Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

עבירת קיפוח זכות

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 23 מרץ 2023

עבירת קיפוח זכות הינה עבירה כללית הקשורה להתנהגות בכבישים ומתארת מקרים רבים של עבירות שמתרחשות על הכבישים, הנוגעות לקיפוח זכויותיהם של אחרים, בניגוד לחוק. מצבים אלו עשויים להתבטא בעקיפה של רכב אחר במהלך המתנה בפקק תנועה, אי מתן זכות קדימה ועוד.

גם אם המעשים הללו לא גרמו לנזק, תאונה חלילה או כל תרחיש מצער אחר, עדיין מדובר בעבירה לכל דבר ועניין. מה זה אומר באמת? מהי הענישה בגין עבירה כזו? מה עושים במידה והואשמתם בעבירת קיפוח זכות? המאמר שלפניכם מציג את התשובות.

עבירת קיפוח זכות – מה אומר החוק?

עבירת קיפוח זכות הוגדר בתקנות התעבורה – תקנה 21, אשר מפרטת כלהלן:

  • כל אדם אשר משתמש בדרך חייב לשמור על חובת הזהירות ולנהוג באופן זהיר.
  • כל אדם אשר משתמש בדרך חייב לשמור על זכותו של אדם אחר להשתמש באותה הדרך, לשמור שלא לגרום נזק לרכוש או לאנשים, לא יעכב את התנועה או יפריע לתנועה השוטפת ולא יגרום לסיכון של חיי העוברים והשבים בדרך.
  • אסור לאדם להשתמש ברכב בצורה שאינה זהירה מספיק, הוא חייב לקבל כל החלטה בנהיגה בכובד ראש ולשים לב לכל הפרטים הנוגעים לנהיגה שלו, גם הרכב שלו עצמו וגם הרכבים בסביבה שלו, הוראות דרך באמצעות תמרורים או שוטרים וכדומה.

 

והנה הוראות החוק במילים פשוטות

תקנה זו תוקנה למען שמירה על הסדר הציבורי ובכדי לאפשר לשוטרי התעבורה לאכוף את הסדר, גם אם לא בוצעה הפרעה או נגרם סיכון כלשהו כמו עבירות תנועה חמורות, אלא בוצע שימוש שאינו מספיק זהיר בכבישים ובדרכים.

עבירת קיפוח זכות מתייחסת לנהגים שמפריעים לתנועה הסדירה, משתמשים בשוליים כדי לקצר המתנה בפקקים, או בוחרים בנתיבים המפנים לכיוון אחר מזה שהם זקוקים לו, רק כי הנתיב שלהם עמוס, ורק כשהם מגיעים סמוך לרמזור, הם משתחלים חזרה אל תוך הנתיב המתאים, או לכל מקרה אחר שמשבש את התנועה על הכביש.

לכן אם הואשמתם בביצוע עבירת תנועה זו, חשוב שתתייעצו עם עורך דין תעבורה שיבדוק לעומק את המקרה והנסיבות, ויסייע לכם להימנע מהשלכות חמורות או אפילו מאישום.

האם יש הבדל בין עבירת קיפוח זכות לבין אי מתן זכות קדימה?

כן. עבירת אי מתן זכות קדימה הינה עבירה אשר הנאשם בה גרם הפרעה או סיכון ברמה מסוימת לרכב אחר בכבישה.

לעומת זאת, במידה ולא נגרמה הפרעה כל שהיא או לא נגרם סיכון, ניתן עדיין לקבל דו"ח בגין קיפוח זכות.

אכיפת עבירת קיפוח זכות

משטרת ישראל עמלה לא מעט על אכיפה נגד מבצעי עבירות קיפוח זכות, ומציבה מצלמות נייחות במיקומים שונים, או שוטרים עם מצלמות וכן מארבים סמויים וגלויים במקומות בהם מבוצעות העבירות הללו בתדירות גבוהה. כוחות המשטרה מבצעים את תפקידם מתוך הבנה ששמירה על הסדר הציבורי, והרתעת מפרי הסדר, תוביל להתנהגות זהירה יותר בכבישים ובסופו של דבר תשמור על נהגים ועוברי אורח.

מהי הענישה בגין עבירות קיפוח זכות?

בניגוד לעבירות אחרות כמו שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה או נהיגה בחוסר זהירות, שהן משמעותיות יותר וממש מובילות לסיכון אמיתי בכביש, עבירת קיפוח זכות נחשבת לעבירה קלה. ברוב המקרים, הענישה בגין עבירות קיפוח זכות אינה כוללת נקודות ומסתכמת בקנס של 500 ₪.

ברוב המקרים, המטרה של עורכי דין היא דווקא להמיר עבירות חמורות יותר לעבירות קיפוח זכות. למשל, עבירה של נהיגה בקלות ראש או עבירה של הובלת מטען בניגוד לתקנות ועוד שלל עבירות שהענישה עליהן כוללת נקודות. עורך הדין ינסה למצוא דרך להמיר את העבירות הללו לעבירות קיפוח זכות, וכך להוציא את הלקוח עם קנס של 500 ₪ וללא ניקוד או השפעה על רישיון הנהיגה שלו.

כיצד ניתן לבטל דו"ח בגין עבירת קיפוח זכות ומה דרך ההתמודדות הנכונה?

בעת קבלת הדו"ח תהיה לכם האפשרות לערער עליו. ניתן להגיש את בקשת הערעור או בקשה להישפט אך עשו זאת במידה ואתם בטוחים כי אכן לא ביצעתם את העבירה האמורה, או שיש נסיבות מקלות אשר יכולות להקל עליכם את תשלום הקנס או לבטל אותו. בכל מקרה אחר, שלמו את הדו"ח, בשיקול עלות–תועלת, וקבלו את הייעוץ של עורך דין מומחה בתחום שיסביר לכם את האפשרויות וימליץ על ההתנהלות הנכונה במקרה.

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.