Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

נהיגה ללא חגורת בטיחות

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 31 יולי 2023

כנהגים, אנו נושאים מדי יום ביומו באחריות כבדה. שמירה על בטיחות בדרכים אינה חיונית רק על מנת להגן על ביטחוננו האישי, אלא על מנת להבטיח את ביטחונם של אלו שאנו מסיעים ושל נהגים אחרים על הכביש. במציאות בה שיעור תאונות הדרכים הקטלניות מאמיר, אחריות זו מקבלת משנה תוקף. מבין שלל הוראות הבטיחות שעלינו לקיים, אין כל ספק שחגירת חגורת בטיחות היא מהמשמעותיות ביותר. מחקרים רבים מוכיחים כיום באורח שאינו משתמע לשתי פנים – חגורת בטיחות מצילה חיים. לא פעם, החגורה עשתה את כל ההבדל בין תאונה שהסתיימה ללא נפגעים ובין פציעות חמורות ואפילו מוות.

 

לכן, אין זה אמור כלל להפתיע אותנו כי נהיגה ללא חגורת בטיחות היא מהעבירות החמורות בתקנות התעבורה וגוררת ענישה כבדה. בישראל נהוגים חוקים נוקשים לאכיפת השימוש בחגורות בטיחות, במטרה לצמצם את מספר הפציעות וההרוגים כתוצאה מתאונות דרכים. במאמר זה, נעמיק בדרישות החוק לחגירת חגורות בטיחות, נבחן את ההשלכות של נהיגה ללא חגורות בטיחות ונראה כיצד נוכל להתמודד עם אישום בעבירה זו בצורה יעילה.

מה אומר החוק לגבי נהיגה ללא חגורת בטיחות?

החקיקה המחמירה בישראל בנוגע לחגירת חגורות בטיחות נועדה, כאמור, להבטיח את בטיחות כל הנוסעים ברכב ולהפחית את מספר הפציעות וההרוגים בתאונות דרכים. הנחיות אלו מוגדרות תחת סעיף 51 לפקודת התעבורה המחייבת נהגים ונוסעים כאחד ללא יוצא מן הכלל לחגור את חגורות הבטיחות לפני השימוש ברכב. חוק זה חל על כל סוגי הרכב, לרבות רכב פרטי, רכב מסחרי, מוניות ותחבורה ציבורית.

 

הרציונל מאחורי התקנה הוא פשוט למדי: חגורות בטיחות עשויות להציל חיים. כאשר חגורות בטיחות חגורות כהלכה, מופחת באופן משמעותי הסיכון לפציעה חמורה או מוות במהלך התנגשויות או בלימה פתאומית. החגורות מונעות מהנוסעים להיזרק קדימה ולהתנגש בחלק הפנימי של הרכב או בנוסעים אחרים. בנוסף, חגורות בטיחות נועדו על מנת לפזר את אנרגיית הפגיעה על פני כל הגוף ולמזער את הסיכון לפציעות חמורות באיברים חיוניים.

האם ישנם מקרים בהם נוסעים או נהגים פטורים מחגירת חגורת בטיחות?

על אף שהאיסור על נהיגה ללא חגורת בטיחות גורף למדי, ישנם מספר יוצאים מן הכלל:

 

  • נהגים ונוסעים המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים: ככל שישנם אנשים המתמודדים עם מצבים רפואיים שהופכים את השימוש בחגורת הבטיחות לבלתי אפשרי או מסוכן, פטורים מהדרישה לחגור. עם זאת, כדי להבטיח שנהיה מוגנים מפני דוחות תנועה, יש להחזיק באישור רשמי מגורם רפואי מורשה המפרט את המצב ואת תקופת הפטור.
  • במהלך חניה: כאשר נוסעים לאחור או נכנסים לחניה, מורשה הנהג להסיר באופן זמני את חגורת הבטיחות. הסרת החגורה מאפשרת לנהגים יותר גמישות וחופש תנועה בזמן ביצוע הפעולות המורכבות הללו ברכב.
  • רכבי ביטחון מסוימים: לחלק מכלי הרכב הצבאיים והמשטרתיים עשויים להיות דרישות או ציוד ייחודיים שעלולים לפגוע ביעילות חגורת הבטיחות או לא לאפשר את התקנתן. במקרים אלו, זכאים הנוסעים לפטור זמני מחגירת חגורת הבטיחות.

מהי הענישה החלה בחוק על נהיגה ללא חגורת בטיחות?

הרשויות הישראליות נוקטות במגוון רחב של שיטות כדי לאכוף את חובת חגירת חגורות הבטיחות ולעודד ציות. שיטות אלו כוללות סיורים קבועים, שימוש במצלמות מעקב ומחסומים בצד הדרך. כאשר מתגלה הפרה של התקנה, מנפיקים שוטרי התנועה דו"חות שלרוב יכללו קנסות כבדים ונקודות ברישיון הנהיגה. ברוב המקרים, הענישה הגורפת בדו"ח חגורת בטיחות היא קנס ע"ס 250 ₪ לכל נוסע שנסע ללא חגורת בטיחות ו-4 נקודות לרישיון. ככל שאחד מהנוסעים שלא היה חגור הוא הנהג עצמו, יוטלו 6 נקודות. חשוב לציין כי לנקודות שליליות עשויות להיות השפעות מצטברות, שעלולות להוביל בתורן לפסילת רישיון הנהיגה במידה ויגיעו לרף שנקבע בחוק. לכן, ככל שקיבלת דו"ח כזה וכבר צבורות לך נקודות על הרישיון, ייתכן שמומלץ להסתייע בייעוץ משפטי שיבחן כיצד והאם ניתן לקדם מחיקת נקודות.

 

ישנם עוד מספר מקרים בהם הענישה עשויה להשתנות:

  • נוסעים מתחת לגיל 14 ללא חגורת בטיחות יובילו לקנס של 250 ₪ ולשתי נקודות שליליות לנהג. למען הסר ספק, על הנהג מוטלת האחריות המלאה לוודא שכל הנוסעים מתחת לגיל 14 חגורים בחגורות בטיחות.
  • הסעת תינוק מתחת לגיל שנה ללא מערכת ריסון מתאימה, כמו מושב בטיחות, היא הפרה חמורה. הקנסות עשויים להיות כבדים בהרבה במקרה כזה וברוב המקרים יירשמו גם שמונה נקודות ברישיון.
  • בגין ילדים בני עד שלוש שנים שנסעו ללא מושב בטיחות מתאים, יוטל קנס ע"ס 1000 ₪ ויירשמו 8 נקודות. במקרה של ילדים בני 3-8, יהיה גובה הקנס 750 ₪.

גובה הקנס ומספר הנקודות עשויים להשתנות בהתאם לשלל גורמים ושינויי חקיקה.

דו"ח חגורת בטיחות – מהן האפשרויות שלנו?

כאשר נהג או נוסע נתפס ללא חגורת בטיחות, יירשם נגדו דו"ח תעבורתי. הדו"ח מתעד את אופי ההפרה, לרבות תאריך, שעה, מיקום, סוג העבירה ופרטי זיהוי רלוונטיים. כמו כן, יתאר הדו"ח את העונשים שעלולים לעמוד בפני האדם בגין ההפרה. הדו"ח על חגורת בטיחות הוא דו"ח מסוג ברירת משפט. משמעות הדבר היא שככל שהתקבל דו"ח כזה, עומדות לפניך שתי אפשרויות.

ברירת קנס

האפשרות הפשוטה ביותר היא לקבל את הדוח ולשלם את הקנס במסגרת הזמן שצוין, ובכך לסיים את העניין. הנקודות יירשמו ברישיונך וכמו כן תופיע הרשעה ברישום התעבורה שלך.

ברירת משפט

עם זאת, ככל שלתפיסתך ישנו כל טעם לערער על הדו"ח בגין נסיבות מיוחדות, או מכיוון שהדו"ח הונפק בשל עבירה שלא בוצעה, שמורה לך הזכות לערער עליו בבית המשפט. יש לוודא כי הבקשה להישפט נשלחת תוך 90 יום ממועד קבלת הדו"ח. את הבקשה שולחים באמצעות ספח הבקשה להישפט המובנה בדו"ח שקיבלת. יש לשלוח את הספח בדואר רשום אל מרכז פניות הנהגים בכתובת שמצוינת על גבי ספח הבקשה. כמו כן, ניתן להגיש בקשה להישפט באתר משטרת ישראל. לאחר שליחת הבקשה, יישלח זימון לבית משפט לתעבורה בו ייערך דיון בעניינך. השלב הראשון בהליך הוא דיון המכונה "הקראה ראשונה" בו ייקראו ההאשמות המיוחסות לך. להאשמות אלו ניתן להשיב בהודאה באשמה. או אז, יוכרע עונשך בו במקום וההליך יסתיים. עם זאת, ככל שבכוונתך לכפור באשמה, יחד שלב ההוכחות. עורך הדין המלווה אותך יוכל לסייע לך לנסח טיעונים בעלי טעם להפחתת העונש או במקרים מסוימים אף להגיש בקשה לביטול פסק דין תעבורה, ככל שיימצא שהדו"ח ניתן שלא כדין.

מדוע ייצוג משפטי הוא כה חשוב?

עו"ד תעבורה מנוסה יכול למלא תפקיד מכריע במשא ומתן שלך מול בית המשפט. הבקיאות המעמיקה שלו בדיני התעבורה וההיכרות עם תקדימים חדשניים מאפשרת לא פעם לשנות את סעיף הדו"ח לעבירה מקלה יותר, להפחית את הקנסות או אפילו לבטל את הדו"ח לחלוטין. עורך הדין יכול להעריך את הנסיבות סביב ההפרה, לזהות גורמים מקלים פוטנציאליים ולבנות עבורך אסטרטגיה מלאה שתשפר את סיכויי ההצלחה שלך בתיק באופן ניכר.

 

בין אם הואשמת בנהיגה ללא חגורה, הסעת נוסעים מעל המותר או בכל עבירת תעבורה אחרת, עו"ד צורי סבן מעמיד לרשותך שנים של ניסיון וידע משפטי רחב יריעה. יחד, נפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לסייע לך לצלוח את האישום על הצד הטוב ביותר. לפרטים נוספים, ניתן לפנות אלינו כאן עוד היום.

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו”ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע”י לשכת עורכי הדין. לעו”ד סבן ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.