Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

בדיקה פסיכולוגית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

במקרים רבים, אנשים הלוקים בהפרעה נפשית או אישיותית יכולים לנהל חיים תקינים ומלאים שאינם מהווים חסם להנפקת רישיון נהיגה. אולם, מצבים קוגניטיביים, נרקוטיים ופסיכולוגיים מסוימים עשויים להתנות את מתן הרישיון בבדיקה מקדימה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. במהלך בדיקה זו, יאבחן איש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה או הפסיכיאטריה את היקף ליקויו הנפשי של מבקש הרישיון ובהתאם לרמת הסיכון, ייקבע האם ניתן להמליץ על מתן רישיון נהיגה למבקש.

האם יש קשר בין מצב נפשי לנהיגה בטוחה? 

כן, בעיות מתחום בריאות הנפש, עשויות להשפיע לעיתים על יכולות הנהיגה של מבקש הרישיון. היקף השפעתה של הבעיה על גורמים אלו, מגבירה לעיתים את הסיכון להתרחשות תאונה קטלנית. לפי הנחיות משרד הרישוי הבריטי שאומצו בישראל, גורמי הסיכון מתחום בריאות הנפש שעשויים להביא לפסילת רישיון במקרה זה הם: כושר שיפוט ירוד, נטייה חריפה להתנהגות אימפולסיבית, קשיי ריכוז ותשומת לב, פגם ביכולת עיבוד המידע, קושי פעולה בסביבה רווית גירויים וכיוצא מאלו.

גורמים אלו, עשויים להוביל לירידה בחישוב הסיכונים בכביש, חוסר תשומת לב להולכי רגל וירידה בזמן התגובה. כמו כן, הם אינם נובעים רק מתחלואה נפשית ויכולים להתקיים גם בהפרעות נלוות למצבים בריאותיים פיזיים, או בהתמכרות לחומרים משני תודעה כמו אלכוהול וסמים פסיכואקטיביים שונים.

האם כל אדם הלוקה בהפרעה נפשית יבדק במרב"ד? 

לא, פנייה לבדיקת פסיכיאטר מכון הרפואי לבטיחות בדרכים לבחינת הכשירות לרישיון נהיגה אינה נוגעת לכל סוגי הנהגים הלוקים בהפרעה נפשית. אציין כי עצם אבחון הבעיה עשוי להיות סיבת פנייה אפשרית למכון, אך במידה והזמינו אתכם לבדיקה, אין זה אומר שרישיון הנהיגה שלכם ישלל אוטומטית.

בחינת המסוכנות לנהיגה, נעשית באמצעות בחינת קיומם וחומרתם של ליקויים שונים בהתאם לזהות המבקש וסוג רישיונו. בהתאם לתקנים שפורסמו על ידי המכון עצמו, בעיות נפשיות כמו פסיכוזה אקוטית, לקויות תפיסה ולקות עם נטייה למצבים פסיכוטיים, מחייבת בדיקה במרב"ד.

כמו כן, נטילת תרופות פסיכיאטריות הכוללות תופעות לוואי של ירידה בעירנות או בתשומת הלב יחייבו בדיקה גם הן. לצד אלו, כוונות אובדניות או כוונה לשימוש בכלי הרכב כאמצעי אלים, גם הם מחייבים את המבקש לעבור הסתכלות פסיכולוגית במכון.

אילו בדיקות וחוות דעת אצטרך לעבור במכון?  

בדיקת הכשירות הנעשית במכון, נחלקת לכמה סוגים בהתאם לצורך ואורכת כ-5 שעות. עוד בטרם ההגעה למכון, יש להכין מידע רפואי, סיכום אשפוז (במידה וישנו) ומסמכים מזהים .במסגרת הבדיקה הפסיכולוגית במכון הרפואי , מבצע הנבדק מספר מבחנים ממוחשבים הבודקים את אישיותו, ערנותו וקואורדינציה. לאחריהם, מגיע הנבדק להערכה פסיכולוגית.

במסגרת הבדיקה הפסיכיאטרית במרב"ד, עוד בטרם הגעת הנהג לאבחון, יעבור פסיכיטאר מטעם המכון על תיקו הבריאותי ויקבע את היקף הדרישה להמצאת המסמכים השונים. לאחר מכן, יעביר לנבדק קובץ שאלות לאבחון מצבו הנפשי יחד עם שאלון לפסיכיאטר מטפל מטעמו של הנהג או מטעם קופת החולים בה חבר. 

לאחר הבדיקות, יועברו ממצאיהן לרשות הרישוי יחד עם חוות דעת בנוגע לכשירותו הרפואית של הנהג.

האם אוכל להציג חוות דעת מטעם הפסיכיאטר שלי? 

כן, במידת הצורך, ניתן לפנות באופן פרטי לפסיכיאטר. אולם יש לזכור שאין מדובר בבדיקה חינמית, פנייה למטפל פרטי היא שירות יקר שעשוי להכפיל את עלויות האבחון. 

כיצד המכון מחליט האם לפסול לי את הרישיון?

לאחר סיום הבדיקה, מעביר המכון את חוות דעתו למשרד רישוי. במידה והוחלט שאינו כשיר לנהיגה, תצוין מטעמי צנעת הפרט סיבת הפסילה באופן כללי תחת המשפט "אי התאמה אישיותית לנהיגה בטוחה".

התקנים להתאמה רפואית לרישיון נהיגה, מפרטים את אופן ההגבלות הקיימות או מצבים שבהם ייפסל הרישיון. מקרים אלו תלויים במידה רבה במידת חומרתם של הליקויים, כאשר בבקשה לרישיון נהיגה ברכב מקצועי הכללים מחמירים יותר.

ככל שהוכח סף החומרה המשבש את יכולותיו הקוגניטיביות והתפיסתיות של הנהג, אינו יהיה כשיר לנהיגה. אולם,  במקרים של שימוש מבוקר בקנאביס בנהיגה פרטית כאשר מדובר ברישיון רפואי, לא ייפסל רישיונו של הנהג. אם כי יש לציין כי חל איסור על נהיגה תחת השפעת קנאביס.

המכון החליט לשלול את הרשיון שלי -  מה עושים?

ראשית יש לציין כי שלילת רישיון עקב מחלת נפש פירושו שהנהג מנוע מלנהוג על רכב מנועי, שכן מדובר בעבירה על החוק. ככל שלא פורטה הסיבה לשלילת הרישיון, ניתן לפנות למכון הרפואי לקבלת כלל המסמכים. במידה והמכון אינו מסכים, ניתן לפנות לייצוג משפטי של עורך דין תעבורה שלאחר ייפוי כוח וכתב ויתור סודיות רפואית יוכל לעיין במסמכים.

במקרה שבו קיבלה רשות הרישוי את המלצות הבדיקה הפסיכולוגית במכון הרפואי לפסילה, ניתן לפנות לוועדת הערר של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים שמהווה מנגנון הפיקוח על המלצות המכון הרפואי ובסמכותה לבטלן במידה ונפל פגם מהותי. אופן בקשת הערר, יעשה במועד של 30 יום ממסירת ההודעה על פסילה, כאשר הנחיות הגשת הבקשה ותשלום האגרה יפורטו במעמד קבלת החלטה של רשות הרישוי. 

מדוע חשוב לקבל  ליווי וייעוץ בהליך מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ע"י עורך דין?

במקרים מסוימים גם שיחה של מספר דקות עשויה להספיק לגיבוש חוות הדעת הרפואית-נפשית . נהג שאינו בקיא באופן האבחון עלול ליפול בלשונו ורישיונו עשוי להישלל שלא לצורך. כמו כן, קבלת התשובות והפנייה לוועדת ערר, עשויים להערים קשיים על אלו שאינם מכירים את אופן ההתנהלות מול גופים אלו. לכן, ליווי מקצועי מטעם עורך דין תעבורה עשוי לסייע לכם בתהליך ולמנוע טעויות שעשויות להוביל לביטול רישיון הנהיגה שלכם.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן