Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

מדי שנה, עשרות אלפי ישראלים מקבלים זימון למכון הרפואי עקב אי עמידה בדרישות בטיחות אישיותיות לנהיגה בטוחה או בקיצור אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה. אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה מוגדר במכון הרפואי לבטיחות בדרכים כמצב בו נפסל רישיונו של נהג בשל כשירותו לנהוג מסיבה פסיכיאטרית או התנהגותית. אולם ישנו חוסר בהירות באשר להגדרה זו בשל העדר היכולת לזהות בגין מה נקבעה הפסילה.

אילו דוגמאות יש לנהגים שנפסלו עקב "אי התאמה אישיותית"?

  • נהגים אשר הורשעו בעבר – מרבית הנהגים אשר מזומנים לבדיקה במרב"ד הורשעו בעבירה של נהיגה בשכרות וקיבלו פסילה של מעל שנה, או כאלה שנתפסו בעבירות סמים.
  • נהגים שמבקשים לקבל רישיון על רכב ציבורי או משא כבד.
  • נהגים שביקרו אצל רופא ונקבע שהם סובלים ממחלות כמו אפילפסיה, פרקינסון, בעיות ראיה או כל מגבלה רפואית שמשפיעה על הנהיגה.

חשוב לדעת שהרופא מדווח על בעיות רפואיות, כמו אלה שהוזכרו, למשרד הרישוי וזה שולח את הנהג לבדיקות במרב"ד – הן בדיקה פסיכולוגית והן בדיקות רפואיות.

אילו מגבלות רפואיות לרישיון נהיגה נבדקות?

  • עבר פלילי מכביד.
  • עבירות נהיגה מרובות – נהג אשר הורשע במספר עבירות נהיגה בעבר.
  • שימוש בסמים – נהג שהורשע בעבירת סמים, גם אם העבירה לא הייתה קשורה לנהיגה ולא בזמן נהיגה, וגם כשמדובר בסמים קלים.
  • שתיית אלכוהול בנהיגה – נהג אשר הורשע פעם אחת בלבד בגין נהיגה בשכרות.
  • סיבות בריאותיות המסכנות את הנהג והסביבה – נהג התובע נכות מהמוסד לביטוח לאומי והמידע מגיע אל המכון הרפואי.
  • סיבות הקשורות באישיות או בעיות פסיכולוגיות – לדוגמה, חייל אשר שוחרר מצה"ל מסיבה נפשית / נהג אשר מבקש רישיון לרכב ציבורי ופסיכולוג קבע כי אינו מסוגל להתמודד היטב בזמן לחץ / אדם אשר אושפז בבית חולים פסיכיאטרי.

האם בסמכות המכון הרפואי לפסול את רישיוני על אי התאמה אישיותית?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא גוף רשמי של המדינה הפועל מתוקף צו של משרד הבריאות ובעצם משמש כזרוע רפואית של רשות הרישוי. בסמכותו של המכון לבחון כשירות נהגים לקבלת רישיון נהיגה והוא נדרש לאזן בין הזכות של האזרח להחזיק ברישיון נהיגה כחלק מהזכויות החוקתיות לחופש תנועה וחופש העיסוק, ומצד שני, לזכותו של הציבור לשמור על ביטחונו. במקרה בו אדם המבקש לקבל רישיון נהיגה נמצא לא כשיר לכך, הזכות של הציבור לשמור על ביטחונו גוברת על הזכות של האזרח להחזיק ברישיון נהיגה.

כיצד עליי לפעול כשרישיון הנהיגה נפסל על אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה?

  1. למרות שמדובר בהמלצה שמתקבלת כהחלטה, על החלטת המרב"ד ומשרד הרישוי ניתן להגיש ערעור על פסילת רישיון נהיגה לפי סעיף 55א' לפקודת התעבורה תוך 30 יום.  יעוץ משפטי של עו"ד תעבורה יכול לסייע רבות בתהליך הערר ולהביא לזיכוי, ללא צורך בהגעה לבית משפט.
  2.  רצוי להגיע אליה מוכנים מראש עם חוות דעת רפואיות הנוגעות בנושא בגללו הנהג סורב לקבלת רישיון.
  3. לאחר הגשת ערעור על החלטה של המרב"ד, ועדת ערר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מתנהלת בבית החולים "שיבא" בתל השומר לפני הרכב של שלושה רופאים.  בסמכות הועדה 3 החלטות: שינוי ההחלטה, דחיה של הערר או שליחת הנהג למבחנים נוספים.
  4. במקרה בו הועדה נדחתה ללא מסירת מועד חדש, הבדיקה המחודשת תיערך לאחר שחלפה לפחות שנה מיום הועדה הנוכחית.
  5. לא אהבתם את החלטת ועדת ערר? ניתן לערער תוך 10 ימים ממועד קבלת ההודעה, ואז מתרחש ערעור מנהלי לבית משפט מחוזי.

כיצד משרד עו"ד יכול לסייע בפתרון הבעיה?

משרד עו"ד המתמחה בתחום התעבורה יכול לסייע לנהג לקבל רישיון נהיגה ולפסול את חוות הדעת של המכון הרפואי בנוגע לאי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה. לא פעם נמצאו פגמים בחוות דעת אלה, ועו"ד מיומן בקיא בפרטים ומצליח להוכיח כי אין מדבר בדרגת סיכון אמיתית על ידי ניתוח מקצועי ומקיף של המסמכים הרלוונטיים וכן המסמכים שמפרטים את הממצאים שהביאו את המכון הרפואי לקבל את ההחלטה שקיבל. עורך דין מנוסה לעינייני המכון, יפעל ותייעץ עם גורמי רפואה בכירים על מנת לפסול את המלצת המרב"ד, יעיין בפסיקות קודמות ויוציא מהם את הסעיפים הנכונים. נוסף, בתהליך הגשת ערר ו/או בתהליך של הגשת ערעור על החלטת ועדת ערר, עורך הדין נדרש ללוות את הלקוח באופן צמוד.

 

 

 

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן