Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

שימוש בטלפון בזמן נהיגה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 25 אפריל 2022

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה והליכה, מה אומר החוק?

לפי תקנות התעבורה, שימוש בטלפון בזמן נהיגה, מוגדר כאחיזה, דיבור, הקלדת מסרונים או שליחתם או כל פעולה ביישומי הטלפון הנייד על ידי הנהג כאשר הרכב נמצא בתנועה ובשליטתו המלאה. בהתאם לכך, שימוש מותר בטלפון נייד בעת הנהיגה יהיה אך ורק באמצעות דיבורית חיצונית או פנימית.  

 

על מנת להבין את האיסורים המצויים בלשון החוק, ישנן מספר נקודות שחשוב להכיר גם אם אינכם משפטנים. ראשית, החוק חל על מקרים בהם הרכב נמצא בתנועה. כלומר, אם חניתם או דוממתם מנוע בתחנת עצירה מותרת, אין מדובר בעבירה. כמו כן, חשוב לדעת שהאיסור חל רק על הנהג עצמו ואין מניעה משאר נוסעי הרכב לעשות שימוש בטלפונים הניידים שלהם. חריג לכלל זה, הוא במקרה ומדובר במורי נהיגה עליהם חל איסורים דומים לאלו שחלים על הנהג.  

 

בנוגע לדיבור בטלפון בזמן נהיגה, חשוב לציין שהאיסור הקבוע בחוק לא חל במקרים בהם נעשה שימוש בדיבורית חיצונית, כזו שמחוברת למערכת הרכב או דיבורית פנימית של מכשיר הטלפון או בשמה הנפוץ "ספיקר". על אף שהשימוש בספיקר מותר, אין זה אומר שמותר להחזיק את הטלפון הנייד בזמן הנהיגה אלא שהטלפון יהיה בנקודת עגינה יציבה. שימו לב, שימוש באוזניות אינו נחשב לדיבורית בעיניי החוק וכל שימוש בהן בזמן נהיגה הוא אסור.

קנס על טלפון בנהיגה

בהתאם לתקנות התעבורה (התשכ"א-1961), אוסר החוק במדינת ישראל את ביצוע שימוש בטלפון בזמן נהיגה. עבירה זו מוגדרת פלילית כאשר הענישה בגינה היא 8 נקודות תעבורה וקנס של 1,000 ש"ח.

קנס על דיבור בטלפון בנהיגה 3000 ש"ח - יש דבר כזה?

קנס על בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה הינו 1,000 ש"ח לצד 8 נקודות תעבורה. יחד עם זאת, במידה ואדם מגיש בקשה להישפט ואינו מודה בדבר עבירה, הרי שבמידה ויש לו עבירות קודמות בית המשפט עשוי להרשיע אותו בעבירה ואף להגדיל משמעותית את הענישה, למשל, קנס על דיבור בטלפון בנהיגה על סך 3,000 ש"ח או אפילו פסילה בפועל – הכל פתוח.

שימוש בנייד ברמזור אדום

בהתאם לתקנות התעבורה (התשכ"א-1961) חל איסור מוחלט בעניין שימוש בנייד בעת הנהיגה. כמו כן, תקנות אלו תקפות גם במקרים של עצירה מוחלטת, כמו למשל רמזור אדום, כך שחל איסור לבצע שימוש בנייד ברמזור אדום.

מה העונש לשימוש בטלפון נייד בזמן נסיעה?

בדומה לעבירות תנועה נוספות, גם במקרה של שימוש בטלפון נייד משתנה העונש בהתאם לחומרת העבירה ונסיבותיה. ברף העונשי הנמוך ניתן למצוא עבירות כמו נהיגה עם אוזניות בגינן יינתן קנס של 250 ₪ ללא נקודות. מקרה נוסף שנמצא ברף הנמוך הוא "נהיגה בחוסר זהירות" כלומר חוסר תשומת לב רגעית וחד פעמית בנהיגה. במקרה זה, יעמוד הנהג בפני קנס של 500 ₪ ו-6 נקודות.

 

אחת העבירות שכדאי להכיר בהקשר לשימוש בטלפון נייד בזמן נסיעה היא עבירה ששמה "תצוגה הנראית ממושב הנהג בעת נסיעה". מדובר בעבירה שנוגעת למקרים בהם יש ברכב צג מולטימדיה דמוי טאבלט שנמצא בשימושו של הנהג שאינו מופעל לשם שימוש ברדיו, יישומון ניווט או לשם שליטה ובקרה ברכב. שימוש בצג שלא למטרות אלו, נחשב לעבירה שבמידה והורשעתם בה אתם צפויים לעונש של  8 נקודות וזימון לבית המשפט לתעבורה. למרות זאת, קיימת אי בהירות בנוגע לפירוש החוק והעונש שניתן לנהגים שנתפסים מבצעים עבירה זו ולכן, במרבית המקרים העונש שנקבע אינו חד משמעי.

 

בנוגע לעבירה "הקלאסית" החזקת טלפון נייד בזמן נהיגה, יש לדעת שהקנס על שימוש בנייד בזמן נהיגה, הוא 1,000 ₪ ו-8 נקודות. עונש זה תקף גם למקרים שבהם נתפס הנהג קורא או מקליד הודעות טקסט בנהיגה. כפי שאמרנו קודם, האיסור על שימוש בטלפון נייד בזמן נסיעה תקף לנהג בלבד אך חשוב לדעת שכאשר מדובר במורי נהיגה, חל איסור על כל שימוש בטלפון נייד בזמן "הוראת נהיגה" גם כאשר הרכב אינו בנסיעה. העונש במקרה זה יהיה זימון לבית משפט ו-6 נקודות.

מהם אמצעי האכיפה של המשטרה לנהגים שעושים שימוש בנייד?

עם ההתפתחויות הטכנולוגיות השונות, התפתחו גם אמצעים חדשים ומתקדמים לאכיפת האיסור על שימוש בטלפון נייד ביניהם מצלמות ברזולוציה גבוה ואמצעי תיעוד נוספים. לצד זאת, מתבצעת אכיפה בשטח על ידי שוטרים שממוקמים בכבישים. במידה ושוטר עצר אתכם לאחר שהבחין כי אתם משתמשים בטלפון נייד בזמן נהיגה, תדרשו להעמיד את רכבכם בצד ולהמתין לקבלת הדו"ח.

 

אחד מאמצעי האכיפה החדישים ביותר שעומדים לרשותה של משטרת ישראל היא מצלמת סטילס מתקדמת שביכולתה לתעד את ביצוע העבירה למרחק של עד 100 מטרים. המצלמה הוכנסה לשימוש באופן חלקי בשנת 2018 ואמינותה הראייתית דומה למצלמות המהירות הקיימות כיום בדרכים.  ביכולתה של מצלמה זו, לתעד את ביצוע העבירה גם כאשר הטלפון מונח על ברכי הנהג או מוחזק בסמוך לאוזן.

האם מותר להשתמש בטלפון ברמזור אדום או פקק תנועה?

לשון החוק אינה אוסרת על כל שימוש בטלפון נייד ברכב מנועי, אלא רק במקרים שבהם הרכב בתנועה. יחד עם זאת, על פי פסיקת בית המשפט המחוזי, גם עצירה ברמזור אדום נחשבת לתנועת רכב ועל כן חל איסור להשתמש בטלפון נייד. אולם, יש לציין שלא מדובר בפסיקה מחייבת ועדיין ישנן פסיקות רבות בהן נקבע שעצירה מלאה ברמזור אדום אינה נחשבת לתנועת רכב. לכן, על מנת להימנע מסיכון מיותר, דחו סיפוקים ואל תשתמשו בנייד גם כאשר עצרתם ברמזור אדום.

