Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

נהיגה תחת השפעת קנאביס

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

נהגים הצורכים קנאביס לשימוש עצמי או לשימוש רפואי מסומנים על ידי המשטרה מראש כעברייני תנועה כיוון ששאריות הסם מצויות בגופם במשך כמה ימים, לאחר צריכת הסם בפועל.

נהיגה תחת השפעת קנאביס – העונשים הצפויים

העונשים על נהיגה תחת השפעת קנאביס כוללים פסילה של רישיון הנהיגה לתקופה מינימלית בת שנתיים.
בסמכותו של קצין משטרה לפסול בעת המקרה את רישיון הנהיגה לאלתר ולאסור על השימוש ברכב הספציפי למשך שלושים יום. זאת לאחר שערך שימוע והקשיב לפרטי המקרה מנקודת הראות של הנהג, תוך התחשבות בעברו בנושא עבירות התנועה של הנהג. אם מדובר במקרה חריג כיוון שהנהג נוהג בדרך כלל על פי חוקי התנועה ואין לו הרשאות קודמות או קנסות בנושאים מינוריים. או לחילופין אם מדובר בנהג בעל הרשאות בגין מקרים קודמים, שגם בהם הוא נתפס נוהג תחת השפעת סם.
זכותו של נהג המבקש להתייעץ עם עורך דין תעבורה לבקש מקצין המשטרה לבצע את השימוע רק לאחר השיחה עם עורך הדין וקבלת הייעוץ המקצועי ממנו. מימוש זכות זו מעכב את כל ההליך של הבדיקות הרפואיות השונות לצורך מציאת הוכחות חותכות על שימוש בסמים קלים או כבדים.

בדיקת דם לגילוי סמים - האם שוטר רשאי לדרוש מנוהג ברכב לעבור בדיקה 

שוטר העוצר נהג לביקורת ואין לו חשד סביר כי הנהג צורך סמים, אין לו עילה לבקש ממנו לבצע בדיקת דם לגילוי שאריות סם. הוא יכול לכל היותר לבקש ממנו לבצע בדיקת נשיפה או בדיקת רוק.
אם קיים חשד סביר להימצאותו של סם לאור צורת ההתנהלות של הנהג בבדיקת האפיון או הרוק, יעכב השוטר את הנהג למשך שלוש שעות לצורך ביצוע בדיקת דם במרכז רפואי על ידי רופא או אח בפרטיות ובסטריליות בהתאם להנחיות לבדיקות רפואיות. נהג שיסרב לבצע את בדיקת הדם יוצר סיכון אישי גדול כיוון שהסירוב לביצוע הבדיקה הרפואית הוא עבירה פלילית והעונש הוא פסילת רישיון הנהיגה למשך שנתיים.
במקרים מסוג זה מומלץ לנצל את הזכות הנתונה לנהגים על פי חוק ולהתייעץ עם עורך דין תעבורה. רק לאחר השיחה עם עורך הדין, קבלת מלוא המידע והבנת כל ההיבטים הפליליים והמשפטיים של הסיטואציה, ימשיך הנהג את ההתנהלות עם השוטרים.
עורך דין תעבורה המטפל במקרה זה, יכול לסתור בבית המשפט את ראית התביעה הכוללת את תוצאת בדיקת הדם גם אם התוצאה היא חיובית, זאת אם השוטר דרש מהנהג לבצע בדיקה זו אף על פי שלא היה לו חשד סביר ולמרות העובדה שהנהג לא היה מעורב בתאונת דרכים.

בדיקת שתן לצורך איתור שרידי קנאביס וסמים אחרים

גם לצורך ביצוע בדיקת שתן חייב להיות חשד סביר שהנהג צרך סמים. אם לא קיים חשד סביר, השוטר לא יכול לדרוש מהנהג לבצע את הבדיקה הזו.
שוטר המבקש מנהג לבצע בדיקת שתן והנהג מסרב, נקבע הדבר כאילו בוצעה עבירה של צריכת סם בפועל. השוטר מתעד את מהלך העניינים וגם במקרה זה בית המשפט עלול לקבל החלטה כי רישיונו של הנהג יישלל למשך שנתיים.
במידה והשוטר מבצע לנהג בדיקת רוק שתוצאותיה המתקבלות תוך מספר דקות מעידות כי אכן קיימות שאריות סם, זהו חשד סביר ועל פי תוצאה זו אפשר לבצע בדיקות המשך דם או שתן.
אם עורך דין תעבורה הוכיח לאחר מכן בבית המשפט כי לא היה חשד סביר במקרה זה ולכן לא היה צורך בביצוע בדיקת השתן, גם התוצאה של בדיקת השתן הופכת ללא רלבנטית ולא קבילה גם היא חיובית.

נהיגה תחת השפעת קנאביס במקרה שיש עבירות קודמות

אם נהג זה כבר נתפס בעבר על עבירה זהה או לחילופין נמצאה בגופו כמות שהיא לפחות פי 2 מהכמות המותר בחוק, עונשו יהיה חמור יותר ועלול לכלול גם עונש מאסר בפועל.
שאריות של חומצת THC מוכיחות שימוש בסמים קלים כמו קנאביס או חשיש, ככל שהחומצה מרוכזת יותר, קיימת סבירות גבוהה לשימוש תדיר בסמים הללו.

ראיות מסייעות בתיק העוסק בנהיגה תחת השפעת קנאביס

עורך דין תעבורה בעל ידע וניסיון רב בתחום ספציפי זה יעשה כל שניתן כדי לשכנע את בית המשפט כי מדובר באדם נורמטיבי והמקרה הספציפי הוא יוצא דופן .
אפשר לצרף הוכחות על כך שגם אם הנהג צורך סמים במקרים חריגים ובודדים, החומר אינו משפיע על התנהלותו ואחריות הנהיגה שלו. בנוסף לכך, ניתן לטעון שהחומר שנמצא בבדיקות הרפואיות הוא שארית של סם שהנהג צרך לפני כמה ימים ולא בשעות שקדמו לנסיעה הספציפית שבה נתפס.

שימוש בקנאביס למטרות רפואיות

התכונות של צמח הקנאביס המקלות מאד על חולים במחלות שונות כולל סרטן, הובילו לאישורים רבים של שימוש בסם קל זה.
מבחינת המשטרה, ההנחיות וההגבלות של נהגים תחת השפעת קנאביס רפואי הן זהות לאלו המשתמשים בסם למטרות אישיות כיוון שמדובר בנהיגה חסרת אחריות עקב הימצאותו של הסם בגוף.

המכון הרפואי – מהו תפקידו וכיצד הוא מתייחס לנוהגים תחת השפעת קנאביס?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא גוף מטעם משרד הרישוי. תפקידו של המכון הוא לקבל אליו נהגים אשר ישנה סבירות מסוימת כי הם אינם כשירים לנהיגה – בין אם בגלל שנתפסו בעבירה בזמן נהיגה ובין אם הם כיוון שהם סובלים מבעיה רפואית ו/או נפשית אשר עלולה לסכן אותם ואת המשתמשים בדרך. במסגרת זימון למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הנהגים עוברים בדיקות רפואיות ופסיכולוגיות, אשר בסיומן המכון הרפואי ממליץ למשרד הרישוי האם לשלול מהם את רישיון הנהיגה. חשוב לדעת, שמרבית ההמלצות של המכון הרפואי מתקבלות על ידי משרד הרישוי שמודיע על כך לנהג. מקרים של נהיגה תחת השפעת קנאביס נחשבים לנהיגה בשכרות, וכך מתייחס אליהם המכון הרפואי – בחומרה. נהגים אשר השתמשו ברכבם כשהם תחת השפעת קנאביס, חשופים לשלילת רישיון לתקופה של עד שנתיים, ובמקרים של פגיעה בנפש – אף ליותר מכך – בכל ההיבטים. חשוב לדעת, שגם מי שנהג תחת השפעת קנאביס רפואי ברישיון, חשוף להליכים משפטיים כאלה ואחרים. במידה ונתפסתם נוהגים תחת שימוש בקנאביס, בין אם מדובר בקנאביס רפואי המוחזק אצלכם על פי חוק ובין אם לא, וקיבלתם זימון לבדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים – מומלץ לפנות לעורך דין תעבורתי אשר ילווה אתכם בתהליך ויעשה כמיטב ניסיונו על מנת למנוע מכם שלילת רישיון לתקופה כה ארוכה.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן