Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

עקיפה מסוכנת – סוגי עבירות והעונשים

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

עקיפת רכבים במהלך נסיעה בכביש באופן שיוצר סיכון לנהג ולרכבים נוספים, עשוי להסתיים בתוצאות קטלניות. מהסיבה הזו, הגדיר המחוקק את עבירת "העקיפה המסוכנת" כאחת מעבירות התנועה החמורות ביותר עם עונש מינימום של שלושה חודשי פסילה. במידה ושאלתם את עצמכם מתי עקיפה לגיטימית הופכת לעבירה ומתי תזדקקו לייצוג משפטי? המאמר הבא בשבילכם.

מהי עבירת עקיפה מסוכנת?

לפי תקנות התעבורה, עקיפה מסוכנת היא עקיפת רכב בתנאים שיוצרים סיכון ממשי לנהג ולסביבתו. הוראות תקנה 47, מונות מספר מקרים בהם עקיפה תחשב למסוכנת והם: עקיפה בקרבת מעבר חצייה, עקיפה במקרים שבהם שדה הראיה מוגבל או חסום, עקיפה בסמוך למסילת ברזל, עקיפה בדרך לא פנויה ועוד.

 

בעוד שעקיפת רכב היא פעולה מוכרת שבתנאים מסוימים אינה מהווה עבירה על החוק, במקרים בהם עצם הפעולה יוצרת סיכון שעשוי להוביל לנזק או אובדן חיי אדם, יהווה הדבר עבירה. בהקשר זה,  העונש על עקיפה מסוכנת תלוי במידה רבה בחומרת תוצאות העקיפה ויכול להגיע גם עד עונש מאסר בפועל של מספר שנים.

מה נחשב עקיפה מסוכנת?

עקיפה מסוכנת נחשבת לאחת מעבירות התנועה החמורות ביותר. חשוב לדעת שבשונה מעבירות תעבורה אחרות, נחלקת עבירה זו למספר תתי עבירות שכל אחת מהן, נושאת הזמנה לדין יחד עם נקודות שיתווספו למרשמו התעבורתי של הנהג.

 

בעוד שישנם מקרים נדירים יחסית, קיימים שלושה מקרים נפוצים של עקיפה מסוכנת והם: עקיפה בדרך לא פנויה, עקיפה תוך חציית קו הפקדה רצוף ועקיפה כששדה הראייה חסום או הראות לקויה. מאחר ומדובר בעבירות מאותה משפחה, נחלק את שלושתן לפי חומרתן ועונשן.

עקיפה בדרך לא פנויה

המונח "דרך לא פנויה" עשוי להתפרש כעמום ולא ברור, אולם בתי המשפט מפרשים פעמים רבות מונח זה בהתאם לנתוני המציאות המתוארים בכתב האישום. כך שבמידה והיה מפגע על הכביש, פקק תנועה, עבודות תחזוקה או אפילו רכבים נוספים שהובילו לכך שלא היה מרחק סביר להשלמת העקיפה, ייחשב הדבר לדרך לא פנויה.

 

מאחר ועקיפה בדרך שאינה פנויה יוצרת סיכון ממשי לרכבים נוספים ומגבירה משמעותית את הסיכוי לתאונת דרכים קטלנית, היא נחשבת לעבירה החמורה ביותר מבין השלוש. מכאן שבתי המשפט שרואים בנהג כמי שהיה מודע לסיכון האפשרי שבמעשיו, מייחסים לו חוסר שיקול דעת, פזיזות וחוסר אחריות בנהיגה. העונש בגין עקיפה מסוכנת בדרך לא פנויה הינו שלושה חודשי פסילה, 10 נקודות לרישומו התעבורתי של הנהג וכן זימון לבית המשפט.

עקיפה מסוכנת תוך חציית קו הפרדה רצוף

קו הפרדה רצוף הוא קו לבן המפריד בין נתיבי נסיעה נגדיים. עקיפה או ניסיון לעקוף רכב תוך חציית קו ההפרדה והפרעה לתנועה בנתיב הנגדי עד כדי יצירת סיכון ממשי לרכבים נוספים, מוגדרת כעבירת תעבורה חמורה.

 

בשונה מעקיפה בדרך שאינה פנויה, בעבירה זו המחוקק אינו קובע עונש מינימום. אולם, ככל שהוכח שנהג התכוון לבצע עקיפה זו, גם אם לא השלים אותה, הוא עשוי לעמוד בפני זימון לבית משפט, צבירת נקודות, פסילת רישיון לתקופה של שלושה חודשים או יותר ועונשים נוספים.

 

שימו לב שלא כל חציית קו הפרדה רצוף תגרור את אותו העונש כמו במקרה של עקיפת קו הפרדה רצוף ולכן חשוב לדעת שגם במקרים שבהם נמצא הרכב משמאלו של קו ההפרדה, עונשו של הנהג עשוי להסתכם בדו"ח על עקיפה מסוכנת של 500 שקלים ו-6 נקודות.

עקיפה בראות לקויה או כששדה הראייה חסום או מוגבל

אין ספק שתנאי שטח וראות מאתגרים, יוצרים סיכון לנהג ולסביבתו. חשוב לציין שעצם הנהיגה בתנאים כאלו אינה עבירה, אך נקיטת חוסר זהירות בהתאם לנסיבות דווקא כן. לפי תקנה 47(ה)(1) לתקנות התעבורה, רכב שמבצע עקיפה או ניסיון עקיפה כאשר שדה הראייה חסום או מוגבל או כאשר הראות לקויה, מבצע עבירה.

 

העונש על עקיפה מסוכנת בתנאי הדרך הללו,  נחשב לבינוני ועשוי להיות 8 נקודות וזימון לבית המשפט לתעבורה. בתי המשפט במקרה זה לא מייחסים לנהג אדישות בדומה לעבירות הקודמות, אלא רשלנות. או במילים אחרות, בתי המשפט מניחים כי נהג סביר שיודע כי תנאי הדרך לא מאפשרים עקיפה בטוחה לא היה עושה זאת.

האם ישנם מצבים בהם עקיפה מימין מותרת?

עד כה, התייחסנו לעקיפות מסוכנות ואסורות. ככלל, עקיפות אלו, מתייחסות לעקיפות משמאל כאשר מתקיימות נסיבות שיוצרות סיכון ממשי לנהג ולסביבתו מעצם העקיפה. אולם, יש לציין כי עקיפה מותרת מוגדרת כעקיפה משמאל כאשר הנהג העוקף אינו יוצר סיכון או מפריע לרכבים נוספים בסביבתו.

 

במקרים של עקיפה מימין זו תחשב לרוב כעבירה, למעט מספר מקרים בהם תהא מותרת. מקרים אלו הם: נהיגה בנתיב המיועד לפנייה ימינה בלבד, פניה שמאלה לכביש חדש סטרי או כזה שבו קיימים שני נתיבים בכל כיוון נסיעה ומקרים דומים ונוספים.

האם יש צורך בייצוג משפטי על ידי עורך דין תעבורה?

קיום משפט לאחר שהואשמתם בעבירת תעבורה חמורה, עשוי להביא לעונשים שישפיעו באופן קריטי על חייכם. בין אם מדובר בפסילת רישיון ובין אם מדובר במקרה בו בעקבות העקיפה, נגרם נזק גוף מה שיכול להוביל גם לעונש מאסר.

פניה לעורך דין לתעבורה תסייע באפיון נסיבות המקרה בהתאם לעבירה וגיבוש אסטרטגיה מקצועית על מנת להפחית את העונש או להביא לביטול העבירה וזאת תוך כדי ניתוח העבירה באופן מקצועי.

כפי שראיתם, משפחת עבירות העקיפה המסוכנת עשויה להביא לעונשים שונים. אפיון לא נכון של העבירה עשוי לגרור פסילה אוטומטית של שלושה חודשים ובמקרים חמורים אף שלילה שתמשך גם עד תום ההליכים. לכן, ייצוג משפטי בעבירות אלו הוא קריטי שכן הוא יכול להשפיע באופן ניכר על תוצאות המשפט.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן