Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

עבירת מהירות

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

עבירת מהירות היא שם כולל לנסיעה מעל המהירות שנקבעה בחוק או בתמרורים בטווח של החל מקילומטר מעל המותר. לאור העלייה בתאונות הדרכים, הוחמרה בחמשת השנים האחרונות הענישה עם נהגים שנתפסו נוסעים מעל למהירות המותרת. כיום, אוכפת משטרת ישראל את עבירת המהירות במספר אמצעים ביניהם מצלמות מהירות הממוקמות בצמתים, מכשור נייד בו עושים השוטרים שימוש בשטח ועוד.

מהי עבירת מהירות ומה הענישה בגינה?

עבירת מהירות מוגדרת כנסיעה מעל למהירות המותרת כפי שנקבעה בתקנה 54 לתקנות התעבורה בדרכים עירוניות ובין עירוניות בהתאמה. הענישה, נקבעת בהתאם להיקף מהירות הנסיעה והעונשים הקבועים בחוק נחלקים באופן הבא:

בדרך עירונית

  • בנהיגה במהירות של בין 0 ל-20 קמ"ש מעל המותר – קנס של 250 ש"ח ללא צבירת נקודות תעבורה.
  • בנהיגה במהירות של בין 21 ל-30 קמ"ש מעל המותר – קנס של 750 ש"ח וצבירה של 8 נקודות תעבורה.
  • בנהיגה במהירות של בין 31 ל-40 קמ"ש מעל המותר – קנס של 1,500 ש"ח וצבירה של 10 נקודות תעבורה.

בדרך בין עירונית

  • בנהיגה במהירות של בין 0 ל-25 קמ"ש מעל המותר – קנס של 250 ש"ח ללא צבירת נקודות תעבורה.
  • בנהיגה של בין 26 ל-40 קמ"ש מעל המותר – קנס של 750 ש"ח ו-8 נקודות תעבורה.
  • בנהיגה של בין 41 ל-50 מעל המותר – קנס של 1,500 ש"ח ו-10 נקודות תעבורה.
  • בנהיגה של למעלה מ-51 קמ"ש מהמותר בכביש בין עירוני יזומן הנהג לדין ויוגש כנגדו כתב אישום.

 

חשוב לדעת כי בהתאם למדיניות משטרת ישראל, נהיגה במהירות של 60 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית, תוגדר כעבירת תיק חמור (תלת"ן) בגינה יזומן הנהג לשיפוט מהיר ורישיונו ייפסל.

ומה לגבי כלי תחבורה שאינם רכב פרטי?

פקודת התעבורה מגבילה את המהירות המותרת גם לטרקטורים ורכבי משא שמשקלם עולה על 12 טון. במקרה זה, מורה החוק על מהירות שלא תעלה על 40 קמ"ש בדרכים עירוניות ובין עירוניות.

מהם האמצעים לאכיפת עבירות מהירות

ישנם שלושה אמצעי אכיפה נפוצים לאכיפת עבירות מהירות שנמצאים בשימוש משטרת ישראל והם:

  • מד מהירות לייזר – אמצעי נייד אשר משמש את השוטרים המוצבים בצמתים וקרוי גם "אקדח ממל"ז". מכשיר זה, נחשב לאמצעי ותיק ומזהה רכבים הנוסעים מעל למהירות המותרת באמצעות שימוש בקרני לייזר אשר מעבדות ומתעדות את נתוני המהירות של הנהג.
  • מצלמת גאסטו (א.3) – מצלמות נייחות בצבעי אפור או כתום המוצבות בצמתים. המצלמות פועלות כך שמחשבות את נתוני המהירות שצולמו ומעבירות את הנתונים למשטרת ישראל.
  • דבורה – אמצעי אשר מותקן על גגה של ניידת משטרה וכולל מכ"ם שמודד את החלק הקדמי והאחורי של הרכב הנוסע. מדובר באמצעי שבו נעשה שימוש מצומצם ונקודתי יחסית.

קנס מהירות מופרזת

קנס מהירות מופרזת הוא החלק הכספי בענישה בגין עבירות מהירות. במקרים בהם הנהג חרג מהמהירות המותרת בטווח של עד 20 קמ"ש, הקנס יהיה דוח כספי בלבד שסכומו 250 ש"ח. בכל הנוגע לקנס מהירות מופרזת, כאשר מהירות הנסיעה עולה על 20 קמ"ש הן בדרך עירונית והן בדרך בין עירונית, סכומו יכול להגיע גם ל- 1,500 ש"ח בתוספת נקודות שירשמו לחובתו של הנהג. דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שבשנה האחרונה עודכנו תקנות התעבורה כך שהענישה בגין נסיעה של 30 קמ"ש בדרך עירונית תכלול קנס כספי וצבירת נקודות ומהקילומטר ה-31 ייפסל רישיונו של הנהג על ידי קצין תנועה (פסילה מנהלית) והוא יזומן לדין.

קנס מהירות מופרזת נהג חדש

ככלל, חוקי התעבורה שחלים על נהגים הם אחידים מכאן שגם בעבירות מהירות, אין הבחנה בין נהגים חדשים לוותיקים לעניין המהירות המותרת והענישה בגין הפרתה. אולם, מאחר והסיכון שנשקף מנהגים חדשים גדול יותר, צבירת הנקודות מקצרת משמעותית את הדרך לשלילת רישיון ולאמצעי התיקון בהתאם. נהג חדש שרישיונו יישלל צפוי להארכת תקופת הנהג החדש בשנתיים נוספות והשבת הרישיון בכפוף למעבר של טסט ומבחן תאוריה. בנוסף, במקרים מסוימים תותנה השבת הרישיון במעבר של קורסי נהיגה של משרד הרישוי.

עבירת מהירות ראשונה

בעבירות מהירות, כמו בשאר עבירות התעבורה הענישה תלויה במספר רכיבים ביניהם חומרת העבירה. לכן, ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר מעל המותר כך גם יוחמר עונשכם. מהסיבה הזו, אין חשיבות לכך שמדובר בעבירת מהירות ראשונה לעניין קביעת העונש. אולם, במידה ומדובר במהירות נמוכה יחסית מעל המותר, יוכל השוטר בהתאם לשיקול דעתו לבחור בין מתן קנס למתן התראה בלבד.

מה אומר החוק לגבי עבירות מהירות ונהג חדש?

החקיקה הנוגעת לנהגים חדשים קובעת במפורש כי על הנהג החדש להימנע מביצוע עבירות מסוימות המופיעות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה ביניהן נהיגה בשכרות ונהיגה במהירות מופרזת. לכן, נהגים חדשים שירשם לחובתם קנס גם אם ללא נקודות בגין עבירה זו, עשויים לעמוד בפני הארכת תקופת הנהג החדש בשנתיים נוספות וכן ביצוע מבחני נהיגה עיוניים ומעשיים בהתאם לדרישת רשות הרישוי.

האם עבירות מהירות נחשבות עבירה חמורה?

בדומה לעבירות תעבורה נוספות, גם חומרתן של עבירות מהירות תלויות במידה רבה בנסיבות ביצוע העבירה. אולם, חשוב לדעת שגם במקרים הנהג חרג מהמהירות המותרת ויוטלו עליו קנס ונקודות בלבד, הדבר עשוי להיות בעל השלכות קשות על רישיון הנהיגה שלו. לכן, עם קבלת הדו"ח רצוי להמתין עם התשלום ולפנות לייעוץ משפטי שכן עם תשלום הדו"ח יירשמו הנקודות לחובתו של הנהג באופן אוטומטי.

האם להגיש בקשה לערעור בעניין דוח עבירת מהירות?

נתחיל בכך שלא בכל מקרה תוכלו להגיש ערעור בגין דוח על עבירת מהירות. כך לדוגמה במקרים בהם הנהג נסע במהירות של למעלה מ-31 קמ"ש הוא צפוי לקבל דוח מסוג "הזמנה לדין" או במילים אחרות, הוא יחויב להתייצב בפני בית המשפט ולהביא את טענותיו. מאידך, במקרים בהם מדובר בדוח מסוג ברירת משפט, לנהג קיימת האפשרות להגיש בקשה לביטול דוח תנועה או לערער על הדוח.

על מנת לעשות זאת, רצוי לפנות תחילה לעורך דין תעבורה על מנת לבחון תחילה מה סיכויי קבלת הערעור.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן