Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

הפקרה לאחר פגיעה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

אחת העבירות החמורות ביותר בפקודת התעבורה הישראלית היא הפקרה לאחר תאונת דרכים, העשויה להעמיד את הנהג הפוגע בפני עונש מאסר של עד 14 שנים וזאת לצד קנסות ועונשים נלווים נוספים. לכן, במידה ומצאתם את עצמכם עומדים בפני כתב אישום תעבורתי בעבירה זו, הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת.

מהי עבירת הפקרה לאחר פגיעה?

עבירת הפקרה לאחר פגיעה המכונה גם "פגע וברח", מוגדרת בפקודת התעבורה כמקרה בו נהג המעורב בתאונת דרכים נמלט מזירת תאונה בה קיימים נפגעים, מבלי להשאיר פרטים מזהים או להושיט עזרה. עבירה זו, נוגעת למקרים בהם במסגרת תאונת דרכים בה ישנם מעורבים הסובלים מפגיעות גוף שונות. נהג שידע או היה עליו לדעת כי במקום התאונה ישנם נפגעים ולמרות זאת, עזב את מקום התאונה מבלי להשאיר פרטים, ומבלי להזעיק סיוע , עשוי להביא במו ידו למותו של אדם ולכן עבירת ההפקרה, נחשבת לעבירה החמורה ביותר בפקודת התעבורה.

ענישה בגין הפקרה לאחר פגיעה

פקודת התעבורה מונה שלוש דרגות חומרה לאורן נקבעים העונשים המוטלים על נהגים בגין עבירת הפקרה לאחר פגיעה. לפי סעיף 64א' לפקודת התעבורה, ישנם שלושה מצבים עיקריים של הפקרה לאחר תאונת דרכים והם:

 

מצבים בהם הנהג לא נשאר עם הנפגע

במידה והנהג הפוגע לא נשאר עם האדם הנפגע ולא הגיש עבורו סיוע או הזעיק את כוחות ההצלה והיה על הנהג הפוגע לדעת כי בתאונה עשוי להיפגע אדם או נפגע אדם, הוא צפוי לעונש מאסר של עד 3 שנות מאסר.

מצבים בהם הנהג המשיך בנסיעתו לאחר התאונה מבלי לעצור

במידה והנהג הפוגע היה מעורב בתאונת דרכים בה נפגע אדם, אך לא עצר במקום או בקרבת מקום התאונה, או עצר ולא הזעיק עזרה, הוא צפוי לעונש מאסר של עד 7 שנים.

מצבים בהם בעקבות התאונה נגרמה חבלה חמורה או מוות

במידה ולנפגע נגרמה חבלה חמורה או במידה והנפגע מת כתוצאה מהתאונה, הרי שעונשו של הפוגע עשוי להגיע לעד 14 שנות מאסר בשילוב עם עונשים נלווים.

 

חשוב לדעת שפרט לעונשי מאסר, עשוי הנהג לעמוד בפני סנקציות עונשיות נוספות בהתאם לחומרת המקרה דוגמת פסילת רישיון נהיגה, מאסר על תנאי, קנסות בסכומים שונים וצבירת נקודות. לרוב, עונשים אלו ייקבעו בהתאם לחומרת המקרה, עברו התעבורתי של הנהג ונסיבות נוספות.

מהן חובות הנהג?

במקרים בהם נהג מעורב בתאונת דרכים שבה ישנם נפגעים, חלה עליו החובה להושיט עזרה לנפגעים ולא, הוא עשוי לעמוד בפני עונש מאסר מוגדל או עונשים נוספים הקבועים בחוק. בהתאם לתקנות התעבורה, בכל מקרה שבו נפגע אדם או היה עלול להיפגע כתוצאה מתאונת דרכים בה היה מעורב הוא מחויב לעצור במקום התאונה או קרוב לו ככל האפשר. כמו כן, הוא נדרש לעצור את רכבו ולמסור את כל פרטיו האישיים שעשויים להיות רלוונטיים. לאחר מכן, נדרש הנהג להזעיק סיוע מתאים (כיבוי אש, מד"א או משטרה) עבור הנפגע במהירות האפשרית ככל הניתן. עד להגעת הסיוע, מחובתו של הנהג להמתין עם הנפגע ולהושיט לו עזרה ראשונה ככל יכולתו וכן לנסות למנוע כל נזק נוסף. חשוב לדעת שבמידה והנהג לא הזעיק עזרה, חלה חובה על כל נוסע שגילו 16 לפחות המעורב בתאונה להזעיק עזרה ולא, הוא עשוי לעמוד בפני עונש שהוא מחציתו מזה של הנהג הפוגע.

לאיזה עונשים צפוי הנהג ש"פגע וברח"?

בהתאם לסעיף 64א לפקודת התעבורה, נהג אשר היה מעורב בתאונה בה היו נפגעים או סבר שישנם כאלו, נמנע מלבדוק והפקיר את זירת התאונה לאחר הפגיעה, עשוי לעמוד בפני עונש מאסר בפועל המגיע גם עד 14 שנים. מאחר ומדובר בעבירת תעבורה חמורה שמהתקיימותה עשויה להביא לאבדות בגוף ובנפש, המחוקק לא הקל ראש וחוקק סעיף העוסק בעניין "הפקרה לאחר פגיעה" ובו עונשי מקסימום המשתנים בהתאם לחומרת ההפקרה.

 

ובפירוט, העונש בגין עבירת הפקרה לאחר פגיעה, נתון לשיקול בית המשפט אם כי נחלק לשלוש דרגות חומרה כאשר הנמוכה מבינן כוללת עונש מקסימום של 3 שנות מאסר, הבינונית 7 שנות מאסר והחמורה ביותר מגיעה עד 14 שנות מאסר. חשוב לדעת שככל שיטיל בית המשפט עונש מאסר, לא ילווה לו עונש נוסף בדמות צו מבחן או מאסר על תנאי אם כי, עשוי להתלוות למאסר גם קנס.

האם פגיעה ברכוש בלבד תחשב כעבירת הפקרה לאחר פגיעה?

התשובה היא לא, פגיעה ברכוש אינה מוגדרת במדינת ישראל כ"הפקרה לאחר פגיעה", וזאת בהתאם לסעיף 64א לפקודת התעבורה. יחד עם זאת, בהתאם לתקנה 145 לפקודת התעבורה , נהג הרכב המעורב בתאונה או פגיעה ברכוש הנמצא על הדרך או ברכב אחר, נדרש לעצור את הרכב ולמסור את שמו, מענו, פרטי הביטוח וכל פרט רלוונטי נוסף. פרטים אלו יינתנו לשוטר מזדמן הנמצא במקום, בעל הרכוש או בעל הרכב שנפגע.

ומה לגבי פיצויים?

אדם שנפגע בתאונת פגע וברח במקרים רבים אינו יודע את זהות הנהג הפוגע או שאינו יכול לאתרו. לכן, מאחר ואין ביכולתו לתבוע את חברת הביטוח של הפוגע, ביכולתו להגיש תביעת פיצויים לקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים הקרויה "קרנית". קרן זו, הוקמה בין היתר למטרות בהם זהות הפוגע לא ידועה וזאת במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. נפגע המעוניין להגיש תביעה לקרן זו, נדרש להוכיח שנזקי הגוף מהם סובל הם תוצאה ישירה של תאונת פגע וברח שהתרחשה. כמו כן, עליו להוכיח שעשה כל שביכולתו על מנת לאתר את בעל הרכב הפוגע.

 

נחשדתם בהפקרה לאחר פגיעה וזומנתם לחקירה? פנו עוד היום לייעוץ עם עורך דין לתעבורה בעל מומחיות בעל ניסיון עשיר בתחום התעבורה ותאונות הדרכים בפרט.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן