Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

עבירת הפרעה לתנועה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 23 מרץ 2023

הפרעה לתנועה, מכל סוג, יכולה לגרום לענישה בדרכים שונות בהתאם לחוק ולהפרעה הספציפית בה מדובר. זוהי עבירת הפרת החוקים והתקנות שנועדו לשמור על הסדר הציבורי, ויש לא מעט סוגים של עבירות הפרעה לתנועה, כאשר העונש על כל סוג של עבירה כזו תלוי בעבירה עצמה.

מהם סוגי עבירות הפרעה לתנועה הקיימים? מה אומר החוק בגין העבירות הללו? מהי הענישה על העבירות הללו ואיך ניתן להתמודד במידה ונאשמים בעבירה כזו? מאמר זה מציג את התשובות לשאלות החשובות ביותר בנושא.

עבירת הפרעה לתנועה – מהם הסוגים הקיימים?

עבירות הפרעה לתנועה עשויות להתבטא בכמה סוגים שונים:

כניסה לצומת כאשר הוא אינו פנוי

על פי חוקי התעבורה, חל איסור על כניסה עם רכב אל צומת כאשר הצומת אינו פנוי, כמו למשל בצמתים גדולים ומרכזיים, מצב של כניסת רכב לצומת כשאין מספיק מקום, או חסימת המעבר לרכבים שמגיעים מכבישים צדדיים לצומת.

כל התרחישים האלו עלולים להוביל להפרעה משמעותית לתנועת הרכבים. הקנס על עבירה כזו יכול לעמוד על סך של 500 ₪ וכן צבירה של 6 נקודות.

 

הפרעה ו / או סיכון לעוברי הדרך

לכל נהג ישנה חובת זהירות לא רק כלפי רכבים ונהגים, אלא גם עבור עוברי אורח. נהג אשר יגרום לסיכון של הולכי רגל במעבר חציה, באזורי חניה וכדומה יכול אף הוא להיענש תחת מסגרת עבירת הפרעה לתנועה.

הקנס על עיכוב של הולכי רגל או הפרעה להם יכול לעמוד על סך של 250 ₪ וכן צבירה של 6 נקודות, ובמידה והנהג יגרום לסיכון משמעותי להולכי הרגל, הקנס יכול להגיע גם לסך של 500 ₪.

 

עיכוב של התנועה

נהג אשר גרם ביודעין לעיכוב של התנועה בכביש יכול גם הוא להיענש תחת עבירת הפרעה לתנועה. תרחישים אלו עשויים לכלול מצבים בהם נהג שעצר במקום שאינו מוסדר לכך על מנת לאסוף נוסע או להוריד נוסע מהרכב, נהג אשר עוצר באמצע הכביש ללא סיבה מוצדקת, מחנה את הרכב במקום שחוסם את מעבר התנועה, גם אם לזמן קצר ותרחישים מסוכנים רבים אחרים.

הקנס על עבירה כזו יכול לעמוד על סך של 500 ₪ וכן צבירה של 4 נקודות.

 

הפרעה ו / או סיכון לתנועה

רכב אשר מפריע לתנועה או גורם לסיכון של הנהגים סביבו והיושבים ברכבים העוברים לידו, בשל מגוון רחב של סיבות. תרחישים אלו עשויים להתבטא במצבים בהם הנהג עוצר את הרכב באמצע הכביש לא במצב חירום, עובר עם רכבו במכוון בין נתיבים ומפריע לנהגים אחרים, או כל תרחיש מסוכן אחר.

עבירות אלו הינן עבירות תנועה חמורות והעובר עליהן בדרך כלל יקבל זימון לדין בבית המשפט לתעבורה.

האם על פי החוק כל עבירת הפרעה לתנועה מחייבת ענישה?

חשוב להבין כי עבירות הפרעה לתנועה מוגדרות כעבירות אשר כוללות רכיב סיכוני, והפרת החוק כרוכה בסיכון של הנהג, עוברי האורך והרכבים האחרים על הכביש. מטרת החוק היא להגן על הרכבים והנהגים, ועל הציבור בכלל, ולכן ברוב המקרים, ביצוע עבירות אלו יוביל לענישה.

יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם פרשנות החוק תלויה בשוטר, ובסופו של דבר אם תבקשו להישפט – גם השופט שיבחן את המקרה, עשוי לתת את הפרשנות שלו ללשון החוק. כך, לדוגמא, שוטר אחד יכול לחשוב כי רכב שנסע במהירות איטית מידי גרם להפרעה לתנועה, בעוד שהשופט יחליט שלא הייתה כאן הפרעה של ממש.

מה עושים במקרה של דו"ח הכולל צבירת נקודות?

רוב העבירות על הפרעה לתנועה כוללות קנס של כ- 250-500 ₪, מלבד סיכון התנועה. במקרים רבים, כשהקנס נקבע בסכום בגובה זה, השיקול להתמודדות מבוסס על עלות מול תועלת בבחירת עורך דין ובקשה להישפט.

נהגים רבים מעדיפים לוותר על אפשרות זו, כמו במצב של עבירת קיפוח זכות, אבל כשהעבירה שבוצעה גרמה להפרעה לתנועה, הענישה כוללת לא רק קנס כספי, אלא גם צבירה של נקודות, וכאן טמונה הבעיה.

מה כדאי לדעת באופן מיידי במידה ושוטר עצר אתכם בצד הדרך על הפרעה לתנועה?

במידה ואתם נוסעים בכביש ושוטר עוצר אתכם בצד הדרך בטענה של הפרעה לתנועה, חשוב לאסוף מראש את כל הראיות שיכולות לעזור לכם בהמשך. יכולים להיות עדים בצד הדרך, מצלמות ברכב שלכם, ההסברים של השוטר שהיו לקויים או כל עדות אחרת שיכולה לפעול לחיזוק טענותיכם.

כל ראיה כזו יכולה לשמש את עורך הדין בכדי לערער על האישום בבית המשפט ולשתול ספק סביר שיכול לבטל את האישום ולהציל אתכם מצבירת הנקודות שתשפיע על המצב התעבורתי שלכם ועל רישיון הנהיגה שלכם.

מתי מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום?

אז אם קיבלתם דו"ח על הפרעה לתנועה, אשר בצדו נקודות, כדאי מאוד לפנות אל עורך דין תעבורה מומחה ומקצועי אשר יוכל לבחון את המקרה הספציפי שלכם ולבדוק האם יש דרך להפחית את הנקודות או אפילו להוריד לחלוטין אותן.

בכדי שיהיה ניתן לעשות זאת יהיה עליכם להגיש בקשה להישפט, ולפני שאתם מגישים בקשה כזו, אתם חייבים להיות בטוחים כי יש לכם עילה מוצקה לפסילת הדו"ח והעונש שקיבלתם. לכן מומלץ לפנות לעורך דין מומחה בתחום, עם כל הראיות והתיעוד שיש לכם, ולקבל ייעוץ.

אם עורך הדין מאמין שניתן לנקוט בפעולה למניעת צבירת הנקודות, לחלוטין שווה ומשתלם לכם לשכור את שירותיו ולקבל את הייצוג שלו בהליך שיתנהל בבית המשפט לתעבורה.

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.