Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

אי ציות לרמזור צהוב – מהות העבירה וכיצד יש לפעול

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 26 אוקטובר 2023

בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, לרמזורים תפקיד מכריע בהבטחת הבטיחות והסדר בדרכים. לרובנו ככולנו ברור באופן מובהק שאור אדום ברמזור משמעותו כי אין לחצות בשום אופן את הצומת. עם זאת, כשזה מגיע לאור הצהוב, רבים מאיתנו מוצאים עצמנו בתחום האפור. זהו ללא ספק אחת מההפרות הנפוצות ביותר של תקנות הבטיחות ואחד מסימני הדרך הבלתי מובנים ביותר. נהגים רבים אף עשויים להאיץ כשהם מבחינים באור צהוב, על מנת להספיק לפני שיתחלף לאדום, מבלי לדעת שההשלכות של מעשה זה עשויות להיות כאילו עברו באדום "מלא". אז מהי משמעות עבירת אי ציות לרמזור צהוב, מהן השלכותיה וכיצד יש לפעול במקרה כזה? כאן, מסביר צורי סבן, עורך דין תעבורה, כל מה שחשוב לדעת.

מתי מתרחשת עבירת אי ציות לרמזור צהוב?

מעבר באור צהוב עשוי להיחשב כעבירת תנועה כאשר נהג נכנס לצומת לאחר שהרמזור משתנה מירוק לצהוב. דוחות תנועה רבים נרשמים כנגד נהגים שאינם מודעים לכלל זה. חשוב להבהיר זאת מעבר לכל ספק, פעולה כזו דינה כמו חציית הצומת כאשר האור אדום, עם כל ההשלכות המשפטיות הנלוות לכך. עם זאת, המצב עשוי להשתנות בהתאם למועד הופעת האור הצהוב וביחס למיקום הנהג. את ההבדלים במהות העבירה ניתן להדגים על פי התרחישים הבאים:

אור צהוב הופיע לפני הכניסה לצומת

ככל שהאור הצהוב הופיע לפני שנכנסת לצומת, חציית הצומת תהווה עבירת תנועה באופן חד משמעי. אחרי הכול, כל עוד לא נכנס הנהג לצומת, היה לו די זמן תגובה לבלום ולמנוע כניסה. לכן, כאשר ניתן לבסס באופן מובהק שזה המקרה, האשמה בעבירה הינה ברורה.

אור צהוב הופיע לאחר הכניסה לצומת

לעומת זאת, אם האור הצהוב הופיע לאחר שהנהג כבר נכנס לצומת, כלומר, כשההחלטה להיכנס התבצעה על סמך אור ירוק, לא ייחשב הדבר כעבירה.

אור צהוב הופיע כאשר לנהג לא הייתה עוד יכולת לעצור

ישנם תרחישים אשר בגינם האור הצהוב עלול להופיע מאוחר מדי, גם אם הנהג טרם נכנס לצומת. במקרים מסוימים, הנהג עשוי לנסוע במהירות גבוהה, גם אם בטווח המותר, ולהבחין בהתחלפות האור מירוק לצהוב כשהוא כבר קרוב מאוד לצומת. במקרה זה, לא רק שאי ציות לרמזור צהוב לא תיחשב לעבירה, ההיפך הוא הנכון. בלימה במקרה כזה עלולה לגרום להתנגשויות ואף לסכן הולכי רגל. זהו ללא ספק התרחיש המורכב והנתון ביותר לפרשנות. רבים מהדיונים בבתי הדין לתעבורה הנסובים סביב אי אשמה בעבירה זו, יחולו כשזהו התרחיש המדובר.

עד כמה עבירת אי ציות לרמזור צהוב נחשבת חמורה?

מדובר בעבירה הנחשבת לאחת מן החמורות מבין עבירות אי ציות להוראות הדרך ודוחות תנועה רבים נרשמים בגינה. ישנה סיבה טובה מאוד לכך, עבירה זו מסכנת את כלל משתמשי הדרך – מרכבים אחרים ועד להולכי רגל ומגבירה באופן ניכר סבירות לתאונות דרכים קשות. לא פעם, תאונות כאלו אכן התרחשו. זוהי גם הסיבה שרשויות האכיפה ובתי המשפט רואים עבירה זו בחומרה רבה ולכן, כאשר אנו מואשמים בעבירה כזו, חשוב שניערך היטב לקראת הבאות.

הענישה על העבירה

לא רק עצם קיום העבירה הוא תלוי תרחיש כשזה מגיע לעבירה זו, אלא גם חומרתה וההשלכות שהיא תגרור. הענישה שעמה נתמודד במקרה של אי ציות לאור צהוב ברמזור, משתנה על פי התרחישים הבאים.

ביצוע העבירה ללא תאונה

ככל שלא אירעה תאונה עקב המעבר ברמזור צהוב, העונש יעמוד על 10 נקודות לרישיון וקנס של 1,000 שקלים. כפי שניתן לראות, גם בתרחיש הקל ביותר, העונש חמור למדי.

אי ציות לרמזור בנסיבות מחמירות

כאשר קיימות נסיבות מחמירות המצביעות על רשלנות הנהג כמו נסיעה במהירות מופרזת או נהיגה תחת השפעה, בנוסף ל-10 נקודות התנועה, ניתן לזמן את הנהג לבית המשפט. שוטר רשאי גם לפסול מנהלית את רישיון הנהיגה לעד 30 יום כאשר ישנן נסיבות כאלו. נסיבות מחמירות נוספות כוללות חציית הצומת כאשר רכב אחר מתקרב, גרימת הפרעות או סיכונים לזולת או עבירת אור אדום או צהוב קודמת בשלוש השנים האחרונות, גם אם לא אירעה תאונה.

מהי משמעות הזימון לבית המשפט?

בית המשפט רשאי להטיל על הנהג עונשים נוספים על בסיס חומרת העבירה, נסיבותיו ועברו התעבורתי של הנהג, לרבות פסילת רישיון הנהיגה, קנסות כספיים, מאסר על תנאי ולעתים אפילו בפועל.

עבירה שגרמה לתאונה

ככל שאי הציות לרמזור הצהוב גרמה לתאונת דרכים עם נפגעים, הנהג עשוי לעמוד לדין פלילי. בהתאם לתוצאות התאונה, האישומים הללו עשויים לנוע בין פציעה ברשלנות (שדינה עד שנת מאסר) ועד גרימת מוות ברשלנות (שדינה עד שלוש שנות מאסר). במקרים חמורים יותר, אישומים בהריגה עלולים להוביל לעונשי מאסר ארוכים אף יותר.

כיצד מתמודדים עם דוחות תנועה בגין עבירה זו?

ככל שקיבלת דוח לאחר חציית צומת ברמזור צהוב, ישנן שלוש אפשרויות העומדות לרשותך: לשלם את הדוח, מה שיהווה הודאה באשמה, לערער על הדוח תוך 30 יום ממועד הפקת הדוח, או בקשה להישפט. ככל שישנם טעמים מובהקים להקלה בעונש או אף לערער על עצם האשמה, חשוב לפנות במהירות לעורך דין המתמחה בתחום שיוכל לסייע לך לבנות אסטרטגיה משפטית ראויה. דוחות תנועה בגין עבירה זו יכולים להתקבל בשתי דרכים עיקריות:

  • תיעוד במצלמה – מצלמות דרך מתעדות מספרי לוחית רישוי של נהגים שעברו גם באור צהוב. כלומר, במקרה כזה יהיה עלינו לנתח את התמונות שהופקו על ידי המצלמה כדי לבסס חפות או לכל היותר נסיבות מקלות. יש לוודא כי לדוח צורפו 2 תמונות לפחות בה מוצג הרכב לפני הקו כאשר האור כבר צהוב ולאחר מכן של הרכב בצומת. כאשר ראיות אלו אינן מובהקות, יש טעם של ממש לדרישה לבטל את הדוח.
  • קבלת דוח על ידי שוטר – כאן, יהיה על עורך הדין לערער על אמינות השוטר. אם נעצרת על ידי שוטר בגין עבירה זו החשוב ביותר הוא לומר כמה שפחות ובוודאי שלא להודות באשמה. ככל שלדעתך לא ביצעת את העבירה, יש לומר זאת באופן חד וברור על מנת שהדברים יירשמו בדוח.

איך עורך דין תעבורה יכול לסייע?

התקשרות עם עורך דין תעבורה יכולה להיות מכרעת בטיפול בעבירה של אי ציות לרמזור צהוב. כאשר עומד לרשותך אדם מנוסה ומיומן הבקיא בתיקים אלו, מובטחת לך סקירה מקיפה ומעמיקה של הראיות, לרבות -של נתוני המצלמה או דוחות המשטרה ובניית מערך טיעונים שיאפשר לך להציג את הצד שלך בצורה החדה ביותר.

לפרטים נוספים ולשיחת ייעוץ עם עורך דין תעבורה מוביל בתחומו, אנו מזמינים אותך לפנות אלינו כעת כאן.

עורך דין תעבורה צורי סבן