Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

החזרת רישיון נהיגה לאחר שלילה – דרכי פעולה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

לאור הקטל בדרכים, הוחמרה בשנים האחרונות אכיפת חוקי התנועה השונים והחזרת רישיון לאחר שלילה. הרקע לשלילת רישיון נהיגה, עשוי להיות עבירות תנועה חמורות וחוזרות, כמו גם חוות דעתו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים על אי כשירותו של הנהג. במקרים רבים, שלילת הרישיון אינה לצמיתות וניתן לחדשו, זאת בכפוף לשינוי נסיבות בריאותיות, נפשיות או הוכחת כשירותו של הנהג.

על המרב"ד – המכון הרפואי לבטיחות בדרכים 

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או בשמו הנפוץ "מרב"ד", הוא הגוף הרפואי המוסמך בישראל בכל הנוגע למתן חוות דעת מקצועיות הנוגעות לכשירותו הפיזית והנפשית של הנהג. מטרת המכון, היא איתור ומיגור תאונות דרכים שמקורן בליקויים בריאותיים. בתוך כך, תפקידיו כוללים ביצוע ביקורות רפואיות פיזיות ונפשיות כאחד והערכת מסוכנות ואיתור מוקדם של ליקויים שונים.  כמו כן, מזמן המכון את הנהגים להערכה גופנית לצורך גיבוש חוות הדעת החזרת רישיון נהיגה לאחר פסילה.

באילו מקרים ישלל רישיון הנהיגה?

קבוצת המקרים בגינן ישלל רישיונו של הנהג נחלקת לשתיים והן עבירות תנועה חמורות ומצבים רפואיים.

עבירות תעבורה מן הרף החמור עשויות לכלול נהיגה פרועה ואישומים חוזרים בעבירות תנועה, גרימת מוות באמצעות רכב מנועי, העמדת הולכי רגל והנוסעים בסיכון ממשי, נהיגה בשכרות ועוד.

בקבוצת המצבים הרפואיים, אלו נחלקים למצבים פיזיים ביניהם: פגיעה מוחית, הפרעות לבביות, דום נשימתי, ליקויים אורטופדיים ומוטוריים, דמנציה וירידה בוויסות החושי. כמו כן, מצבים רפואיים עשויים לכלול גם שימוש חוזר בחומרים משני תודעה והפרעות נפשיות שונות בהן: סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית, תעוקה פוסט טראומתית ועוד.

המשותף לגורמים לשלילת רישיון נהיגה עקב מצב רפואי הוא שמאופיינים בהפרעות קוגנטיביות, תפיסת מרחב לקויה, ירידה במהירות התגובה ויכולות עיבוד המידע וכל גורם תפיסתי שעשוי להעמיד את הנהג וסביבתו בסכנה.

 מי הם הגורמים המוסמכים לשלול רישיון ולמנוע חידוש רישיון נהיגה? 

החוק מסמיך שלושה גופים והם המשטרה (שלילה כצעד אכיפתי-מניעתי), קביעת בתי המשפט והחלטת משרד הרישוי. שלילת הרישיון עשויה להיות לטווח זמן קצר או משמעותי. במידה ומדובר חידוש רישיון נהיגה לאחר שנתיים שלילה תותנה קבלת הרישיון במעבר של מבחנים עיוניים ומעשיים. במידה וסיבת השלילה היא רפואית, יידרש הנהג לעבור אבחון במכון הרפואי לבחינת כשירותו.

כאשר התליית רישיון הנהיגה נוגעת לחוות דעתו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, לא פעם מקבל משרד הרישוי את המלצותיו וככל שייקבע שהנהג אינו כשיר לנהיגה, ישלל רישיונו בהתאם להגבלות והחלטת המכון. בתוך כך, סמכויותיו של המכון הן: שלילת רישיון או דרגת רישיון לצמיתות, שלילת רישיון לתקופה מוגבלת והטלת הגבלות על הנהג לרבות דרגות הרישיון בהן מחזיק.

שלבים לבחינת שלילת רישיון במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

במידה והתקבל ברשות הרישוי דיווח מטעם גורם מוסמך בבקשה לבדיקה, יישלח לנהג מכתב מטעם המכון הרפואי הכולל בקשה להמצאת מסמכים רפואיים וזימון לביצוע בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. היקף המסמכים הרפואיים, ייקבע באופן אינדיבידואלי בהתאם לנסיבות המקרה ובדיקות האבחון עשויות לכלול מבדקי אישיות, הערכה פסיכולוגית או פסיכיאטרית ובדיקת נרקולוג במידת הצורך. שלבי הבדיקה כוללים: בדיקה פיזית מטעם רופא כללי, מבחנים ממוחשבים לבחינת מהירות תגובה ויכולות קוגניטיביות ובמידת הצורך גם הערכה פסיכולוגית או פסיכיאטרית.

מהם השלבים להחזרת רישיון נהיגה לאחר שלילה של בית משפט?

החזרת רישיון נהיגה לאחר סיום תקופת הפסילה ע"י בית המשפט, תתבצע בשלבים הבאים: על הנהג לגשת למשרד הרישוי עם טופס המעיד על הפקדת רישיון הנהיגה, גזר הדין וכתב אישום, למזכירות בית המשפט – כך ניתן יהיה לראות כי הושלם ריצוי הפסילה. במידה ותמצאו זכאים לחידוש רישיון נהיגה לאחר שלילה, יונפק לכם אחד חדש.

תהליך קבלת ההחלטה על שלילת רישיון נהיגה

בתום הבדיקה שעשויה לקחת מספר שעות, יגובשו הנתונים הרלוונטיים לבחינת כשירותו הרפואית של הנהג. לאחר מכן, תוכן חוות דעת מקצועית שתתומצת מטעמי צנעת הפרט ותועבר לרשות הרישוי. במידה והנבדק מעוניין לקבל את מלוא הפרטים, הוא או מיופה כוחו יכולים לפנות למכון הרפואי לבקשת המסמכים במלואם. במידה והנהג נמצא כשיר לנהיגה, תועבר ההחלטה לרשות הרישוי לצורך החזרת רישיון הנהיגה. לאור סמכויותיו של המכון הרפואי, חוות דעתם יכולה להמליץ גם על ביקורת או הגבלות זמניות ולא רק על שלילת הרישיון.

מה קורה אם המכון הרפואי שלל לך את רישיון הנהיגה?

ראשית יש לציין ששלילת רישיון הנהיגה פירושה היא שחל על הנהג איסור גורף לנהוג ברכב מנועי מכל סוג. אולם, במידה ומדובר בשלילת דרגת רישיון מסוימת, ביכולתו לעשות שימוש בדרגות שרישיונן לא נשלל. השלילה כאמור, יכולה להיעשות לתקופת זמן קצובה או לצמיתות, יכולה לכלול הגבלות מסוימות ואף יכולה לנגוע אך ורק לדרגת רישיון מסוימת (כך לדוגמה במשא כבד, או הסעת נוסעים)

אציין כי החלטת המכון הרפואי איננה סופית והניתן להגיש בגינה ערר לועדת הערר של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. זכות הערעור ניתנת למשך 30 יום מקבלת ההחלטה וניתן להגישה בדואר בלבד. במידה והנהג מעוניין לערער על החלטת הוועדה, ביכולתו להגיש ערעור נוסף לבית המשפט המחוזי בשבתו כערכאה מנהלית כאשר בסמכותו לדון בטענות משפטיות בלבד.

החזרת רישיון הנהיגה לאחר שלילה מטעם המכון הרפואי  

במקרים מסוימים, ביכולתו של הנהג לשוב אל המרב"ד ולבצע בדיקה חוזרת לחידוש וביטול שלילת רישיון הנהיגה. אופן החידוש, ייעשה באמצעות קבלת זימון לבדיקה חוזרת בדואר כאשר במקרים מסוימים יאפשר המכון לבצע בדיקות משלימות לאלו שערך העצמו. את הבדיקות האלו, ניתן לבצע גם באופן פרטי וחיצוני לבדיקה.

בעת ביקורו החוזר, תיערך לנהג בדיקה על ידי גורמים מקצועיים וזו בהתאם לסוג הבדיקה הנדרשת (פיזית או נפשית). גם במקרה זה, יועברו המלצות המכון לרשות הרישוי שתשקול אם לפעול על פיהן או לדחות אותן ולאחריהן, תיידע הרשות את הנהג בנוגע לשינויים בהיתרי הנהיגה שלו. את התשובות ניתן לקבל באמצעות הדואר או הגעה פיזית לסניף משרד הרישוי. כמו כן, על מנת לקבל סטטוס בנוגע לתהליך הבדיקה ניתן לפנות למוקד משרד הבריאות בטלפון 5400*.

כיצד עורך דין לתעבורה מלווה ומכין אתכם לבדיקה

טעות נפוצה של נהגים רבים היא הפנייה לשירותיו של עורך דין תעבורה רק לאחר שרישיונם נשלל. בהקשר זה, חשוב לציין שהליווי המשפטי קריטי דווקא בשלבים של לפני שלילת הרישיון. הסיבה לכך היא שעורך הדין בקיא בפרוצדורות הבירוקרטיות הנוגעות לבדיקה ויכול לסייע לנהג בהגשת ערר.

במסגרת עבודת ההכנה, עורך הדין מסייע באיסוף המסמכים והמצאתם כמו גם הכנה לבדיקה. במסגרת הערר שמבוצע בוועדה היושבת בתל השומר, ביכולתו של עורך הדין להציג חוות דעת רפואית התוקפת את מסקנותיה של הועדה ובכך מערער על שלילת רישיונו של הנהג.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן