Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

ביטול דו"ח תנועה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 30 מאי 2022

דוחות תנועה בקצרה

דוח תנועה, הוא סנקציה כספית שניתנת בגין ביצוע עבירות תנועה הן כהולך רגל והן כנהג. גובה הקנס משתנה בהתאם לחומרת העבירה ובמקרים מסוימים יצורפו אליו נקודות שיתווספו לרישומו התעבורתי של הנהג. כמו כן, הוא עשוי להיות מזומן לבית המשפט ובמקרים חמורים אף ייפסל רישיון הנהיגה שלו לתקופה ארוכה.

 

היקף הקנסות המחולקים בכל שנה על ידי משטרת ישראל, הוא מאות אלפי דוחות בכל רחבי הארץ, כאשר היקף הקנס יכול לנוע החל מ-100 ש"ח ועד ל-1,500 ש"ח. יש לציין שבעבירות תנועה קלות וכאשר הנהג עומד בקריטריונים שקבע המחוקק, ניתן להמיר את דוח התנועה באזהרה.

עבירות תעבורה והקנסות שעומדים בצידן

בדומה לעונשים הקבועים בחוק, גם קנסות התנועה משתנים בהתאם לחומרת העבירה וסוגה. הקנס הכספי, עשוי לעמוד לצד עונשים נוספים ביניהם הזמנה לדין ורישום נקודות. על מנת להבין טוב את היקף הקנס שלו אתם צפויים לאחר שנתפסתם מבצעים עבירת תנועה, חשוב לדעת תחילה באיזו עבירה אתם מואשמים:

 

אי ציות לרמזור אדום

 

עבירת מעבר ברמזור אדום, מוגדרת על ידי המחוקק, כאי ציות לאותות הניתנים מרמזור. מדובר באחת מהעבירות הנאכפות ביותר בכבישי ישראל שאכיפתה מתבצעת על ידי שוטרים הממוקמים בצמתים ובאמצעות מצלמות רמזור אדום. דעו, שאם חציתם צומת מרומזרת שלא כדין אתם צפויים לקבל קנס של 1,000 ש"ח ו-10 נקודות שיירשמו במרשם התעבורתי שלכם. במידה ומעצם המעבר ברמזור אדום גרמתם לתאונה או מותו של אדם, אתם צפויים לעמוד בפני זימון לבית משפט ובמקרים חמורים, רישיונכם יישלל.

 

מהירות מופרזת

 

נהיגה במהירות מופרזת היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר. המחוקק מחלק את הסנקציות בגין עבירה זו, על פי היקף החריגה מהמהירות המותרת וסוג הדרך. בתוך כך, נהיגה  במהירות מופרזת בדרך עירונית תחשב לעבירה החל מ-20 קמ"ש מעל המהירות המותרת ובגינה יינתן קנס של 250 ש"ח ללא נקודות. במידה ומדובר בנהיגה של 41 קמ"ש מעל המהירות המותרת, אתם צפויים לעמוד בפני זימון למשפט ו-10 נקודות תעבורה.

במקרה של דרכים בין עירוניות, מהירות מופרזת תחל בנהיגה במהירות של 25 קמ"ש מעל המותר בגינה יינתן קנס של 250 ש"ח ללא נקודות ועד לדרגת החומרה הגבוהה ביותר שהיא נהיגה של 51 קמ"ש בדרך בין עירונית בעקבותיה יקבל הנהג זימון לבית המשפט ו-10 נקודות.

 

עקיפה מסוכנת

עקיפה מסוכנת היא עבירת תנועה שמתפלגת למספר עבירות בהן נהג עוקף רכב או חפץ באופן שמסכן ומפריע לתנועה. בין עבירות העקיפה המסוכנת ניתן למצוא: עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף, עקיפה כשהדרך אינה פנויה ועקיפה בראות לקויה. מאחר והסיכון לתאונת דרכים קטלנית, גבוה במיוחד במקרים של עקיפה מסוכנת, אתם צפויים לקבל זימון לבית המשפט ו-10 נקודות שיירשמו במרשם התעבורתי שלכם.

 

אי ציות לתמרור עצור

תמרור עצור, הוא תמרור המורה על עצירה מוחלטת של הרכב ומתן זכות קדימה לרכבים אחרים בצומת. במידה ונתפסתם בעבירת אי ציות לתמרור עצור, דעו שאתם צפויים לקנס של 250 ש"ח ו-4 נקודות וזאת במידה ולא נגרם סיכון להולכי רגל או נהגים אחרים.

  

נהיגה בשכרות

נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נחשבת לאחת מהעבירות החמורות ולצערנו גם הנפוצות ביותר. ככל שמדובר בנהגים חדשים או מקצועיים, כל כמות של אלכוהול שתמצא בגופם תחשב כנהיגה בשכרות. אולם, כאשר מדובר בנהגים ותיקים, מגדיר המחוקק כמות מותרת של אלכוהול שלאחר צריכתו יהיה ניתן לנהוג. העונש על נהיגה בשכרות הוא חמור במיוחד ומגיע במקרים רבים לפסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים.

מה הן האפשרויות שעומדות בפני מקבל הדוח?

במידה וקיבלתם דו"ח תנועה, ישנן שלוש אפשרויות העומדות בפניכם:

 

  • תשלום הדוח בפרק זמן של עד 90 ימים.  
  • הגשת בקשה לביטול דו"ח תנועה – עד 30 ימים מקבלת הדו"ח.
  • הגשת בקשה להישפט – עד 90 ימים מקבלת הדו"ח.

אפשרות ראשונה: תשלום דו"ח התנועה

האפשרות הראשונה והנפוצה ביותר היא תשלום הדו"ח באמצעות האינטרנט או באופן פיזי בסניף הדואר. לפני ביצוע התשלום, ישנם מספר דברים שחשוב לדעת – הראשון והחשוב ביותר הוא שתשלום דו"ח התנועה ייחשב כהוכחה לכך שאכן ביצעתם את העבירה. כלומר, במידה וברצונכם להגיש בקשה לביטול דו"ח התעבורה או להביא את טענותיכם בבית המשפט לתעבורה – אל תשלמו את הדו"ח.

 

 דבר נוסף וחשוב לא פחות, הוא לבדוק בטרם התשלום את רישום נקודות התעבורה שלכם, שכן לדבר עשוי להיות השלכות על רישיונכם קל וחומר אם טרם עברו שנתיים מהנפקת הרישיון ואתם מוגדרים כ"נהג חדש".

 

 

מהן ההשלכות של תשלום דוח התעבורה?

 

  • עבור נהגים חדשים ישנן עבירות תנועה שעשויות להביא לכך שלא יחודש רישיון הנהיגה שלהם או יותנה במעבר של מבחני נהיגה מעשיים ועיוניים.

 

  • ככל שברישומו התעבורתי של הנהג סכום הנקודות גבוה, רישיון הנהיגה שלו עשוי להישלל או להיות מותנה במעבר של בחינות נהיגה מעשיות או עיוניות.  

 

  • חשוב לזכור שתשלום דו"ח תנועה כמוהו כהודאה בדבר עבירה, לכן אל תמהרו לשלם.  

  

אפשרות שנייה: ביטול דו"ח תנועה - כיצד מגישים בקשה לביטול הדו"ח?

במידה ואתם סבורים כי דו"ח התנועה שקיבלתם אינו מוצדק. ביכולתכם להגיש ערעור על דו"ח התנועה בפרק זמן של 30 ימים מביצוע העבירה. את הבקשה יש להגיש למרכז הארצי לפניות נהגים, ת.ד. 120, פ"ת 49100, או להגיש אותה באופן מקוון באתר האינטרנט. יש לצרף את צילום הדו"ח, צילום ת"ז ומסמכים שמחזקים את נימוקי הבקשה לביטול.

 

הבקשה, צריכה להיות מוגשת בכתב ומנומקת היטב ועליה לכלול את הסיבה לביטול הדו"ח. מאחר ולא מדובר בהליך שיפוטי אלא בבקשה עצמה, יכול הנהג להגיש את הבקשה בעצמו ובמידת הצורך, להסתייע בעורך דין בניסוחה. בעבירות תעבורה מסוימות, ניתן לבקש להמיר את דוח התנועה לאזהרה וזאת כאשר הנהג אינו בעל היסטוריה של עבירות תנועה והינו בעל וותק של 5 שנים ויותר על הכביש.

אפשרות שלישית: הגשת בקשה למשפט

האפשרות השלישית שעומדת בפני נהגים שקיבלו דו"ח תנועה, היא הגשת פנייה לבית המשפט לתעבורה כערעור על הדו"ח.  את הפנייה ניתן להגיש רק במקרים בהם לא שולם הדו"ח והיא תוגש למזכירות בית המשפט לענייני תעבורה.

 

לבקשה יש לצרף פירוט של עובדות המקרה יחד עם מסמכים אשר תומכים בעובדות שפירטם ובמקרים מסוימים יש לצרף גם תצהיר חתום על ידי עורך דין לתמיכה בטענותיכם  העובדתיות. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה אותה ניתן לשלם בכרטיס אשראי או באמצעות שובר ידני לתשלום בסניף דואר.

 

שימו לב, לבית המשפט יש את שיקול הדעת המלא לשנות את גובה הקנס ובמקרים מסוימים גם להחמיר עם הנהג. לכן, כאשר מדובר בהליך משפטי רצוי להתייעץ עם עורך דין בטרם תוגש הבקשה על מנת שתוכלו להעריך את סיכוייכם.

אפשרות נוספת: הגשת בקשה להמרת הדו"ח לאזהרה

במסגרת סמכותם של השוטרים בשטח, ביכולתם לרשום קנס כספי, הזמנה לדין, אזהרה או התראה בעל פה ללא רישום. מתן אזהרה מהווה רישום של העבירה שביצע הנהג במאגרי מידע פנימיים של המשטרה שמיועדים למעקב עתידי, אם כי בטווח הזמן המיידי אין לה כל השפעה על רישיונו של הנהג.

 

העבירות שבגינן ניתן יהיה לתת אזהרה הן לרוב כאלו שבהן לנהג יש יכולת בחירה באחד מהאפשרויות שהוצגו ולא כאשר מדובר בעבירה מסוג "הזמנה לדין" – כלומר עברה במסגרתה יזומן הנהג להישפט מבלי שבחר בהגשת בקשה. על אף שמתן אזהרה הוא דבר שמסור לשיקול דעתו של השוטר, ביכולתו של הנהג להגיש בקשה לדוח אזהרה בדומה להגשת בקשה מקוונת לביטול הדו"ח.

 

חשוב לדעת, שישנן עבירות שבהן לא ניתן להמיר את דו"ח התנועה באזהרה ואלו יהיו לרוב עבירות מן הרף החמור, בניהן: שימוש בפלאפון נייד, אי ציות לרמזור אדום, עבירות שבוצעו בנסיבות מחמירות של סיכון נהגים נוספים והולכי רגל ועוד. כמו כן, ישנם קריטריונים שבמידה והנהג אינו עומד בהם, לא יהיה ניתן לבצע המרה לדו"ח אזהרה.

 

 

תנאי הסף למתן אזהרה:

 

  •   עבר תעבורתי נקי, ללא עבירות בחמשת השנים שקדמו למתן הדו"ח.
  •   נהג בעל ותק נהיגה של לכל הפחות חמש שנים.
  •   הודאה בביצוע העבירה.
  •   עבירה בדרגת חומרה קלה שמביצועה לא נגרמו סיכון או הפרעה חמורים. 
  •   הגשת בקשה להמרת הדו"ח באזהרה, בפרק זמן של עד 30 ימים מקבלת הדו"ח.

  

 

אופן הגשת הבקשה לאזהרה

 

בהגשת בקשה להמרת דו"ח תנועה באזהרה, יש לוודא תחילה שהנהג עומד בתנאי הסף שפורטו ושהעבירה שבגינה ניתן הדו"ח אינה נמנית עם עבירות התנועה חמורות ששוללות את המרת הדו"ח לאזהרה.

 

את הבקשה יש לכתוב באופן מנומק, יחד עם פירוט עובדות המקרה, הודאה בביצוע העבירה ונסיבותיה, כמו גם נימוקים שמצדיקים את המרת הדו"ח לאזהרה. למכתב, יש לצרף את צילום הדו"ח ותעודה מזהה ולשלוח בדואר רשום ל"מרכז פניות הנהגים הארצי" בת.ד.  120 פתח תקווה . את הדו"ח המקורי והעתקים מהמסמכים שנשלחו, שמרו ברשותכם.

 

שימו לב,

אין לשלם את הדו"ח לאחר שליחת הבקשה, אלא אם התקבל סירוב מהמשטרה להמיר את הדו"ח ואינכם מעוניינים להגיש בקשה להופיע בפני בית המשפט. את הבקשה, רצוי לשלוח כמה שיותר סמוך לקבלת הדו"ח שכן במידה והגעתם ל-90 ימים מיום קבלת הדו"ח המקורי אתם מסתכנים בצבירת ריבית של 50% מהקנס המקורי בגין אי התשלום של הדו"ח.

בחרתי שלא לשלם את הדו"ח - מה ההשלכות?

ההנחה השגויה ביותר של נהגים היא שאם יתעלמו מדו"ח התנועה, הוא יעלם. האמת היא שלדו"ח תנועה שלא שולם בפרק זמן של 90 יום מהרגע שניתן, יש מספר השלכות ביניהן: צבירת ריבית פיגורים של 50% מיום האיחור הראשון וצבירת נקודות באופן אוטומטי במידה וניתנו יחד עם הדו"ח.

כמו כן, דו"ח שלא שולם, יועבר למרכז לגביית קנסות (הוצאה לפועל) ועשוי בהמשך להביא להטלת עיקולים על חשבון הבנק שלכם או רישיון הנהיגה שלכם  ולהגביל אתכם באופן משמעותי. דעו, שגם למשרד הרישוי ישנן סמכויות לאכיפתן של גביית הקנסות והוא עשוי לקבוע שלא לחדש את רישיונכם במידה ולא שילמתם דו"ח תנועה שקיבלתם במועד המבוקש.

מתי כדאי להסתייע בעורך דין?

במידה ואתם מתלבטים בין אחת האפשרויות, דעו שבמידה והדו"ח שולם, אין אפשרות להגיש בקשה למשפט או בקשה לביטול הדו"ח. אם טרם שילמתם את הדו"ח, רצוי להתייעץ עם עורך דין תעבורה בנוגע להערכת הסיכויים באפשרויות שעומדות בפניכם. שימו לב כי בית המשפט או התובעים במרבית המקרים לא יפרטו לכם על ההשלכות השונות ולבית המשפט הסמכות המלאה גם להחמיר בעונשכם.

 

ככל שאתם נהגים ללא עבר תעבורתי ואינכם נחשבים נהגים מקצועיים או חדשים, הסיכויים עשויים להיות לטובתכם. אולם, לכל מקרה ודו"ח נסיבותיו וגם במידה והנסיבות הבסיסיות לטובתכם, עדיין אתם עשויים לעמוד בפני החמרת העונש. וזאת בהתאם לחומרת העבירה, נסיבותיה, היקף ההפרעה והסיכון הציבורי שבביצוע העבירה ועוד.

 

פנייה לעורך דין שבקיא בחוקי התעבורה ובעל ניסיון רב בייצוג נהגים בפני בית המשפט בתעבורה, יכולה לסייע לכם בצורה הטובה ביותר. במסגרת הייעוץ המשפטי שיינתן לכם, ניתן לתקוף את הדו"ח, את נסיבות המקרה ולבחון את אופן מתן הדו"ח ותיעוד עבירת התנועה שביצעתם לכאורה.

שאלות נפוצות

על מנת לבטל דוח תנועה, עורך הדין יבחן את פרטי המקרה ובמידת הצורך ימליץ על בקשה להמיר את הדוח לאזהרה וזאת תוך 30 יום מקבלת הדוח.

ניתן להגיש בקשה להישפט תוך 90 יום מקבלת הדוח. ראשית יש למלא את הפרטים על גבי ספח הדוח. את הבקשה יש לשלוח בדואר או דרך פנייה מקוונת באתר

עשוי לעניין אתכם לקרוא על -

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.