Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

נהיגה בחוסר זהירות

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 22 אוגוסט 2023

למרבה הצער, שיעור תאונות הדרכים נמצא במגמת עלייה מתמדת. הגורמים לתאונות אלו הם רבים ומגוונים וברוב המקרים, התאונה היא התוצאה הטראגית של שילוב מספר גורמים אלו. הגורם האנושי, אמנם, הוא ללא ספק המשמעותי ביותר. מחקרים רבים מצאו כי נהיגה בחוסר זהירות מהווה גורם מפתח בתאונות הדרכים.

מאמצי חינוך רבים מושקעים על מנת להכשיר נהגים לנהוג בזהירות יתרה ולצמצם את הסיכונים לתאונות. כל תאונה קשה בכבישי ישראל היא תזכורת נוספת כי תרבות הנהיגה בישראל עדיין טעונה שיפור. על אף שמדובר באחת מהעבירות הקלות בתקנות התעבורה, השלכותיה עשויה להיות קשות ביותר. כאן, נסביר באילו מקרים אנו עשויים להיות מואשמים בעבירה זו, מה יהיו ההשלכות וכיצד מתמודדים עם אישום בעבירה זו על הצד הטוב ביותר.

מהי נהיגה בחוסר זהירות?

ישנם מעשים פזיזים ומסוכנים רבים שנהג עשוי לנקוט בהם במהלך נסיעה. נהיגה בחוסר זהירות, היא הגדרת גג הטומנת בחובה שלל התנהגויות. אין להתייחס לעבירה זו כעל נהיגה רשלנית או בקלות ראש. עבירות אלו נחשבות לחמורות יותר. במובנים רבים חוסר הזהירות היא עבירה שנועדה למקרים בהם יש מקום לעונש מופחת. עם זאת, ישנם לא מעט מקרים בהם גם תחת עבירה זו תהיה ענישה חמורה. באופן גורף, תכלול עבירה זו כל אקט המערב תפעול של כלי הרכב באופן המהווה התעלמות בוטה מהוראות הבטיחות, חוק התעבורה ותנאי הדרך. סעיף 62 לפקודת התעבורה מגדיר נהיגה בחוסר זהירות כ" נוהג רכב בדרך קלות ראש, או ברשלנות, או במהירות שיש בה בנסיבות המקרה סכנה לציבור, אף אם היא פחותה מן המהירות המקסימלית שנקבעה, או מי שמפעיל רכב עצמאי במהירות כאמור".

 

אלו כמה דוגמאות נפוצות לנהיגה פזיזה כזו:

 

• נהיגה במהירות מופרזת: נהגים הנוסעים באופן רשלני או מסוכן לעיתים קרובות נוהגים במהירויות שאינן רק בלתי חוקיות, אלא גם מסוכנות לתנאי הדרך השוררים בכביש באותו רגע נתון. הסבירות לאיבוד שליטה, או לגרימת איבוד שליטה לנהגים אחרים היא גבוהה.

 

• אי שמירת מרחק: נסיעה בצמוד לכלי רכב אחרים ואי שמירה על מרחק בטוח מגבירה את הסיכון להתנגשות מאחור.

 

• עקיפה מסוכנת: עקיפה מסוכנת של כלי רכב בתנאים לא בטוחים, כמו בסיבוב חד כשאין תנאי ראות ראויים, בעלייה, בקו רציף או כאשר ישנה תנועה בנתיב ממול, היא אחת מההתנהגויות הנפוצות הגורמות לתאונות דרכים.

 

• התעלמות מרמזורים ותמרורים: התעלמות מרמזורים אדומים, תמרורי עצור ותמרורי אזהרה אחרים מסכנת את הבטיחות בצמתים ועלולה להוביל לתאונות קשות.

 

• נהיגה בהיסח דעת: עיסוק בפעילויות שונות כמו שליחת הודעות טקסט, אכילה או שימוש בטלפון בזמן נהיגה מסיטה את תשומת הלב מהכביש ומגבירה את הסיכון לתאונות.

 

נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים: הפעלת רכב בהשפעת אלכוהול או סמים פוגעת בכושר השיפוט, בקואורדינציה ובזמני התגובה.
בעיקרו של דבר, נהיגה פזיזה כוללת התנהגויות שלא מסכנות את הנהג אלא גם מאיימות על חייהם ושלמות גופם של נוסעים, הולכי רגל ושאר עוברי הדרך.

 

נהיגה בחוסר זהירות – חומרת העבירה

במובנים רבים, מדובר באחת מהעבירות המסוכנות ביותר. אישום זה למעשה מגדיר את מעשיו ומחדליו של הנהג כאקט מודע ומכוון של התעלמות מכללי הדרך, תוך לקיחת סיכון מיותר המקל בבטיחותו האישית של הנהג וברווחתם של אחרים. נהיגה בקלות ראש, אפוא, נלקחת ברצינות רבה ועשויה לגרור השלכות כבדות. העונשים הקשורים לנהיגה בחוסר זהירות משקפים את חומרת העבירה ומטרתם להרתיע התנהגות מסוכנת זו.

הענישה על עבירה זו עשויה לכלול:

 

• קנס כספי: ברוב המקרים יוטלו קנסות כבדים המיועדים לשמש כגורם הרתעה משמעותי.

 

• נקודות שליליות ברישיון – צבירת נקודות עשויה להוביל להשעיית הרישיון. לעתים קרובות, בגין עבירה זו מוטל מספר רב של נקודות.

 

• זימון לבית המשפט – השוטר עשוי לבחור במקרים חמורים לדרוש התייצבות בבית המשפט ללא ברירת קנס. ההליך המשפטי עשוי לגרור עונשים כבדים יותר ולעתים אפילו עונשי מאסר בפועל.

 

• פסילת רישיון – באירועים שהיו מסכני חיים באופן ברור ומידי, עשוי השוטר לעכבך עד להגעת קצין למקום שישלול את רישיונך לאלתר.

כיצד ניתן להתמודד עם דו"ח בגין נהיגה בחוסר זהירות?

כיום, נרשמים דוחות תנועה רבים בגין עבירה זו על מנת להיאבק בשיעור התאונות הגובר. ההתמודדות עם ההשלכות המשפטיות עשויה להיות מורכבת. עם זאת, ישנן לא מעט דרכים להפחית ענישה ולהציג טיעונים להגנתך בהליך זה. ככל שישנה כל נסיבה ייחודית למקרה או כל טיעון אחר שעשוי לצמצם את מידת האשמה, חשוב להיוועץ בעורך דין המתמחה בדיני התעבורה. עורך הדין יוכל לסייע לך לבחון בקפדנות את הראיות, להעריך את עוצמת התיק ולחתור להסדר טיעון שעשוי להביא להפחתת האישומים. גם במקרים בהם הואשמת בעבירת נהיגה רשלנית, ייתכן שעורך הדין יוכל לסייע לך להמיר את האישום לחוסר זהירות.

בהתחשב בהשלכות המשפטיות והפיננסיות שעבירה זו עשויה לגרור, חשוב שלא נקל ראש ונפנה במהרה אל עו"ד תעבורה לייעוץ. עורך דין הבקיא בדיני התעבורה יוכל להפנות אותך למומחים מתאימים במידת הצורך ולבנות אסטרטגיה מקיפה עבור ההגנה שלך. בין אם תוכח חפותך, או אם כישורי המשא ומתן של עורכי הדין יאפשרו לך ליהנות מהסדר מקל, אין ספק כי הייצג יכול לשנות באופן דרמטי את תוצאות ההליך.

ליווי מלא לכל אורך ההליך שלך

חשוב שנזכור, נהיגה בחוסר זהירות היא עבירה חמורה שאינה רק מסכנת חיים אלא גם מזמנת השלכות משפטיות קשות. נהגים הנאבקים באישומי נהיגה רשלנית חייבים לפעול באופן מידי כדי להבטיח שיעמוד לרשותם ייצוג משפטי מקצועי. כשעומד לרשותך עורך דין ותיק ומנוסה, יש לך את הביטחון כי התיק של מנוהל באופן מקצועי ואחראי וכל הזכויות העומדות לרשותך בחוק זוכות למענה הראוי. עו"ד צורי סבן מביא עמו שנים של ניסיון בתיקי תעבורה מורכבים וסייע לנהגים רבים להקל בענישה בעבירות חמורות. על מנת להבטיח שיהיה באפשרותך להמשיך ולהחזיק ברישיונך ולהימנע מהליכים פליליים מורכבים, חשוב לפנות לייעוץ בהקדם. לתיאום פגישת ייעוץ עם עו"ד סבן, ניתן לפנות כאן עוד היום ונחזור אליך בהקדם עם כל המידע.

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.