Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

כמה נקודות זה שלילה?

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

עבירות תנועה כוללות עונשים החל מקנסות כספיים ועד לעונשי מאסר. לצידן, כחלק מהמערך ההרתעתי, קיימת גם שיטת הנקודות שמאפשרת מעקב אחרי עברייני תנועה והחמרת הענישה בהתאם לצבירתן. הנקודות נחלקות בהתאם לחומרת העבירה והנהג עשוי להגיע למצב שרישיונו נשלל. לכן, גם אם קיימות נקודות לחובתכם וגם אם קיבלתם נקודות בפעם הראשונה, כדאי שתקראו את המאמר הבא.

מהי שיטת הניקוד ומדוע קיימת?

שיטת הניקוד היא אמצעי מעקב אחר עברייני תנועה חוזרים ונועדה לכימות עבירות התנועה, סוגן וחומרתן. ככל שנהג יבצע יותר עבירות תנועה, כך יצבור יותר נקודות, רמת מסוכנותו תעלה וכך גם יוחמרו הסנקציות העונשיות כלפיו. הרשות שאמונה על הפעלה ואכיפת שיטת הניקוד, היא משרד הרישוי. יחד איתה, מפעילה משטרת ישראל אכיפה מחמירה בעיקר כלפיי נהגים חדשים. תוקפן של הנקודות משתנה בהתאם לכמותן ונע החל משנתיים. במקרים בהם ניתנו אמצעים לתיקון הנקודות כמו קורס נהיגה מונעת ואלו לא בוצעו, יישארו הנקודות בתוקף.

ככל שמדובר באדם שביצע עבירות בודדות וניקודו נמוך, ההשלכות על רישיון הנהיגה יהיו נמוכות. אולם בכל הנוגע לשאלה "כמה נקודות זה שלילה?", התשובה היא כמה עשרות של נקודות שיכולות להגיע מביצוע עבירות תנועה רבות בזמן קצר או עבירות תנועה חמורות שבגינן הניקוד גבוה.

שיטת הנקודות לעבירות תנועה

שיטת הניקוד עברה רפורמה כאשר כיום, כמעט כל עבירה תנועה כוללת גם עונש נוסף של ניקוד שנצבר לאורך זמן. בעבר, הניקוד הורכב מ-3 דרגות שונות, שלאחר הרפורמה הפכו ל-5 הן מחולקות לפי החומרה של עבירת התעבורה ונעות בטווח מספרי של 2-10 נקודות לכל עבירה. את הדרגות ניתן לחלק כך שככל שעולה דרגת החומרה של העבירה כך סך הנקודות שיצברו בגינה יקפוץ בשתי נקודות:

דרגה 1- שתי נקודות: עבירות שבהן הסכנה נחשבת לקטנה יחסית ומכאן גם דרגת חומרתן. בין עבירות אלו ניתן למצוא עבירות גרירה שונות ועבירות שבהן נוסעי הרכב אינם חגורים.

דרגה 2 – ארבע נקודות: עבירות שהסכנה שנשקפת מהן גם נחשבה לנמוכה יחסית אם כי יותר חמורה מקבוצת העבירות הקודמת. בין עבירות אלו ניתן למצוא: אי מתן זכות קדימה, נסיעה ללא אורות, אי ציות לתמרורים ועקיפה אסורה.

דרגה 3 – שש נקודות: עבירות בעלות דרגת סיכון בינונית ביניהן ניתן למצוא: חציית קו הפרדה רצוף, אי מתן זכות קדימה או נהיגה פזיזה ולא זהירה. דרגה זו, נוגעת גם לעבירות שמסכנות גם את הנהג עצמו בינן נהיגה ללא רישיון או נהג שנתפס כשאינו חוגר חגורת בטיחות.

דרגה 4 – שמונה נקודות: עבירות בעלות דרגת סיכון גבוהה שנחשבות לחמורות. הניקוד שנצבר בגינן נחשב לגבוה יחסית ועשוי להתנות את המשך החזקת רישיונו של הנהג בביצוע קורס נהיגה. בין העבירות בדרגה זו, ניתן למצוא: נסיעה במהירות מופרזת, אי ציות לרמזור אדום, סיכון מכוניות או הולכי רגל בצומת וגרימת תאונת דרכים.

דרגה 5 – עשר נקודות: עבירות נחשבות חמורות, הן בעלות דרגת הסיכון הגבוהה ביותר וביצוען עשוי להעמיד חיי אדם בסכנה באופן ממשי. בין עבירות אלו ניתן למצוא: נהיגה בזמן פסילה או תחת השפעת חומרים משני תודעה ונהיגה במהירות מופרזת של למעלה מ-30 ק"מ. בין העבירות החמורות, ניתן למצוא גם את ההפקרה לאחר פגיעה וגרם מוות ברשלנות שנחשבות לעבירות התעבורה החמורות ביותר ועשויות בנוסף לנקודות לגרור גם עונש מאסר ממושך.

ביטול נקודות תעבורה וחישוב צבירת נקודות

נקודות נצברות החל מיום ביצוע העבירה, ומתקיימות למשך שנתיים למי שצבר עד 20 נקודות, או למשך ארבע שנים למי שצבר 22 נקודות או יותר.
נהג שצבר עד 20 נקודות, והוא לא עבר עבירה נוספת במשך תקופת הצבירה, הנקודות נמחקות.
נהג שצבר 22 נקודות או יותר, והוא לא עבר עבירה נוספת במשך ארבע שנים, הנקודות נמחקות, אך הוא נדרש לבצע קורס מתקדם בנהיגה נכונה לצורך זה.
נהג שצבר 36 נקודות או יותר, הוא פסול מלנהוג למשך שלושה חודשים, ונדרש לבצע מבחן נהיגה עיוני (תאוריה) ומבחן נהיגה מעשי.
נהג שצבר 72 נקודות או יותר, הוא פסול מלנהוג למשך תשעה חודשים, ונדרש לבצע מבחן נהיגה עיוני (תאוריה) ומבחן נהיגה מעשי, וכן בדיקת כשרות נהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
נהג יכול לקבל הפחתה או מחיקת נקודות, אם הוא עבר קורס בנהיגה נכונה, או אם הוא עבר תביעה משפטית והצליח להוכיח שהוא לא ביצע את העבירה.

כמה נקודות זה שלילה?

כאמור, במידה וצברתם 36 נקודות, הרי שרישיונכם יפסל לפרק זמן של שלושה חודשים, כאשר בסופם תותנה קבלת הרישיון במעבר מבחן תיאוריה. עוד יש לציין כי במקרים בהם אכן נצברו 36 נקודות, פרט אליהן יוכפל פרק הזמן לאיפוס הנקודות ויעמוד על 4 שנים מביצוע עבירת התעבורה האחרונה. יחד עם זאת, התשובה עשויה להשתנות.

 

כמה נקודות זה שלילה לנהג חדש?

נהגים חדשים נתונים לאכיפה מוגברת של מרבית העבירות. שיטת הניקוד אינה שונה בין נהגים חדשים לוותיקים. אולם, חשוב לדעת שהחקיקה מחמירה עם נהגים חדשים ומתחם הענישה נתון לא פעם לשיקול דעתו של בית המשפט. לכן, במידה ואתם נהגים חדשים, במקרים של תאונה, צבירת נקודות או דוח משמעותי מומלץ לפנות לייעוץ מיידי.

האם פסילה יכולה להיות שלא כדין?

התשובה היא כן, ישנם מקרים שבהם חישוב הנקודות שנצברו מוביל לטעות שבגינה נשלל הרישיון. בין המקרים הנפוצים ביותר הוא מצב שבו מחושב סך הנקודות הכללי שצבר הנהג לאורך שנים רבות מבלי שניתנה לו הזדמנות להביא לתיקונם. בתוך כך, מחיקת הנקודות לאחר תקופת התיישנותן, תהיה לרוב לאחר שקיבל הנהג דרישה לביצוע "תיקון" דוגמת קורס נהיגה מונעת או התניית קבלת הרישיון במעבר של מבחן נהיגה מעשי ותאוריה. במקרים שבהם עברה תקופה של 4 שנים במקרי שלילה של שלושה חודשים ו-6 שנים במקרה של שלילה ל-9 חודשים מבלי שנתקבלה כל דרישה לביצוע תיקון כפי שנדרש בחוק, פירוש הדבר הוא שהרישיון נשלל שלא כדין.

 

מה עושים במקרה של קבלת נקודות?

