Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

שלילת רישיון נהיגה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

רישיון הנהיגה שלנו, משמש אותנו בכל יום – בין אם בנסיעה לעבודה, סידורים או נסיעות למטרות בילוי ופנאי. לאור חשיבותו הרבה, נהגים רבים מודעים לפגיעה שבאיבוד רישיון הנהיגה ולכן ינסו להגן עליו בכל מחיר. מאחר ומרבית הנהגים אינם בקיאים בהליכים משפטיים, הם פעמים רבות כלל לא מודעים לכך שעשויים לאבד את רישיונם בקלות. לכן, במידה ואתם עומדים בפני פסילת רישיון, כדאי שתקראו על מנת להכיר מהי הדרך הנכונה להתמודדות במצב שכזה.

שלילת רישיון נהיגה

שלילת רישיון נהיגה, היא סנקציה עונשית שניתנת במספר מקרים ביניהם – ביצוע עבירות תעבורה חמורות, ירידה פיזיולוגית או נפשית בתפיסת מרחב או זמן התגובה ועוד. מקרה נוסף וחמור לא פחות, הוא נהיגה ללא רישיון נהיגה. חשוב לציין שאין מדובר במקרים בהם שכחתם את רישיון הנהיגה בבית, אלא מקרים בהם אדם עולה על רכבו ומודע לכך שאינו רשאי לנהוג.

 

שלושה תרחישים נפוצים בהם נתפסים נהגים ללא רישיון:

 

  • אדם שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה
  • אדם בעל רישיון נהיגה שאינו מותאם לסוג הרכב עליו נוהג – כך לדוגמה אדם בעל רישיון נהיגה לרכב רגיל, שנתפס נוהג במשאית.
  • אדם שנתפס נוהג לאחר שרישיונו נשלל. דעו שמקרה זה נחשב לחמור מבין השלושה והעונש בגינו עשוי להגיע לעד 3 שנות מאסר בפועל.

 

על אף המקרים הללו, לרוב, נהגים שרישיונם נשלל הם אלו שברשותם היה רישיון נהיגה בתוקף. מה שמראה כי אוכלוסיית הנהגים שעשויה להימצא בסיכון לשלילת הרישיון היא לא בהכרח עברייני תנועה, אלא כל אחד מאיתנו.

מי יכול לפסול את רישיון הנהיגה?

פסילה ע"י קצין משטרה

נקראת גם פסילה מנהלית. במסגרת פסילה זו, קצין בדרגת מפקח ומעלה רשאי לפסול את רישיונו של הנהג לתקופה של עד 90 ימים ובמקרים חמורים במיוחד גם עד תום ההליכים. מאחר ומדובר בפסילה על ידי גוף שאינו בית משפט, מעניק המחוקק הגנה לנהגים בדמות "זכות השימוע". כלומר, בטרם יישלל רישיונו של הנהג, קצין משטרה מחויב לשמוע את טיעוניו של הנהג ולא, תחשב הפסילה כ"לא חוקית". דעו כי קצין המשטרה מוגבל על ידי החוק למתן פסילה של עד 90 ימים וזאת במקרים בהם נהרג אדם.

 

פסילה ע"י משרד הרישוי

בשונה מפסילות שמקורן בעבירות תנועה, פסילה על ידי משרד הרישוי מקורה באי כשירותו הפיזית או הנפשית של הנהג. בסמכותו של משרד הרישוי, לפסול את רישיונו של הנהג לאחר שעבר בחינת כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים שלאור ממצאיה, הוחלט כי הנהג אינו כשיר להחזיק ברישיון נהיגה. כמו כן, יכול משרד הרישוי לפסול את רישיונו של הנהג לתקופה של 3 עד 9 חודשים במקרים בהם סך הנקודות שצבר בעבירות תנועה הוא 36 נקודות.

 

פסילה ע"י בית המשפט

פסילה על ידי בית המשפט כמוה כסנקציה עונשית לכל דבר עניין. במסגרת ההליך השיפוטי, רשאי בית המשפט להטיל עונשים שונים על נהגים שביצעו עבירות תנועה חמורות, ביניהם גם פסילת רישיון הנהיגה. משהוגש כנגד הנהג כתב אישום בעקבות ביצוע עבירת תנועה, יכול בית המשפט לאור טיעוני הצדדים והתשתית הראייתית, לשלול את רישיונו של הנהג הן במסגרת עסקת טיעון והן במסגרת הרשעה.

סיבות לשלילת רישיון נהיגה

מאחר ושלילת רישיון הנהיגה הוא עונש חמור, שפוגע באופן מהותי בחופש התנועה ולעיתים גם בפרנסתו של הנהג, הוא ייעשה אך ורק במקרים מסוימים אותם ניתן לחלק למספר קטגוריות.

  • עבירות תנועה חמורות – ישנן עבירות תנועה שלאור חומרתן, המשך החזקת הרישיון על ידי הנהג עשוי להוות "סכנה לציבור". בין עבירות אלו ניתן למצוא: נהיגה בשכרות או בהשפעת סמים, עקיפה מסוכנת, נהיגה במהירות מופרזת ועוד. לצד זאת, מקרים בהם תוצאות העבירה הביאו לנזקי גוף ואף מוות או שמדובר בעבירות חוזרות, יוחמר העונש וכך גם הסיכוי לשלילת רישיונו של הנהג.
  • צבירה של 36 נקודות – בין אם הנהג ביצע עבירות תנועה קלות או בין אם ביצע עבירות תנועה חמורות, ככל שצבר נקודות שסכומן הוא 36, יישלל רישיונו לפרק זמן של 30 ימים. שלילה זו, היא בסמכותו של משרד הרישוי. מאחר ובמקרה זה מדובר בצבירת נקודות ללא קשר לסוג העבירה שבוצעה, חשוב לעקוב אחר סך הנקודות שנצברו ברישומכם התעבורתי.
  • צבירת נקודות חוזרת – במידה וצברתם 36 נקודות ורישיונכם נשלל, אין זה אומר שתהיו פטורים מעונש אם תצברו נקודות באופן חוזר. בסמכותו של משרד הרישוי לשלול את רישיונכם לפרק זמן של 9 חודשים במידה וצברתם 36 נקודות תעבורה באופן חוזר בפרק זמן של 6 השנים לאחר הצבירה הקודמת.
  • פסילה מנהלית – במקרים של עבירות תנועה חמורות, בסמכותו של קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה לשלול את רישיונכם לפרק זמן של 30 עד 90 ימים בהתאם לחומרת העבירה ותוצאותיה. לאחר שהוגשה הבקשה לשלילה, תזומנו לשימוע בו תוכלו לטעון ולנמק את הסיבות להשארת רישיונכם אולם, במידה ובמסגרת ביצוע העבירה נגרם מוות, רשויות האכיפה ייטו להחמיר עם עונשכם.
  • שלילת רישיון לאחר הליך שיפוטי – בדומה לכל הליך אזרחי או פלילי, בסמכותו של בית המשפט לפסוק על פסילת רישיונכם במידה וביצעתם עבירות תנועה חמורות או במידה ובמסגרת ההליך המשפטי, חתמו על צדדים על עסקת טיעון.

מה קורה במקרים בהם נשלל הרישיון ללא ביצוע עבירה?

לא בכל המקרים, שלילת רישיון נהיגה תוטל במקרים של ביצוע עבירות תנועה. ישנם מקרים בהם לאור מצבו הפיסיולוגי או הנפשי של הנהג, עשוי להישלל רישיונו עקב אי כשירות לנהיגה. תחילה יזומן הנהג לבדיקת כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים שם יעבור מבחנים מוטוריים ויבצע סימולציות נהיגה שיבחנו את יכולותיו להגיב לגירויי הדרך השונים. כמו כן, ייבדק הנהג אצל רופא מומחה ויועברו למכון חוות דעת רפואיות שונות בנוגע למצבו.

 

לאחר הבדיקה, תועבר חוות דעת מנומקת למשרד הרישוי שיקבע האם הנהג כשיר להמשיך ולהחזיק ברישיון הנהיגה שלו. שלילת רישיון הנהיגה מסיבה נפשית או פיסית, נוגעת לרוב למקרים שבהם יכולת תפיסת המרחב וזמן התגובה של הנהג פוחתים עד כדי סיכונו וסיכון עוברי הדרך. מקרים רפואיים אלו עשויים להיות: אפילפסיה, דמנציה, תעוקה פוסט טראומטית, סכיזופרניה וכל מצב בריאותי אחר שפוגע משמעותית ביכולותיו המוטוריות של הנהג.

חשוב לדעת כי שלילת רישיון לאחר חוות דעת של המכון הרפואי, אינה גזירת גורל. ביכולתו של הנהג לפנות לוועדת ערר שבסמכותה לשנות או לבטל את החלטת משרד הרישוי אם היא רואה לנכון. בעת הוועדה, יביא הנהג את טיעוניו וכן אסמכתאות כי הוא אכן כשיר לנהיגה. במקרים אלו, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בענייני המכון הרפואי.

מה קורה במקרים של רישיון נהיגה עבור כמה סוגים של רכב?

נהג שמחזיק במספר רישיונות ועומד בפני שלילת רישיון, תחול הפסילה על כלל סוגי הרישיונות שיש לאותו נהג. מאחר ובמקרים רבים, הרישיונות הנוספים הם לצורכי עבודה, לאור הפגיעה הצפויה בפרנסתו של הנהג, ביכולתו לערער על כך לבית המשפט. כך לדוגמה במקרים של נהגי מוניות, אוטובוסים וכן כל אדם שעושה שימוש בכלי ממונע במסגרת עבודתו.

שלילת רישיון לנהג חדש

המשמעות של שלילת רישיון נהיגה עבור נהגים חדשים, עשויה להיות קריטית. נהג שטרם עברו שנתיים מהוצאת רישיון הנהיגה שלו והוא עומד בפני שלילה, לא רק שייפסל רישיונו אלא שלאחר שתסתיים תקופת הפסילה, תותנה החזרת הרישיון במעבר של מבחן נהיגה תיאורטי ומעשי גם יחד. לא רק זאת, לאחר החזרת הרישיון תוארך תקופת ה"נהג החדש" בשנתיים נוספות.

מתי מתחילה הפסילה?

מאחר וישנן מספר סוגים של פסילות, לכל אחת מהן הליך שלאחריו יתחילו להיספר ימי הפסילה. במידה ופג תוקפו של רישיונכם או שהוא אבד, תידרשו להפקיד תצהיר. על אף ההבדלים בין שלושת סוגי הפסילה (משטרתית, משרד הרישוי ובית המשפט), בכלל המקרים יידרש הנהג להפקיד את רישיונו באופן פיזי במשרדי הגוף ששלל את רישיונו:

  • בפסילה בידי קצין משטרה, זו תחל לאחר שיביא הנהג את טענותיו במסגרת השימוע המנהלי. לאחר שלב זה, יביא את רישיונו לתחנת המשטרה בה בוצע השימוע על ידי הקצין ומרגע הפקדתו, יחלו ימי הפסילה.
  • בפסילה בידי משרד הרישוי, משניתנה לנהג הודעה על שלילת רישיונו, יגיע לאחד ממשרדי הרישוי ויפקיד את רישיונו באופן פיזי בידי פקיד תורן.
  • בפסילה לאחר פסיקה משפטית, משקיבל הנהג את פסק הדין, יביא הנהג את רישיונו למזכירות בית המשפט, שם יקבל אסמכתא שמהווה את האישור על תחילת ימי הפסילה.

ביטול שלילת רישיון הנהיגה

שלילת רישיון לנהגים, היא סנקציה בעלת משמעויות קריטיות להמשך תפקודו של הנהג שכן היא משפיעה על התניידותו ובמקרים מסוימים גם בפרנסתו. לכן, כאשר מדובר בייצוג עצמי בהליכים משפטיים אם אינכם בקיאים בחוק ובהליכים אלו, הסבירות לטעויות קריטיות עולה משמעותית. לכן, לא מומלץ להתמודד לבד עם הסיכון שבשלילת הרישיון, היוועצו בעו"ד לענייני תעבורה ובדקו מהן האפשרויות העומדות לרשותכם. על כל מקרה, תמיד ניתן לנסות ולשנות את רוע הגזירה על ידי הגשת בקשה לערעור וביטול שלילת רישיון הנהיגה.

פסלו לכם את רישיון הנהיגה - כיצד ניתן לקבלו בחזרה?

במידה והוחלט לפסול את רישיונכם בין אם ביצעתם עבירה ובין אם הוחלט שאינכם כשירים באופן זמני או קבוע להחזיק ברישיון נהיגה, ישנם מספר דרכים שבהם תוכלו להשיב את רישיון הנהיגה:

  • סיום ימי השלילה של רישיון הנהיגה במלואם
  • בדיקת זכאות לקבלת רישיון הנהיגה לאחר מעבר מבחן עיוני ומעשי מחדש – עשוי לקרות במרבית המקרים
  • ביצוע בדיקת כשירות נהיגה ע"י המכון לבטיחות בדרכים או הגשת בקשה לוועדת ערר.
  • הגשת ערעור על החלטת בית המשפט.

מהם השלבים לקבלת רישיון נהיגה לאחר שלילה

בתום תקופת שלילת הרישיון, ישנו הליך מסודר שבסופו יושב לנהג רישיונו. במקרים בהם השלילה מקורה בהחלטת משרד הרישוי או בית המשפט, יוחזר רישיון הנהיגה, על ידי משרד הרישוי. לצד זאת, כאשר מדובר בשלילה מנהלית, רישיונו של הנהג יוחזר לו באמצעות קצין משטרה או בדואר רשום. דעו כי לא בכל מקרה יושב רישיון הנהיגה שלכם באופן אוטומטי ובמקרים מסוימים החזרתו תותנה בביצוע מבחני נהיגה או בדיקת כשירות לנהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן