Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

הסעת נוסעים מעל המותר

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 03 אוגוסט 2023

כולנו היינו בדילמה הזו לפחות פעם אחת בחיינו. אנו רוצים לבלות עם האנשים שאנחנו אוהבים בטיול, לצאת יחד לבילוי או להגיע ברכב ממקום למקום בכל דרך אחרת, אך אין די מקום ברכב לכולם. נהגים רבים מתפתים בסיטואציה זו להסיע יותר נוסעים מהמותר בחוק, "רק לנסיעה קצרה". חשוב שנזכור – מעבר לעובדה שמדובר בעבירת תנועה שעשויה לגרור ענישה משמעותית, מדובר בסיכון בטיחותי חמור בעל השלכות כבדות משקל. בכל שנה, מנהלים ישראלים רבים תיקי תעבורה שנפתחו מכיוון שביצעו עבירת הסעת נוסעים מעל המותר. אז מהי בעצם כמות הנוסעים המותרת בכל סוג רכב, מהם העונשים שנקבעו בחוק על עבירות אלו וכיצד יכול עו"ד תעבורה לסייע להתמודד עם תיק כזה באופן מיטבי? כאן, ריכזנו כל מה שחשוב לדעת על הנושא.

הסעת נוסעים מעל המותר מה החוק קובע?

החוק הישראלי מגדיר באופן חד משמעי את כמות הנוסעים המותרת ברכב. סעיף 84 ב' לתקנות התעבורה, קובע כי "לא יסיע אדם ולא ירשה לאחר להסיע ברכב…נוסעים במספר העולה על הנקוב…". הנוסח הפשוט, הבהיר והחד משמעי אינו מותיר כל מקום לפרשנות ומגדיר מגבלות ברורות על מספר הנוסעים.

מהו המספר המותר בכל אחד מסוגי הרכב?

מטבע הדברים, על מנת שלא נעבור עבירת הסעת נוסעים מעל המותר, חשוב שנדע כמה נוסעים מותר לנו להסיע בסוגי הרכבים השונים. תקנת התעבורה 84 ב' מגדירה באופן מפורט את מספר הנוסעים המותר בכל סוג רכב על פי האופן הבא:

רכב פרטימספר הנוסעים המותר זהה למספר חגורות הבטיחות, או כמות המושבים
רכב חשמליכפי שמוגדר ברישיון הרכב
רכבי סיור, אוטובוסים זעירים טיוליות, מוניות ורכבים מדברייםכפי שמוגדר ברישיון הרכב
רכב מסחרי אחוד8 נוסעים לא כולל הנהג, אלא אם כן הוגדר אחרת ברישיון הרכב
רכב מסחרי בלתי אחודככל שהותקן ברכב מרכב תקני, ניתן להסיע בו עד 8 נוסעים לא כולל הנהג כאשר מספר הנוסעים שאינם בתא הנהג לא יעלה על 6, אלא אם צוין אחרת ברישיון.
רכב מסחרי בעל משקל כולל של מעל ל-3.5 טוןככל שקיים מרכב תקני, מספר הנוסעים המותר הוא כמוגדר ברישיון הרכב, כאשר מספר זה לא יעלה על 30.

אם המרכב אינו תקני, ניתן להסיע אך ורק 6 נוסעים חוץ מאלו היושבים לצד הנהג.
רכב מנועי ללא ארגז או המוביל מכולהכמספר המושבים בתא הנהג
גררים וטרקטוריםכמוגדר ברישיון הרכב
אמבולנסניתן להסיע עד 6 נוסעים לא כולל הנהג, אלא אם צוין מספר קטן יותר ברישיון הרכב.

כפי שניתן לראות, למכוניות נוסעים סטנדרטיות, שהן אמצעי התחבורה הנפוץ ביותר, יש בדרך כלל קיבולת של חמישה אנשים, כולל הנהג. זהו גם המספר המותר להסעה. עבור כלי רכב גדולים יותר כגון מיניבוסים או טנדרים, קיבולת הישיבה עשויה להגיע ל-8 או 10 נוסעים. כלי רכב אלו משמשים בדרך כלל לנסיעות קבוצתיות, שירותי תחבורה או טיולי משפחות. עם זאת, רישיון הרכב הוא המגדיר באופן חד משמעי את מספר הנוסעים המותר ברכבים המסחריים השונים. הסעת נוסעים מעל המותר ברכבים אלו עלולה לפגום ביציבות הרכב, להאריך את מרחק הבלימה, לפגום ביכולת התמרון של הרכב וכתוצאה מכך להגביר את הסבירות לתאונות.

אילו תקנות חלות על כלי רכב צבאיים?

גם צבא ההגנה לישראל מקפיד על תקנות מחמירות בכל הקשור למספר הנוסעים ברכבים. עבור אנשי צבא הנוסעים בכלי תחבורה צבאיים, הכלל מחייב ברוב המקרים כי מספר הנוסעים יתאים למספר חגורות הבטיחות הזמינות. גישה זו מבטיחה שהחיילים יהיו מוגנים במידה מספקת במקרה של תאונה או תמרונים פתאומיים.

מהי הענישה על הסעת נוסעים מעל המותר?

הרשויות הישראליות פועלות במרץ על מנת למגר את התופעה ומיישמות אמצעי אכיפה קפדניים. העונשים בגין עבירה זו עשויים להיות כבדים למדי ובאים לידי ביטוי במספר אופנים.

קנס כספי

ברוב המקרים ככולם, יוטל קנס גבוה בגין עבירה זו. גובה קנס הסעת נוסעים מעל המותר משתנה בהתאם למספר הנוסעים החורגים מהמגבלה, גיל הנוסעים, סוג הרכב וגורמים רלוונטיים נוספים, אך הסכום עשוי להיות משמעותי. טווח הקנסות נע בין 250 ₪ לכל נוסע מעל המותר ועד ל-1200 ₪.

נקודות ברישיון הנהיגה

בנוסף לקנס הכספי, ברוב המקרים תגרור העבירה הוספת נקודות שליליות לרישיון. מספר הנקודות עשוי להשתנות בהתאם לחומרת העבירה ומספר הנוסעים החורגים מהמגבלה.

זימון לבית המשפט

במקרים חמורים של הסעת נוסעים מעל המותר, בעיקר כשמספר הנוסעים עולה באופן משמעותי על הקיבולת המותרת, זימון לבית משפט לתעבורה אינו אירוע בלתי סביר. במקרים חמורים אלו, העבירה עשויה שלא להסתכם בקנסות ונקודות בלבד. הופעות בבית המשפט עלולות להוביל לעונשים מחמירים ועשויות גם להשפיע על גורל רישיון הנהיגה של הנהג ואף להסתיים בעונשי מאסר.

השלכות ביטוחיות

הסעת נוסעים מעבר לכמות המותרת עשויה לשלול את זכותך לכיסוי ביטוחי במקרה של תאונת דרכים בנסיבות אלו.

האם נהגים חדשים עשויים להתמודד עם ענישה כבדה יותר?

החוק בישראל מחמיר אף יותר עם נהגים חדשים בנוגע לעבירה זו. במהלך השנה הראשונה לאחר קבלת רישיון הנהיגה, חל איסור על נהגים חדשים להסיע נוסעים שאינם בני משפחה קרובים. הגבלה זו נועדה להבטיח שנהגים מתחילים יצברו ניסיון וביטחון בכביש לפני שהם לוקחים על עצמם את האחריות הנוספת הכרוכה בהסעת נוסעים. לכן, נהגים חדשים עלולים להתמודד עם קנסות גבוהים אף יותר ובדרך כלל גם ייקבע מספר גבוה יותר של נקודות לנהג חדש ברישיונו.

ייצוג משפטי נכון הוא המפתח

כפי שניתן לראות, הענישה בגין עבירה זו עשויה להיות כבדה למדי. המורכבות המשפטית סביב עבירה זו עמוקה ביותר ובית המשפט נוטה להחמיר בה. כדי להבטיח שיהיה באפשרותך לנווט ביעילות בסבך המורכבויות של עבירה זו, חשוב לפנות במהירות לסיוע עורך דין תעבורה מיומן ומנוסה. עורך הדין שלך יוכל לספק לך ייעוץ, לבחון לעומק את נסיבות המקרה שלך ולמצוא טיעונים מספקים שישמשו להגנתך. במידת הצורך, ככל שנסיבות המקרה שלך אכן מאפשרות זאת, ניתן אפילו להגיש בקשה לביטול פסק דין תעבורה או להקל משמעותית על הענישה שהוטלה.

ביצעת עבירת הסעת נוסעים מעל המותר? בדקו כיצד משרדנו לסייע לך > ניתן להשאיר פרטים כאן עוד היום ונחזור אליך בהקדם.

עורך דין תעבורה צורי סבן