Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

אי מתן זכות קדימה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר בישראל היא אי מתן זכות קדימה. עבירה זו מוגדרת כהיעדר עצירה בכניסה לצומת או בהתמזגות כבישים כאשר הדבר נדרש על מנת להימנע מהפרעה לרכבים בדרך. העונש בגין עבירה זו, יכול להגיע גם עד פסילת רישיון מנהלית ולכן, הנה כמה דברים שכדאי לדעת על אי מתן זכות קדימה.

מהי עבירת אי מתן זכות קדימה?

תקנה 64(ג) לתקנות התעבורה מגדירה את עבירת אי מתן זכות קדימה כך: "נוהג רכב המתקרב בכביש לצומת או להתמזגות כבישים שלפניהם מוצב תמרור המציין מתן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה, יאט ובמקרה הצורך יעצור את רכבו כדי לתת זכות קדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת או להתמזגות הכבישים מכביש אחר".

 

במילים אחרות, נהג ששדה ראייתו מוגבל או שהוא מתקרב לנקודה בה קיימת תנועה גבוהה של כלי רכב דוגמת צמתים והתמזגות כבישים, מחוייב להאט את רכבו על מנת לתת זכות קדימה לרכבים החוצים. בשל הסיכון הנשקף מאי מתן זכות קדימה במיוחד בצמתים סואנים, הוגברה האכיפה המשטרתית ובתי המשפט מחמירים עם הענישה במיוחד במקרים שבהם נגרם נזק להולכי רגל.

סוגי עבירות אי מתן זכות קדימה:

פקודת התעבורה, מחלקת את עבירת אי מתן זכות קדימה למספר תתי עבירות שהעונש בגינן משתנה בהתאם לחומרתן והסכנה הנשקפת מהן. בין אלו ניתן למצוא:

  • אי מתן זכות קדימה להולך רגל שהולך על המדרכה – נוגע למקרים בהם לא ניתנה זכות קדימה להולך רגל שעמד בסמוך למעבר החצייה והתכוון לחצות את הכביש. העונש בגין עבירה זו הוא קנס של 250 ש"ח ללא נקודות.

 

  • אי עצירה לפני מעבר חצייה כשרכב אחר עוצר – נוגע למקרים בהם מבצע העבירה לא עוצר לפני מעבר החצייה כאשר הרכב לצידו עצר ואפשר מעבר. העונש בגין עבירה זו הוא קנס של 250 ש"ח ללא נקודות.

 

  • אי מתן אפשרות להולכי רגל להשלים מעבר חצייה בבטחה – נוגע למקרים בהם הנהג לא אפשר להולך רגל שהתכוון לחצות את הצומת להשלים את המעבר בבטחה. הדוח לו צפוי הנהג בגין עבירה זו הוא 500 ש"ח ו-8 נקודות.

 

  • סיכון הולכי רגל שחצו במעבר חצייה – נוגע למקרים בהם הולך רגל שהחל בחציית המעבר, לא יכל להשלימה בגלל נוהג הרכב. העונש בגין עבירה זו היא הזמנה לדין ו-10 נקודות.

 

  • אי מתן זכות קדימה לרכב בעלייה –בדרכים תלולות שאינן רחבות מספיק למעבר חופשי של כלי רכב מכיוונים נגדיים, מחויב הנהג שיורד עם רכבו לתת זכות קדימה לרכב העולה, במידה ולא יעשה כן הוא עשוי לקבל קנס של 250 ש"ח ללא נקודות.

 

  • אי מתן זכות קדימה לרכב הבא בצומת שלא הוצב בו תמרור – בשונה ממתן זכות קדימה בצומת מתומרר, מדובר במקרים בהם לא הוצב תמרור ולא ניתנה הקדימה לרכב שהגיע מימינו או משמאלו של הנהג בטרם הגיע לצומת. העונש בגין עבירה זו הוא 6 נקודות והזמנה לדין.

 

  • אי מתן זכות קדימה לרכב בדרך סלולה –ביציאה מדרך עפר לדרך סלולה, מחוייב הנהג לתת זכות קדימה לרכב המתקרב בדרך סלולה גם כאשר לא מופיע תמרור תן זכות קדימה. במידה ולא יעשה כן, הוא עשוי לקבל הזמנה לדין ו-6 נקודות לרישומו התעבורתי.

 

  • אי מתן זכות קדימה לרכב ממול כשהנתיב חסום – העונש בגין עבירה זו הוא 250 ש"ח ו-6 נקודות.

 

  • אי מתן זכות קדימה לרכב ביטחון – ניידות משטרה ואמבולנסים בחירום, רכבים צבאיים וכל כלי רכב המוגדר כרכב ביטחון, הם בעלי זכות קדימה כאשר הם בתפקיד. נהג שלא נתן זכות קדימה לרכבים אלו צפוי לקנס של 250 ש"ח ו-4 נקודות.

 

  • הפרעה להולך רגל בעת עליה על המדרכה או על שול הדרך – העונש בגין עבירה זו הוא הזמנה לדין ו-6 נקודות.

 

  • אי מתן זכות קדימה לרכב הנע בכביש ביציאה מחצרים – ביציאה מחניות, דרך גישה פרטית, תחנת דלק ומקרים נוספים, נדרש הנהג לתת זכות קדימה בטרם ישתלב בתנועה. במידה ולא יעשה כן, צפוי לעונש של הזמנה לדין ו-6 נקודות.

קיבלתם דו"ח? כך תדעו אם הוא ניתן כדין

במידה וקיבלתם דוח ישנם מספר פרמטרים שנדרשים להתקיים על מנת שהדו"ח יהיה חוקי והם:

 

  • על השוטר לראות את הרכב והעבירה באופן ברור ולתעד את הקשר בין הרכב שלא קיבל זכות קדימה לזה שלא העניק זכות קדימה.
  • השוטר נדרש למדוד ולתעד את המרחק בין כלי הרכב.
  • במקרה של צומת מתומרר, חלה על השוטר חובה לוודא כי התמרור גלוי לעין ומוצב כדין.
  • הפרטים שאסף השוטר כמו גם הראיות, נכונים לעובדות המקרה.

מה העונש בעניין אי מתן זכות קדימה?

אי מתן זכות קדימה היא עבירה המשתייכת לקבוצת עבירות התנועה החמורות, כאשר העונש בגינה אינו קבוע ומשתנה בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה. לרוב, הסנקציה התעבורתית תכלול רישום נקודות וקנס כספי אשר כולל בתוכו רישום נקודות. כמו כן, טווח הענישה יכול לכלול קנסות בטווח של 250-500 ש"ח, פסילת רישיון מנהלית למשך 30 ימים, זימון לדין ורישום תעבורתי של 4-10 נקודות.

דעו, שהענישה בגין עבירה זו תלויה במידה רבה בעברו התעבורתי של הנהג שנאשם באי ציות למתן זכות קדימה, הסיכון שנשקף מעבירו זו ותוצאות העבירה. לכן, כאשר מדובר בעבירה חוזרת, בתי המשפט ייטו להחמיר עם הנהג.

בצמתים ללא תמרור, כיצד נדע מי אשם באי מתן זכות קדימה?

בהיעדר תמרורים או רמזורים בצמתים, זכות הקדימה שייכת לרכב שמגיע מצדו הימני של הנהג. לכן, במקרים שבהם לא ניתנה זכות הקדימה לנהג שהגיע מימין, יראו זאת כעבירת אי מתן זכות קדימה.

כיצד ניתן להתמודד עם קבלת דו"ח בעניין אי מתן זכות קדימה?

משטרת ישראל יחד עם בתי המשפט לתעבורה במדינת ישראל פועלים על מנת למגר ולאכוף את עבירת אי מתן זכות קדימה. זאת בשל העלייה הגבוהה במקרים של תאונות דרכים הנגרמות בעקבות אי מתן זכות קדימה. לכן, ישנה חשיבות רבה בפנייה לעורך דין תעבורה אשר בקיא ומכיר את סדרי הדין השונים והתנהלות בתי המשפט.

כמו כן, עורך הדין יכול לנתח את החומר הראייתי, לסתור אותו ולבחון את התנהלות המשטרה בשטח באופן שיסייע לכם בביטול דו"ח תנועה או הנקודות שניתנו בגין עבירת אי מתן זכות קדימה. לכן, עוד טרם הזימון לבית המשפט מהרו להתייעץ עם עורך דין.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן