Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

התיישנות עבירות תנועה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 21 מרץ 2023

מגוון עבירות התנועה הקיימות הוא גדול. גם נהג בעל שיקול דעת שנוקט משנה זהירות בכביש יכול למעוד ולבצע עבירת תעבורה, אף מבלי שהוא יודע על כך, או מבלי שהתכוון לכך. כאשר אדם מבצע עבירת תנועה, ישנם כמה עונשים וסנקציות שעלולים להיות מוטלים עליו, וביניהם קנס כספי, נקודות, פסילת רישיון נהיגה ואף פתיחת הליך פלילי.

עם זאת, על עבירות אלה חלה התיישנות, כאשר הכוונה היא לפרק זמן מסוים שמתחיל בעת ביצוע העבירה, וכאשר הוא חולף, העבירה התיישנה. משמעות הדבר היא שלא ניתן להגיש בגין עבירה שהתיישנה כתב אישום או להתחיל בהליך משפטי כנגד הנהג עובר העבירה.

סוגי עבירות תעבורה

עבירות תעבורה מתחלקות לעבירות קלות וחמורות. עבירות קלות יגררו אחריהן בדרך כלל קנס כספי, ואילו עבירות תנועה חמורות יכולות להוביל למאסר.
כאשר מדובר בעבירות חמורות, ישנם שלושה סוגים, כאשר לכל אחד מהם חומרה שונה.
החמורה ביותר היא עבירת פשע, לאחר מכן עבירת עוון, ולאחר מכן עבירת חטא.

התיישנות עבירות תנועה

התיישנות עבירות תנועה נובעת מהרציונל של הגנה על זכויות אדם. אם לא הייתה תקופת התיישנות, אדם היה יכול לבצע עבירת תנועה, ולאחר עשרות שנים היה מקבל הודעה על כך שהוא מועמד לדין בגין אותה עבירה. זכויות אדם בסיסיות דורשות למנוע מצב כזה, ולחזק את הוודאות של כל אדם לגבי מהלך חייו, כמו גם את ההסתמכויות שהוא מתבסס עליהן כשהוא מבצע החלטות משמעותיות.

מהם זמני ההתיישנות?

כאשר מדובר בעבירת פשע, זמן ההתיישנות שלה הוא כ-10 שנים.
כאשר מדובר בעבירת עוון, תקופת ההתיישנות שלה היא כ-5 שנים.
ואילו כאשר מדובר בעבירת חטא, תקופת ההתיישנות עומדת על כשנה.
הסיבה לכך ברורה, שכן ככל שחומרת העבירה גדולה יותר, כך גם העונש עליה וכך גם הזמן שיש להותיר בידי רשויות המדינה, שבו הן יוכלו להחליט אם להגיש כתב אישום כנגד אותו נהג.

האם בגין עבירת קנס כספי קיימת התיישנות?

העבירות הללו מתחלקות לכמה סוגים, ותקופת ההתיישנות הקבועה להן משתנה בהתאם לכך. הכלל הבסיסי הוא שבגין עבירות קנס כספי, תחול תקופת התיישנות של כשנה. עם זאת, במקרה שמדובר בעבירת תנועה שצולמה, וכתוצאה מכך נשלח הקנס לנהג, קיימת התיישנות של ארבעה חודשים. לצד זאת, אם האדם שביצע את העבירה הוא לא בעליו של הרכב, תהיה תקופת התיישנות של כשנה.

כאשר מדובר בעבירת תנועה שגררה לאחריה דו"ח תנועה, אם בעל הרכב שנקנס יצליח להוכיח בתצהיר שהוא לא האדם שעבר את העבירה, תחול תקופת התיישנות ארוכה יותר על עבירה זו, ותארך כשנתיים.

הודעה על ביצוע עבירת תעבורה

הודעה על ביצוע עבירת תעבורה נשלחת לנהג שביצע עבירה של נסיעה באור אדום או נהיגה במהירות מופרזת, כאשר העבירה צולמה. מטרת ההודעה היא למנוע את ההתיישנות של העבירה.

סעיף 239א' לחוק סדר הדין הפלילי עוסק במסירת הודעה בעבירות תעבורה, והוא קובע תקופת התיישנות של שנה, שמתחילה מהיום שבו בוצעה העבירה. הסעיף עוסק בעבירה שלא גרמה לתאונת דרכים עם פגיעות בגוף או ברכוש.

לפי הסעיף, בתום תקופת ההתיישנות לא ניתן להגיש כתב אישום או להזמין את הנהג למשפט. לקביעה זו ישנם שני סייגים, שבהתקיים אחד מהם, ניתן להגיש כתב אישום או להזמין למשפט את אותו הנהג. סייג אחד מתקיים אם במהלך התקופה הנהג החשוד בעבירה הוזמן לחקירה. הסייג השני מתקיים אם במהלך התקופה נשלחה לנהג הודעה על ביצוע עבירת תעבורה.

למה כדאי להסתייע בעו"ד תעבורה?

עולם עבירות התעבורה הוא מגוון ורחב מאוד. ההבנה בכל רבדיו אינה אפשרית עבור כל אדם מן השורה. לכן, היעזרות בעורך דין המתמחה בענייני תעבורה מקלה מאוד על מהלך העניינים, ומגבירה את הסיכויים לכך שהעניין יסתיים על הצד הטוב ביותר. עורך דין תעבורה מנוסה הוא אדם בעל ידע וניסיון רב בתחום, והוא בקיא בחוקים השונים, ויודע לבחון את החומר שבפניו כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור הלקוח.

במיוחד בנושא ההתיישנות, מדובר בתחום בירוקרטי וטכני מאוד, ולכן עורך דין תעבורה יוכל לחפש בתוך כל הפרטים הקטנים את הממצא שיביא להקלה בעונש, או ימנע פתיחת הליכים משפטיים כנגד הלקוח.

עשוי לעניין אתכם

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.