התמידי שייגרם למי שחלילה יהיה אחראי על לקיחת חיים, רק בשל צעד פזיז מדי.

 

נהיגה בשכרות נחשבת לעבירת תנועה מהחמורות שיש, שהמשטרה ובתי המשפט נאבקים בה ביד קשה מנשוא ולכן גם חלה החמרה בעונשים בגין עבירה זו. נתונים סטטיסטיים מראים על ירידה קלה בעקומה עד שנת 2018 בכל מה שקשור לנהגים שמעורבים בתאונות בהשפעת אלכוהול, אך עדיין המספר מורה על מאות מקרים מדי שנה.

 

מדובר בטווח גילאים צעיר כשלרובם סטטוס נהג חדש. הם חוזרים מבר, מועדון או מסיבה שתויים עם כמות של אלכוהול בדם שאוסרת נהיגה ובכל זאת מרשים לעצמם לעלות על ההגה במצב כזה. כולם מנסים להילחם בתופעה ולכן גם מחמירים בנטילת העונשים על הנהגים שמרשים לעצמם לשבת מאחורי ההגה לאחר ששתו משקאות משכרים ולסכן את עצמם ואת כל מי שבסביבתם על הכביש.

הענישה בארץ

נתחיל בכך שאין עוררין על העובדה שהנוהג בשכרות עובר על החוק וצפוי לעונש. האכיפה כוללת עונש של מינימום שנתיים שלילת רישיון, וזאת, כמובן, כאשר הנבדק נמצא שיכור לפי בדיקת ינשוף למשל, וחלילה לא גרם לאדם חבלה של ממש או להריגה. ברוב המקרים העונש יהיה בפסילה על תנאי כתוספת, וכמובן שאם תתפסו שוב נוהגים בשכרות בתקופה הקבועה בחוק – יתווספו לכם לפחות ארבע שנים פסילת רישיון נהיגה או שתיאסרו בפועל על מעשיכם.

 

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים ונתפסתם בנהיגה בשכרות, הרי שהענישה תהיה חמורה יותר. רישיונכם יישלל באופן מידי למשך 60 יום, בתאונה עם נפגע או נפגעים ובמקרה של גרם מוות רישיון הנהיגה שלכם יפסל לתקופה של 90 יום על ידי קצין משטרה בשימוע וזאת כמובן באם הקצין יהיה סבור כי הראיות מצביעות כי אתם אשמים בתאונה ו/או בעבירה. העונשים המוטלים על נהג אשר מואשם בהריגה בשל נהיגה בשכרות, מגיעים למספר שנות מאסר ומחמירים מדי זמן; ייתכן ותשבו מספר שנים במאסר על כך. רף הענישה הולך ועולה משום החומרה הרבה שבה רואה החוק ובתי המשפט התנהגות מסוכנת זו.

נהג חדש שנתפס נוהג בשכרות

במקרה של נהג חדש הרשעה בנהיגה בשכרות מבטלת למעשה את הרישיון ופסילת רישיון נהיגה לתקופה של שנתיים, ולאחר מכן הנהג יהיה חייב לאחר שנתיים פסילה לערוך מבחן תיאוריה וטסט, כמו גם לעבור בדיקות במסגרת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מטעם משרד הבריאות.

נהיגה בשכרות נהג צעיר

במקרה של נהג צעיר (נהג מתחת לגיל 24), העונש בגין נהיגה בשכרות יאמוד בקנס, פסילת רישיון בפועל לשנתיים, קנס פסילה על תנאי והתווספות של שנתיים כנהג חדש. וזאת במידה ולא נרשמה לו בעבר עברה של נהיגה בשכרות.

נהיגה בשכרות פעם ראשונה

נהיגה בשכרות במקרה של פעם ראשונה יכולה להגיע לפסילת רישיון נהיגה למינימום שנתיים.

נהיגה בשכרות פעם שנייה

במידה והוטל כבר עונש בעבר על עבירה מסוג נהיגה בשכרות, ובמהלך השנה שלאחר גזר הדין נתפס הנהג שוב כשהוא נוהג בשכרות, תוטל עליו פסילת רישיון של לפחות 4 שנים ובנוסף, הנהג מסתכן גם בעונשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.

זיכוי על נהיגה בשכרות

לא יהיו הרבה מצבים בהם יצא הנהג זכאי במידה ונתפס נוהג בשכרות ונאשם בגין זה. אך כאמור כל מקרה יבחן לפי נסיבותיו ולא תמיד קיימות אמות מידה בורות ובהירות, ובמצבים מסוימים המדינה לא תצליח להוכיח חד משמעית את הטענות כנגד אותו נהג שלמעשה נהג שיכור. כמו כן, ישנם מצבים בהם הנאשמים יכולים לסתור את הבדיקה של השכרות וכהנה וכהנה.

מה לעשות אם נתפסים נוהגים בשכרות?

במקרה בו ייתפס נהג שהוא נוהג בשכרות יהיה עליו לשכור מיד סיוע של עורך דין נהיגה בשכרות קשורה לתחום עורך דין תאונות הדרכים ותעבורה. עו"ד הוא האדם המהימן שידע כיצד לגשת לתיק בצורה מקצועית.
לסיכום, נהיגה בשכרות עונשים כבדים בשל תוצאותיה בסיכון חייהם של הנהגים שנהגו בשכרות וחייהם של כל מי שבסביבתם. ישנם גבולות וישנם חוקים שהמחוקק קבע. המשטרה ובתי המשפט מצייתים להם באמצעות ענישה קשה ומרתיעה.

מידע נוסף

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו”ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע”י לשכת עורכי הדין. לעו”ד סבן ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.