Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

איך לבדוק אם יש לי דוחות תנועה?

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 20 דצמבר 2022

דו"ח תנועה, במיוחד כאשר לא נמסר לנהג באופן פיזי אלא נשלח בדואר, לעיתים לא מגיע לנהג מה שבמקרים הקלים, יגרור תשלום קנס שאינו מוצדק ובמקרים קשים עשוי להגיע עד קנסות מוגדלים, ריביות שונות ובמקרים חמורים גם הליכי הוצאה לפועל. לכן, בכל הנוגע לשאלה "איך לבדוק אם יש לי דוחות תנועה?" הנה כמה דברים שחשוב לדעת על הבדיקה, התשלום והאפשרויות שעומדות בפניכם מלבד תשלום הדוח.

בדיקת דוחות משטרה

כיום, מאפשרת משטרת ישראל לבדוק דוחות תנועה באופן פשוט ועל מנת לבדוק אם קיימים דוחות תנועה שלא שולמו ישנן מספר אפשרויות שעומדות בפניכם – אז איך בודקים אם יש לי דוחות משטרה?

  1. פנייה טלפונית לאגף התנועה של משטרת ישראל – ניתן לחייג למרכז פניות נהגים ארצי (מפנ"א) במספר 110, שלוחה 2 ולבדוק האם ישנם דוחות שלא שולמו. כך תוכלו לבצע בירור דוחות תנועה לפי תעודת זהות.
  2. תשלום קנס טלפוני – ניתן לחייג למרכז לגביית קנסות המאפשר מענה אוטומטי לאורך כל שעות היום בטלפון שמספרו 35592*
  3. פנייה מקוונת – באפשרותכם להיכנס לאתר האינטרנט של רשות האכיפה והגבייה ולהזדהות באמצעות רישיון הנהיגה, תעודת הזהות או במידה ואתם חברה באמצעות ח.פ. לאחר אימות וזיהוי באמצעי נוסף דוגמת כתובת או רישיון נהיגה, תוכלו לבצע את התשלום באופן מאובטח.

איך לבדוק אם יש לי דוחות תנועה דרך האינטרנט?

באתר הממשלתי לגביית קנסות של רשות האכיפה והגבייה. עם כניסתכם לאתר תדרשו להכניס מספר פרטים אישיים וללחוץ על כפתור "לתשלום מאובטח". במסך הבא תוכלו לראות את הדוחות הקיימים לחובתכם. שימו לב למועד האחרון לתשלום, במידה והוא חלף דעו שלא תוכלו להגיש ערעור או בקשה לבטל את הדוח. במידה ואתם מעוניינים באחת מהאפשרויות להלן, המתינו עם תשלום הדוח.

ומה לגבי תשלום לפי מספר רכב?

בירור דוחות תנועה לפי מספר רכב – ניתן לשלם דוחות תנועה גם באמצעות מספר רכב אך שימו לב שבמידה ובחרתם באמצעי זה, יידרש אמצעי זיהוי נוסף. במידה ורכב שבבעלותכם קיבל דוח כאשר לא אתם ביצעתם את העבירה, ניתן להסב את הדוח בכפוף להגשת בקשה, 30 ימים מקבלת הדוח ומסירת תצהיר של נוהג הרכב חתום על ידי עורך דין. דעו שדוח שלא ישולם בפרק זמן של 90 ימים ללא נימוק יגרור ריבית ובמקרים חמורים גם הליכי הוצאה לפועל.

איך ניתן לבטל דוחות תנועה?

אחת האפשרויות שעומדות בפניכם לאחר קבלת הדוח, היא ביטול דוח תנועה. שימו לב שאת הבקשה ניתן להגיש אך ורק אם קיבלתם דוח מסוג ברירת משפט, שכן אם זומנתם לבית המשפט, לא יהיה ניתן לבטל את הדוח. את הבקשה לביטול יש לנסח באופן מנומק ולהביא את טיעוניכם, לבקשה יש לצרף תצלום של הדוח ולשלוח למרכז פניות נהגים ארצי של משטרת ישראל בת.ד. 120 פתח תקווה (מיקוד 49100).

איך יוצרים קשר עם מפנ"א לבירור לגבי דוחות תנועה כנגדי?

מפנ"א – מרכז פניות נהגים ארצי הוא הגוף שהוקם ב-2010 תחת משרד התחבורה ותפקידו טיפול בפניות נהגים במספר נושאים ביניהם: המרת דוח באזהרה, אובדן דו"חות, בקשות כלליות, התיישנות של דוחות ועוד. בנוגע לשאלה "איך לבדוק אם יש לי דוחות תנועה", ניתן לחייג למפנ"א בטלפון 9996* או לשלוח מכתב לכתובת ת.ד 120 פתח תקווה (מיקוד 4910002)

קיבלתם קנס מה האפשרויות העומדות בפניכם?

במידה וקיבלתם דוח מסוג הזמנה לדין, תחויבו להתייצב בבית המשפט ולא תוכלו להגיש בקשה לביטול הדוח או המרתו באזהרה. במידה ומדובר בדוח מסוג ברירת משפט, תוכלו לפעול במספר דרכים וזאת בלבד ולא חלף המועד האחרון לתשלום הדוח. אם טרם חלף המועד האחרון לתשלום, ישנן מספר אפשרויות שעומדות בפניכם והן:

 

  1. תשלום הדוח – תשלום דוח התנועה בפרק זמן של 90 ימים מהנפקתו. התשלום ייעשה באמצעות הדואר או באתר של רשות האכיפה והגבייה. שימו לב שעם ביצוע התשלום, לא תוכלו לערער על הדוח, להמירו באזהרה או להגיש בקשה להישפט בגינו שכן הוא מהווה הודאה באשמה ובנסיבות מתן הדוח.
  2. הגשת בקשה להישפט – במסגרת 90 הימים שעומדים לרשותכם מקבלת הדוח, באפשרותכם להגיש בקשה להישפט וזאת בכפוף לתאריך האחרון שצוין בדוח. את הבקשה יש למלא בספח שמצורף יחד עם פרטי זיהוי ולהגיש אותה באמצעות דואר רשום למרכז פניות נהגים ארצי בכתובת ת.ד. 120 פתח תקווה או באמצעות אתר האינטרנט של המרכז לפניות נהגים.
  3. הגשת בקשה להמרת הדוח לאזהרה –נהגים ותיקים שלא הורשעו בעבירות תנועה בחמשת השנים האחרונות, רשאים להגיש בקשה למרכז פניות הנהגים הארצי להמרת הדוח לאזהרה. שימו לב שלא ניתן להמיר באזהרה עבירות תנועה חמורות דוגמת עקיפות מסוכנות ואי ציות לרמזור אדום.

אם קיבלתי דו"ח – האם ניתן להמיר את הדוח באזהרה ובמקביל לבקש להישפט?

לא. ניתן להמיר דוחות תנועה לאזהרה אך ורק במקרים של עבירות תעבורה "קלות" יחסית וכאשר מתקיימים הקריטריונים להמרת הדוח בינם ניתן למצוא – ותק נהיגה, היעדר הרשעה ב-5 השנים שקדמו למתן הדוח, אי קיומם של הליכי תעבורה פתוחים ועוד.

חשוב לדעת כי גם אתם עומדים בקריטריונים להמרת הדו"ח, ניתן לבחור באפיק פעולה אחד ולא יתאפשר לכם להגיש שתי הבקשות במקביל. לכן, מאחר ומדובר בהחלטה שחשוב לקחת באופן שקול ומחושב, רצוי להתייעץ תחילה עם עורך דין לתעבורה בעל ניסיון בהליכים הנוגעים לדוחות תנועה.

 

איך להגיש בקשה להישפט?

בקשה להישפט יש להגיש בדואר רשום או דרך טופס מקוון. בספ"ח התנועה שקיבלתם יש לסמן את הבקשה להישפט, בהתאם להנחיות. כמו כן, ניתן להגיש בקשה להישפט גם בכתב במידה והספ"ח אבד, יש לציין את מספר הדו"ח, כתובת מגורים עדכנית של המבקש ומספר תעודת זהות.

 

האם ניתן להעביר את דוח התנועה לנהג אחר?

כן, במידה והוכח כי בעת ביצוע העבירה לא אתם נהגתם ברכב שבבעלותכם, ניתן להגיש בקשה להסבת הדוח. בקשה זו יש להגיש תוך 90 יום מקבלת הדוח ולצרף לה תצהיר של האדם שנהג ברכב, חתום על ידי עורך דין. את הבקשה יש להגיש בדואר רשום למרכז פניות הנהגים הארצי או באופן מקוון באתר.

הדוח אבד/ הושחת – מה ניתן לעשות?

מלבד השאלה "איך לבדוק אם יש לי דוחות תנועה?" ניתן לבדוק פרטיו של דוח קיים באינטרנט. כך שבמידה והדוח שקיבלתם אבד, הושחת או שנתקלתם בקושי לשלמו, תוכלו לפנות לרשות האכיפה והגבייה באופן מקוון או בטלפונים שמספרם 35592* / 073-2055000. לאחר בירור פרטי הדוח, תוכלו לשלמו באופן מקוון או באחת הדרכים שפורטו במאמר.

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.