 

במידה וקיבלתם דו"ח על טלפון בנהיגה בזמן שעצרתם את הרכב ברמזור אדום, דעו שניתן להמיר את הדוח לאזהרה ללא נקודות במקרים מסוימים. במידה ואתם מעוניינים לבטל את הדו"ח כדאי לדעת שמלבד שינויים קלים, הדרך לביטול דומה למקרים שבהם ניתן הדו"ח שלא ברמזור אדום.

כיצד רצוי לעשות שימוש בנייד בזמן נהיגה?

כפי שציינו קודם, לא בכל המקרים שימוש בטלפון נייד ייחשב לעבירה. כך לדוגמה במקרים שבהם חניתם בצד הדרך מבלי להפריע לתנועה ודוממתם את המנוע. דוגמה נוספת לשימוש מותר בטלפון נייד, הוא כאשר אתם לא אוחזים בו ומבצעים שיחות טלפון באמצעות דיבורית חיצונית או פנימית. לעניין זה דיבורית חיצונית יכולה להיות חיבור בלוטות' למערכת המולטימדיה הפנימית של הרכב ופנימית מהווה הרמקול המובנה שבמכשיר הטלפון.

 

אמנם האיסור חל על אחיזה ושימוש ביישומי הטלפון שלא לצורך שיחה קולית, אך כדאי לדעת שגם שימוש באוזניות הוא אסור לפי המחוקק. למרות זאת, בסוף שנות ה-90 קבע בית המשפט העליון באופן תקדימי כי ניתן להשתמש באוזנייה אחת לשם ביצוע שיחות טלפון כאשר המכשיר נמצא בתחנת עגינה יציבה ללא מגע מצד הנהג.

שוטר עצר אותי ונתן לי דוח בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה - מה עליי לעשות?

במידה ושוטר זיהה החזקת טלפון נייד בזמן נהיגה, בסמכותו לעכב את הנהג על מנת לתת לו דו"ח או זימון לבית משפט. במקרים רבים יציג השוטר לנהג תמונה בה הוא נראה עושה שימוש במכשיר הנייד מה שלרוב מביא להתנצלות והודאה מצד הנהג. חשוב לציין שלא בכל המקרים הודאה במקום היא הצעד החכם ביותר, במידה ואינכם עורכי דין לענייני תעבורה, יכול להיות מצב שבו ההגדרה שלכם והגדרת החוק לשימוש והחזקה בטלפון נייד בזמן נהיגה היא שונה. שימו לב שבמידה ותבחרו להישפט, צעד שכזה עשוי להקשות על עורך הדין לסייע לכם בעת ההליך המשפטי.

 

במידה ונעצרתם על ידי שוטר, גם אם תועדתם, דעו שיש לכם זכות להיוועץ בעורך דין במיוחד אם צברתם נקודות או הרשעות קודמות. הסיבה לכך היא שעבירה זו, נחשבת לעבירה חמורה שהאישום בה מגיע לכדי 8 נקודות בכל פעם. עם הפנייה לעו"ד תעבורה שייבחן הדו"ח ותקינותו.

 

כבר בשלב הייעוץ הראשוני, יוכל עורך הדין לבחון את סיכויי הצלחתכם במשפט בהתאם לנסיבות וניסיונו עם מקרים קודמים. דבר שחשוב לדעת הוא שעל מנת שדו"ח בגין שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה יהיה תקין, נדרשים פרטים רבים. בפועל במקרים רבים, לא מציין השוטר ממלא הדו"ח את הפרטים ההכרחיים להרשעתו של הנהג. לכן, פניה לעורך דין בעל ניסיון בתחום התעבורה, תוביל במרבית המקרים לאיתור ליקויים בדו"ח שעשויים להביא לביטולו, להקלה בעונש או לתיקון כתב האישום שהוגש כנגדכם.

עשוי לעניין אותך

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.