הכלל הראשון והחשוב ביותר במקרה של צבירת נקודות הוא להימנע ממצב של צבירת נקודות נוספות. במידה ואתם מקבלים נקודות נוספות, חשוב לבדוק כמה נקודות צברתם ולפעול למחיקתם או הפחתת העונש. חשוב לדעת שככל שהעבירות חמורות יותר ונצברות יותר נקודות, כך יוחמרו גם העונשים והחזרת הרישיון עשויה להיות מותנית במעבר קורסי נהיגה ואפילו מבחן מעשי ותיאורטי. החדשות הטובות הן, שאין מדובר בגזירת גורל וישנה אפשרות לביטול או מחיקת נקודות תעבורה

על מנת להפחית את צבירת הנקודות או למחוק אותן, ישנן מספר אפשרויות שעומדות בפני הנהג ביניהן המרת הנקודות לקנס או אזהרה, גיבוש הסדר טיעון בגינו יופחת העונש או הגשת בקשה להפחתת הנקודות. כמו כן, במרבית המקרים ניתן לערער על האישום או העונש שניתן בגינו. בצעד זה וצעדים נוספים מומלץ להסתייע בעורך דין שמתמחה בתעבורה על מנת לשפר את סיכוייכם להשיב את רישיונכם או להפחית את הנקודות שצברתם.

 

מדוע חשוב להסתייע בעורך דין?

אין ספק ששלילת רישיון הנהיגה מגבילה את הנהג ופוגעת משמעותית באיכות חייו. לא רק זאת, נהגים שעבודתם כוללת שימוש תכוף ברכב, שלילת רישיון עשויה לפגוע בהכנסותיו באופן אנוש. לכן כבר בקבלת הזימון לבית המשפט, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה לתעבורה שיידע להדריך את הנהג ולסייע לו בהשבת הרישיון והפחתת העונש ככל הניתן.

בעזרת מומחיותו של עורך הדין, בקיאותו בחוק והיכרותו המעמיקה עם הליכים משפטיים פרוצדורליים, הוא יוכל לסייע לכם לאתר כשלים ולבסוף להביא לביטול הפסילה כנגדכם. לא רק זאת, אי בקיאות בדינים השונים עשויה להוביל לסיבוכים שיפילו אתכם ויביאו במקרה הטוב להשארת העונש על כנו ובמקרים של עבירות חמורות להסתיים בעונש מאסר. לכן, אל תסתפקו בנסיעה זהירה ובטוחה, במידה ומצאתם את עצמכם עומדים בפני שלילת רישיון עקב צבירת נקודות, פנו עורך דין לתעבורה. העזרה המקצועית שביכולתו להעניק לכם עשויה להחזיר לכם את רישיון הנהיגה במהרה.

שאלות נפוצות

כמה נקודות זה נהיגה מונעת?

  • צבירה של עד 10 נקודות תעבורה תוך שנתיים – נמחקות הנקודות.
  • צבירה של בין 12-22 נקודות תעבורה – יידרש הנהג לבצע קורס נהיגה מונעת מסוג בסיסי
  • צבירה של בין 24-34 נקודות תעבורה – יידרש הנהג לבצע קורס נהיגה מונעת מסוג מתקדם
  • במידה ונהג צבר 36 נקודות תעבורה, הרי שבנוסף לשני הקורסים, רשיון הנהיגה שלו יפסל למשך 3 חודשים.

איך אני בודק כמה נקודות יש לי?

על מנת לברר כמה נקודות יש לכם ברישיון הנהיגה, ישנן 3 דרכים לבירור –

  • ניתן לחייג למספר 5678* ולהגיע למענה הקולי של משרד הרישוי. יש לבקש שליחה בדואר של תדפיס הניקוד של רישיון הנהיגה
  • ניתן לפנות באופן ישיר למשרד הרישוי ולבקש תדפיס ניקוד של רישיון הנהיגה
  • ניתן לפנות לרשיומט (מכשירי משרד הרישוי) הממוקם בסניפי סופר פארם ברחבי הארץ (לא בכל סניף קיים הרשיומט)

מהי שיטת הניקוד ומדוע קיימת?

שיטת הניקוד מהווה אחת מדרכי המעקב אחר נהגים המורשעים בעבירת תנועה כזו או אחרת, כאשר המיקוד הוא על נהגים בעלי הרשעות תכופות וחוזרות. שיטת הניקוד בנויה על 5 דרגות ניקוד עבירות תנועה, בהתאם לחומרת העבירה – 2 / 4 / 6 / 8 / 10.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן