Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

המרת דו"ח באזהרה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 19 דצמבר 2022

פרט לפנייה לבית המשפט, אחת האפשרויות שעומדות בפני נהגים שקיבלו דו"ח הוא המרתו באזהרה. פירוש המרת הדוח באזהרה, הוא ביטולו, מחיקת הנקודות שהיו עשויות להירשם לחובתו של הנהג בעקבות הדו"ח והמרתם בהתראה. אך עם כמה שזה נשמע פשוט, לא בכל מקרה יהיה ניתן לעשות זאת. קיבלתם דו"ח שאתם שוקלים להמיר באזהרה? הנה מה שחשוב לדעת על ההליך.

מהו דוח אזהרה?

דו"ח מסוג "אזהרה" כשמו כן הוא – רישום של העבירה שביצע הנהג במאגרי המידע המשטרתיים ללא עונש נלווה (קנס, נקודות או פסילה). שוטרים במשטרת ישראל, יכולים לבחור במספר אפשרויות פעולה כאשר הם תופסים נהג מבצע עבירה. בסמכותם לרשום, קנס, נקודות לחובתו של הנהג, לזמן אותו למשפט ואף להזהירו בעל פה ללא רישום או תיעוד.

לרוב, השוטר ישקול את חומרת העבירה ועברו התעבורתי של הנהג בקביעת הענישה הראשונית. לכן, ככל שמדובר בעבירה קלה והנהג עומד בקריטריונים דוגמת עבר תעבורתי נקי בתקופה של שלושת השנים האחרונות, ותק נהיגה של 7 שנים ועוד, יכול השוטר לבחור בהמרת דו"ח באזהרה.

מהם התנאים להמרת דוח באזהרה?

לא בכל מקרה יבחר השוטר לתת אזהרה כחלופה לעונש ובחירה באפשרות זו תלויה במידה רבה בכך שהנהג יעמוד בקריטריונים להמרת הדוח באזהרה. חשוב לציין, כי במקרים מסוימים השוטר יבחר לתת דוח תנועה וזאת על אף שהנהג עומד בקריטריונים ובהמשך לכך ניתן יהיה להגיש בקשה להמרת הדוח. בהקשר זה, התנאים להמרת הדו"ח הם:

 

  1. עבירה מסוג קנס – העבירה הינה ברף הנמוך ונחשבת לעבירה מסוג "ברירת משפט", כלומר, הנהג יכול לבחור להתייצב בפני בית המשפט אך לא מחויב לכך. בין עבירות אלו ניתן למצוא: נהיגה ללא חגורת בטיחות, נסיעה אחורנית באופן מסוכן ועוד.
  2. הודאה בביצוע העבירה – נדרש שהנהג יודה בביצוע העבירה מושא הדוח ולא יכחיש את ביצועה על מנת להמיר את הדוח לאזהר
  3. סיכון נמוך – נדרש שהסיכון שנשקף מביצוע העבירה ונסיבות ביצוע אינן מעמידות את הסביבה בסיכון גבוה. כך לדוגמה מעבר ברמזור אדום שנחשב לעבירה בסיכון גבוה אל מול אי חגירת חגורת בטיחות.
  4. ותק נהיגה של למעלה מ-5 שנים – הנהג נדרש להיות נהג ותיק אשר לו ותק נהיגה של למעלה מ-5 שנים.
  5. עבר תעבורתי נקי בשלושת השנים שקדמו לביצוע העבירה – הנהג לא ביצע עבירות נוספות בשלושת השנים שקדמו למתן הדוח, אין לו הרשעות תעבורה, דוחות אזהרה וכן הליכים פתוחים ותלויים כנגדו.

באילו מקרים לא יירשם דו"ח אזהרה?

ישנם מספר מקרים בהם לא יהיה ניתן להמיר את הדו"ח לאזהרה וזאת גם אם הנהג עומד לכאורה בחלק מהתנאים המפורטים. אי קבלת הבקשה תהא לרוב במקרים של עבירות תעבורה חמורות ביניהן: אי ציות לרמזור אדום, עקיפה מסוכנת, נהיגה במהירות של למעלה מ-30 קמ"ש מהמותר וכמובן גרימת תאונת דרכים. במקרים אלו, יקבל הנהג זימון לבית המשפט לתעבורה ויוגש כנגדו כתב אישום.
מקרים נוספים עשויים להיות כאשר חלף המועד להגשת הבקשה להמרת הדו"ח . לרוב, 30 יום לאחר המצאת הדו"ח המקורי לנהג.

באילו מקרים ניתן לבצע המרת דו"ח באזהרה?

ניתן להגיש את הבקשה באמצעות דואר רשום או דרך אתר האינטרנט. במידה ובחרתם באפשרות הראשונה ניתן לשלוח את המכתב למרכז פניות נהגים ארצי (מפנ"א) לכתובת ת.ד 120 פתח תקווה (מיקוד 49100). עוד לפני שליחת המכתב שמרו העתק שלו אצלכם וכן אישור משלוח לאחר השליחה. במידה ובחרתם באפשרות השנייה, תוכלו להגיש את הבקשה באופן מקוון באמצעות אתר האינטרנט של משטרת ישראל תחת הלשונית "פניות נהגים" או לחילופין באמצעות אתר אגף התנועה של משטרת ישראל.

האם יש סיכוי שהבקשה עבור המרת דוח באזהרה תתקבל?

כן, ככל שעמדתם בתנאים שצוינו, הבקשה אכן עשויה להתקבל. אולם, כדאי לדעת שלא כל מי שעומד בתנאים שפורטו בקשתו אכן תתקבל והדוח יומר באזהרה. חשוב לדעת שמלבד התנאים היבשים, יש חשיבות רבה גם לנימוק שיצורף לבקשה, שכן ניסוח נכון עשוי לשפר משמעותית את הסיכוי לכך שהבקשה תאושר והדוח יומר מקנס לדו"ח אזהרה. לכן, במידה ובחרתם להגיש את הבקשה רצוי להתייעץ תחילה עם עורך דין בעל ניסיון בהמרת דו"חות על מנת לשפר את סיכוייכם.

האם ניתן להגיש ערעור על דו"ח משטרתי?

כן, מרגע קבלת הדו"ח, עומדים לרשות הנהג 90 ימים לשלמו. במסגרת פרק הזמן הזה, עומדות בפני הנהג מספר אפשרויות ביניהן הגשת הבקשה לביטול דוח התנועה והגשת ערעור על הדו"ח. לעיתים, גם כאשר מדובר בקנס נמוך ומספר בודד של נקודות, עדיין ישנה חשיבות להגשת הערעור שכן, אם תסכימו לספוג את הנקודות הן עשויות להצטבר ולגרום לכך שרישיונכם יישלל.

 

הגשת הערעור על הדו"ח הוא הליך יחסית פשוט, להודעת תשלום הקנס מצורף ספח אותו ממלאים, שולחים ומגישים בקשה להופיע בפני שופט ולהביא את הטיעונים והנימוקים לשינוי או ביטול הקנס והעונשים הנלווים. שימו לב, שבשונה מהגשת בקשה להמרת הדו"ח באזהרה או ביטול הדו"ח, במקרה זה מדובר בהגשת בקשה להופיע בפני בית המשפט.

לאן ניתן לשלוח בקשה להישפט?

במסגרת 90 הימים לתשלום הדו"ח, ביכולתכם למלא את הספח המצורף ולשלוח אותו בדואר רשום או באופן מקוון למרכז פניות הנהגים הארצי במסגרת הגשת הבקשה להישפט. במידה ואיבדתם את הספח או שלא ניתן לעשות בו שימוש, תוכלו להגיש את הבקשה בכתב תוך ציון כתובת המגורים, מספר הזהות ומספר הדו"ח שלכם. שימו לב למגבלת הזמן, שכן במידה וחלפו 90 ימים מקבלת הקנס, תוכלו להגיש את הבקשה להישפט באופן חריג. בקשה זו מאושרת רק לעיתים רחוקות.

האם יש צורך בשירותי עו"ד תעבורה?

בין אם אתם שוקלים להמיר את הדו"ח באזהרה, לערער על הדו"ח או לשלוח בקשה להישפט, ההשלכות על סיכויי ההצלחה של הגשת בקשות אלו, תלויה במידה רבה בניסוח נכון ושימוש בטיעונים מנומקים. לכן, פנייה לעורך דין תעבורה מנוסה הבקיא בעולם התעבורה ובסדרי הדין השונים, עשויים להשפיע באופן ניכר על סיכויים ובמקרים מסוימים אף להציל את רישיון הנהיגה שלכם מסכנת שלילה.

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.