Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

בקשה לביטול פסק דין תעבורה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 28 פברואר 2023

בכל שנה, עשרות אלפי בני אדם, נהגים והולכי רגל, נפגעים בתאונות דרכים ומאות מאבדים את חייהם על הכביש. החוק מאפשר למערכת המשפט למצות את הדין עם פורעי חוק שביצעו עבירות תנועה חמורות והעמידו את הציבור בסכנה, ואף לשפוט אותם בלי שינכחו בדיון.

עם זאת, קיימים לצד החוק המחמיר סעיפים המשאירים מקום קטן של תקווה עבור אותם נאשמים שנבצר מהם להגיע לדיון בעניינים שלא באשמתם. מאמר זה דן במאפייני סעיף 130, התנאים שתחתם ניתן להגיש בקשה לביטול פסק דין, ודוגמאות לנימוקי הבקשה.

מתן פסק דין בהיעדר נוכחות של נאשם

החוק מציג התייחסות רחבה למקרים שבוצעו בהם עבירות תנועה חמורות. בין היתר אנחנו מדברים על נהיגה בשכרות (או תחת השפעת סמים), נהיגה ללא רישיון (או בזמן שלילה / פסילה), נהיגה במהירות מופרזת, עקיפה מסוכנת, מעבר באור אדום, גרימת תאונה והפקרה לאחר תאונה. כל אלו מוגדרות על ידי המשטרה כ"עבירות תיקים אדומים".

מתוך כוונה להפוך את הכביש למקום בטוח, בתי המשפט מחמירים עם עברייני תעבורה. סעיף 130 לחוק סדר הדין הפלילי קובע שבית המשפט רשאי לשפוט אדם על עבירת תנועה מסוכנת גם בלי שנכח פיזית בדיון. זאת בתנאי שאותו נאשם הוזמן להמשך המשפט – בין אם בהודעה במהלך הדיון ובין אם בכתב, וגם אם המסר עבר באמצעות סנגורו, ובהינתן שבית המשפט הזהיר אותו שיהיה רשאי לדון אותו שלא בפניו אם לא יתייצב.

בקשה לביטול פסק דין תעבורה – מהם התנאים לביטול?

סעיף 130 מכיל גם סייגים המאפשרים לנאשם להגיש בקשה לביטול פסק דין תעבורה, תחת תנאים מסוימים. תת-סעיף (ד) קובע שבית המשפט לא יגזור את דינו של נאשם אם שוכנע שסיבת ההיעדרות מהדיון מוצדקת, או אם הוא סבור שייגרם לנאשם בכך עיוות דין שיוביל לפסיקה חמורה יותר כנגדו.

כמו כן, תת-סעיף (ג1) קובע שבית המשפט לא יגזור את דין הנאשם בפשע אלא בפניו ולאחר שניתנה לו ההזדמנות להשמיע את טענותיו בעניין העונש. ניתן להסיק מכך שבמקרים מסוימים, המחוקק מאפשר לחשוד בביצוע העבירה את המקום לנמק את סיבת ההיעדרות מהדיון שאליו הוזמן.

במידה והתנאים האלה אכן מתקיימים וקיימת עילה לביטול פסק הדין, יש להגיש את הבקשה תוך 30 ימים מרגע קבלת גזר הדין.

דוגמאות לנימוקים בעניין ביטול פסק דין תעבורה

היעדרות מהדיון בבית משפט עלולה להתפרש כזלזול, קלות דעת והסכמה אוטומטית עם פסק הדין. כמו כן, ההיעדרות לא מעודדת את השופט לדון את הנאשם לכף זכות. העבודה המרכזית של עורך הדין המייצג תהיה להוכיח לבית המשפט שהנאשם לא התייצב לדיון בשל סיבות ראויות שלא נתונות לשליטתו.

זו יכולה להיות טעות אנוש שגרמה לכך שההזמנה למשפט נשלחה לכתובת אחרת, ושהנאשם מעולם לא קיבל אותה לידיו. מקרים אחרים עשויים לכלול מחלה, אשפוז, או הליך רפואי שמנע פיזית מן הנאשם להגיע.

בנוסף, אפשר להגיש בקשה לביטול פסק דין תעבורה אם הוא ניתן בהיעדר הגנה במעמד צד אחד. זה מצב שבו נגזר על הנאשם עונש מבלי שהגיש כתב הגנה תוך פרק הזמן המעוגן בחוק (בדרך כלל שישים ימים מהרגע שקיבל את כתב התביעה). גם כאן, על המבקש להוכיח שכתב ההגנה לא הופק בגין סיבות מוצדקות ושיש לו סיכויי הגנה גבוהים.

במקרה כזה, בית המשפט רשאי לחייב את הנאשם בהוצאות משפט ואף להתנות את ביטול פסק הדין בתשלום סכום ההוצאות. כמו כן, אם פסק הדין בוטל לאחר שבוצע הליך ההוצאה לפועל, רשם ההוצאה לפועל רשאי לצוות להחזיר את המצב כפי שהיה.

ביטול פסק דין תעבורה - להתמודד עם המצב לבד או בסיוע עורך דין?

גזר דין על עבירות תנועה חמורות יכול להתבטא בהטלה על הנאשם קנס כבד, שלילה או פסילת רישיון ואפילו תקופת מאסר. אדם שקיבל גזר דין כזה שלא בנוכחותו, בעצם הוגדר על ידי בית המשפט כאשם. זאת נקודת פתיחה בעייתית להגשת ערעור, ולכן התערבות של עורך דין תעבורה היא קריטית.

איש מקצוע יוכל לסייע לכם בהתמודדות עם ביטול פסק דין תעבורה, ולהגדיל את הסיכויים שתזכו להליך משפטי מחודש. זו יכולה להתגלות כהחלטה הטובה ביותר שתעשו, שכן מומחה בתחום יוכל לספק תמיכה, ליווי והכוונה יקרת ערך.

 

מידע נוסף

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.