Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

ערעור על דוח מצלמת מהירות

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 08 פברואר 2023

מכשירי אכיפת מהירות

עם התפתחות הטכנולוגיה, נכנסו לשירות המשטרה גם מספר מכשירי אכיפת מהירות שלכל אחד מהם אופי פעולה שונה אך תפקיד דומה – למדוד מהירויות של מספר גבוהה של רכבים בזמן קצר. בהמשך לכך, האמצעים שנמצאים כיום בשימוש משטרת ישראל הם:

אקדח ממל"ז (מד מהירות לייזר) – אמצעי אכיפה ותיק שפועל באמצעות קרני לייזר שמתעדות את מהירות הנסיעה ומעבדות את נתוניו של הנהג בזמן אמת. מדובר במכשיר נייד דמוי אקדח שמשמש את השוטרים המוצבים בצמתים ותצפיות.

מצלמת דבורה – אמצעי אכיפה שאינו נפוץ ונעשה בו שימוש נקודתי. מצלמת הדבורה, היא מכשיר עליו מכ"ם שמודד את חלקו האחורי והקדמי של הרכב הנוסע.

מצלמת גאסטו (א.3) – אמצעי אכיפה נפוץ לא פחות שצורתו עמוד שבקצהו קופסה מרובעת בצבע כתום או אפור אשר מוצבות בצמתים ומתעדות את מהירות הנהיגה וכן נהגים שעוברים באור אדום. המצלמות, מחשבות את נתוני המהירות ומשגרות את הנתונים למערכת ייעודית במשטרת ישראל.

 

מה זו בעצם מצלמת גסטרו

מצלמת גסטרו או א-3 הן מצלמות שמוצבות בצידי הדרך, משמשות אמצעי נייח לאכיפת מהירות בכבישי ישראל ונמצאת בשימוש מאז שנת 2012. יחד עם המצלמה, מושתלות בכביש שתי לולאות מגנטיות במרווח של 2.5 מטר שמחשבות את מהירות הנסיעה ומעבדות אותו באמצעות המצלמה.

על אף השימוש הנפוץ באמצעי זה, מצבן המשפטי של אמצעי אכיפה זה כראייה, נתון לביקורת רבה ולאור חוסר הבהירות בנושא אין קביעה חד משמעית לגבי אמינותו.

מהירות בדרך עירונית

מהירות הנהיגה בדרכים עירוניות נקבעת על פי הוראות החוק ותמרורים. לצד זאת, נקבעה בסעיף 54 לפקודות התעבורה, עבירת הנהיגה במהירות מופרזת בדרכים עירוניות שנחלקות באופן הבא:

  1. במהירות בטווח של 0 ל-20 קמ"ש מעל המותר, יוטל על הנהג קנס של 250 ש"ח.
  2. במהירות בטווח של 21 ל-30 קמ"ש מעל המותר יוטלו על הנהג קנס של 750 ש"ח יחד עם 8 נקודות.
  3. במהירות בטווח של 31 ל-40 קמ"ש מעל המותר יוטלו על הנהג קנס של 1,500 ש"ח יחד עם 10 נקודות.

מהירות בדרך בין עירונית

מהירות הנהיגה בדרכים בינעירוניות נקבעות גם הן באופן דומה והסנקציות בגין מהירות מופרזת קבועות באופן דומה בתקנה 54 באופן שלהלן:

  1. במהירות בטווח של 0 ל-25 קמ"ש מעל המותר יוטל על הנהג קנס של 250 ש"ח.
  2. במהירות בטווח של 26 ל-40 קמ"ש מעל המותר יוטלו על הנהג קנס של 750 ש"ח ו-8 נקודות.
  3. במהירות בטווח של 41 ל-50 מעל המותר יוטלו על הנהג קנס של 1,500 ש"ח ו-10 נקודות תעבורה.
  4. במהירות שעולה על 51 קמ"ש מהמותר בכביש בין עירוני יזומן הנהג לדין ויוגש כנגדו כתב אישום.

סעיף 27א' לפקודת התעבורה

סעיף החוק שנוגע לקבילותו של תיעוד ממצלמת מהירות כראייה לביצוע עבירת קובע כך:

27א. (א) צילום שנעשה בדרך שנקבעה בתקנות, במצלמה המופעלת באופן אוטומטי או בידי שוטר יהיה ראיה קבילה בכל הליך משפטי לגבי –

(1) מספר הרישום של הרכב המצולם המופיע בלוחית הזיהוי של הרכב שבצילום;

(2) מקום הימצא הרכב בעת הצילום;

(3) הימצאו של הרכב במקום האמור בפסקה (2), או נסיעתו שם, בניגוד לאות "עמוד" או באופן אחר בניגוד להוראות פקודה זו או תקנות שהותקנו לפיה;

(4) זמן הימצא הרכב המצולם במקום האמור בפסקה (2) כפי שצוין בצילום או על גביו, אם צוין, הכל כפי שייקבע בתקנות;

(5) מהירות נסיעתו של הרכב.

ובלבד שהוכח כי הצילום המוגש הוא העתק אמין של הצילום שנשמר בסרט, וכי מרגע ביצוע הצילום עד שהוגש לבית המשפט לא נעשתה בו שום פעולה שיש בה כדי לשנות פרט מפרטיו.

פקודת התעבורה קובעת כי התיעוד ממצלמת מהירות הן אוטומטית והן כזו שהופעלה על ידי שוטר, תהווה ראייה קבילה בהליך משפטי בנוגע להוכחת מספר הרכב, מקום הימצאו ומהירות נסיעתו. במילים אחרות, השימוש במצלמות קביל על מנת להוכיח שהרכב שלכם הוא זה שביצע את העבירה.

שיטת הניקוד בעבירות מהירות

נקודות תעבורה הן אמצעי למעקב אחר עברייני תנועה חוזרים והפעלת אמצעי תיקון מנהליים בנהגים אלו. בדומה לעבירות אחרות גם נהיגה במהירות מופרזת כוללת לצד עונש הקנס גם צבירת נקודות.

חשוב לדעת שביצוע עבירת מהירות אמנם עשוי לגרור ענישה מחמירה בבית המשפט, אך הוא כשלעצמו לא מביא להטלת אמצעי תיקון מנהליים על ידי משרד הרישוי ולכן ככל שביצעתם עבירת מהירות, עם תשלום הקנס ייצברו הנקודות אוטומטית ויתווספו לרישומכם התעבורתי ולנקודות שכבר צברתם.

קיבלתי דוח מצלמת מהירות מה האפשרויות שעומדות בפניי?

עם קבלת הדוח בין אם על ידי השוטר בשטח ובין אם באמצעות הדואר, עומדות בפני הנהג מספר אפשרויות עליהן נפרט בקצרה:

תשלום הדוח: מקבלת הדוח עומדים לרשותו של הנהג 90 ימים לתשלום הדוח, במידה והוא בוחר לשלמו, הוא יכול לעשות זאת באמצעות סניף הדואר או באופן מקוון. שימו לב שתשלום כמוהו כהודאה בעבירה ובעקבות כך, ייכנסו הנקודות לרישומו התעבורתי באופן אוטומטי.

המרת הדוח לאזהרה: הגשת בקשה להמרת הדוח בכפוף לקריטריונים הקבועים בחוק ביניהם ותק הנהיגה, עבר תעבורתי נקי ונוספים. אפשרות זו, לא מומלצת כאשר רוצים לערער וזאת משום שאחד התנאים להמרת הדוח הוא הודאה בביצוע העבירה.

הגשת בקשה להישפט: הגשת בקשה להופיע בפני בית המשפט לאחר קבלת הדוח. במסגרת הדיון, ניתן לחתור לקבלת הסדר טיעון במסגרתו תופחת חומרת העבירה ובהתאם גם הסנקציה העונשית בגינה.

הגשת בקשה לביטול הדוח: במידה וישנם נימוקים אשר מצדיקים את ביטולו של הדוח, ניתן לפנות למרכז פניות הנהגים הארצי בבקשה מנומקת לביטול הדוח תוך פירוט הנסיבות שבגינן מוגשת הבקשה.

ערעור על דוח מצלמת מהירות נהג חדש

בתי המשפט נוטים להחמיר עם נהגים חדשים וזאת לאור חוסר ניסיונם והסכנה שנשקפת מכך שינהגו במהירות מופרזת ולכן לערעור על דוח מצלמת מהירות משמעות נוספת. במקרה של נהגים חדשים, צבירת נקודות היא בעלת סיכון כפול לרישיון הנהיגה שלהם ובתוך כך, תשלום דוחות תנועה פירושו הודאה באשמה וצבירת נקודות.

מאחר ונהגים חדשים נמצאים בשנתיים הראשונות במעין "תקופת מבחן", כל הרשעה גם אם בעבירה קלה ללא נקודות, תביא להארכת תקופת הנהג החדש בשנתיים נוספות והוא עשוי להידרש לבצע מבחני נהיגה עיונים ומעשיים על מנת לשמור על רישיונו.

קיבלתי דוח מצלמת מהירות - האם כדאי לשלם?

קודם, רצוי להבין את המשמעות של תשלום הדוח. כפי שאמרנו קודם, משמעותו של תשלום דוח הוא הודאה בעבירה. במידה ומדובר, בעבירת מהירות בטווח של פחות מ-20 קמ"ש בדרך עירונית ו-25 קמ"ש בדרך בינעירונית, משמעות תשלום הדוח היא כספית בלבד. אולם, במידה ומדובר במהירות גבוהה משצוין, משמעותו של תשלום הדוח היא גם צבירת נקודות.

ככל שהדוח שקיבלתם לא מוצדק לטעמכם או שהוא עשוי לסכן את רישיון הנהיגה שלכם עקב צבירת נקודות, היינו ממליצים להמתין עם תשלום הדוח (שימו לב שעומדים לרשותכם רק 90 ימים) ולפנות לעורך דין תעבורה לייעוץ. במידה ובחרתם לשלם את הדוח ולצבור את הנקודות, שימו לב שאלו צפויות להישאר במרשמכם לתקופת זמן מינימלית של שנתיים מביצוע העבירה.

לא בטוח אם יש לי דוחות - איפה אפשר לבדוק?

במידה ואתם חוששים שקיבלתם דוח, או שנצברו נקודות לחובתכם ואינכם בטוחים, ביכולתכם לפנות לאחד משלושת האפשרויות הבאות על מנת לקבל את המידע להלן:

רשות האכיפה והגבייה: רשות האכיפה והגבייה מאפשרת לכל אדם לבצע בדיקה של הליכי הוצאה לפועל או קנסות שניתנו כנגדו וביניהם גם קנסות משטרה. מכאן שניתן לבצע בדיקה של דוחות תנועה ותעבורה באמצעות אתר האינטרנט. שימו לב שהאתר לא תמיד מעודכן ולכן פרט לקיומו של הדוח לא יופיעו באתר הליכים לערעור או ביטול דוח קיים.

משטרת ישראל: דוחות תנועה יכולים להינתן על ידי שוטר בשטח או כאשר הנהג נתפס מבצע עבירה על ידי אחד מאמצעי האכיפה של משטרת ישראל ביניהם מצלמות מהירות. על מנת לבדוק האם קיימים לחובתכם דוחות תנועה, פנו למרכז לפניות נהגים של משטרת ישראל באתר האינטרנט או בטלפון 110.

משרד הרישוי: ניתן לפנות למשרד הרישוי בבקשה לקבלת "טופס כחול", מסמך אשר מרכז את ככל המידע על נקודות תעבורה והדוחות שנצברו לחובתו של הנהג. את הפנייה ניתן לעשות באמצעות פנייה מקוונת.

עשוי לעניין אתכם

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.