Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

נהיגה ללא מלווה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 28 אפריל 2022

הקדמה

נהג חדש מוגדר כנהג שעבר בהצלחה את מבחן הנהיגה העיוני והמעשי והונפק לו רישיון נהיגה מטעם משרד הרישוי. עם קבלת הרישיון, יוגדר הנהג כ"נהג חדש" לפרק זמן של שנתיים במהלכן חלות עליו חובות והגבלות שונות. כמו כן, נהגים חדשים נדרשים להקפיד באופן מיוחד על חוקי התנועה שכן, במידה והם מבצעים עבירות תעבורה, הם עשויים לעמוד בעונשים חמורים מנהגים וותיקים.

 

ככלל כל חוקי התעבורה חלים על נהגים ותיקים וחדשים כאחד, אולם על הנהג החדש חלות חובות נוספות כגון נשיאת שלט צהוב עם הכיתוב "נהג חדש" על שמשת הרכב האחורית ונהיגה ברכב עם מלווה שגילו מעל ל-24 בששת החודשים הראשונים מקבלת הרישיון. הליווי נחלק כך שבשלושת החודשים הראשונים נדרש הנהג החדש לנהוג עם מלווה לאורך כל שעות היום ואילו בשאר חודשי הליווי, נדרש הנהג למלווה רק בין השעות 21:00 ל-06:00.

מיהו מלווה ומה הצורך בו?

מלווה כשמו כן הוא, אדם שמלווה את הנהג החדש בנסיעותיו הראשונות. החוק הישראלי מגדיר מלווה כאדם שמלאו לו 24 שנים ובבעלותו רישיון נהיגה במשך 5 שנים לפחות. ישנם שני סוגי נהגים שזקוקים לליווי והם נהגים חדשים ונהגים צעירים – כלומר, נהגים שטרם מלאו להם 24 שנים והם מוגדרים כנהגים חדשים למשך שנתיים מקבלת רישיון הנהיגה. במידה ומדובר בנהג חדש שגילו למעלה מ-24, הוא אינו נדרש לליווי.

 

בשנים האחרונות, חלה רפורמה בליווי נהגים צעירים שבעבר נדרשו לליווי במשך שלושה חודשים בלבד לאורך כל שעות היום. כיום, חובת הליווי חלה בפרק זמן של שישה חודשים מקבלת הרישיון כאשר במחצית התקופה הראשונה, הנהג רשאי לנהוג רק כאשר המלווה לצידו ובחלקה השני של תקופת הליווי מחויב הנהג בליווי רק בין השעות 21:00 בערב ועד ל-6:00 בבוקר שלמחרת. על מנת שאכן יושלם תהליך הליווי, מגדיר המחוקק, את סך שעות הליווי שלאחריהן, יוכל הנהג החדש לקבל את רישיונו הקבוע. שעות אלו, כוללות: 15 שעות נהיגה בלילה, 20 שעות נהיגה בדרך עירונית ו-15 שעות נהיגה בדרך בינעירונית.

מה העונש על נהיגה ללא מלווה?

השנתיים הראשונות לאחר הוצאת רישיון הנהיגה נחשבות ל"תקופת מבחן", כלומר, במידה ובוצעה עבירת תעבורה על ידי הנהג החדש, לא רק שהוא עשוי לעמוד בפני עונש חמור יותר מנהג ותיק, אלא שעשויים לחול עליו אמצעי תיקון מנהליים. אמצעים אלו, מהווים תנאי להמשך החזקת רישיון הנהיגה ומותנים במעבר של בחינת נהיגה עיונית או מעשית נוספת.

 

נהג חדש שנתפס בששת החודשים הראשונים שלו בנסיעה ללא מלווה, יזומן לבית המשפט לענייני תעבורה וכן יזומן לשימוע בפני קצין משטרה, שלאחריו עשוי להיפסל רישיונו לתקופת מינימום של 30 ימים לפחות. ככל שיוכח בבית המשפט שאכן בוצעה העבירה, עשוי בית המשפט להטיל קנס כספי גבוה, שלילת רישיון נהיגה לנהג החדש לפרק זמן של עד 3 שנים, פסילה על תנאי וכן ביצוע בחינות נהיגה נוספות בטרם יוחזר רשיונו.

מה העונש לנהג חדש בנהיגה ללא מלווה בלילה?

נהג חדש שנתפס נוהג ללא מלווה בין השעות 21:00 ל-06:00 בבוקר בתקופת הליווי, ייפסל רישיונו מנהלית לתקופה של 30 ימים, יאסר השימוש ברכבו לתקופה דומה והוא עשוי לקבל כתב אישום וזימון לבית המשפט לתעבורה. העונש על נהיגה ללא מלווה בלילה הוא חמור מענישה על נהיגה ללא מלווה ביום משום, שהסיכון הנשקף מנהיגה בלילה גבוה וכך גם גובר הסיכון לתאונות. במידה ונתפסתם נוהגים ללא מלווה בלילה, פנו לעורך דין לייעוץ ראשוני. דעו כי במקרים מסוימים ניתן להגיש בקשה לביטול השבתת הרכב והחזרת הרישיון בטרם עברו 30 ימים.

כיצד לנהוג אם נתפסתי ללא נהג מלווה?

במידה ונתפסתם נוהגים ללא מלווה, דעו שאתם עומדים בפני השבתת הרכב ל-30 ימים ופסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שלושה חודשים, שבסופה, תצטרכו לעבור את מבחן הנהיגה העיוני והמעשי על מנת להשיב את רישיונכם. עם החזרת רישיונכם יוארך פרק הזמן שבו אתם מוגדרים כ"נהג חדש" בשנתיים נוספות. 

במידה ונתפסתם ולא נמצאו ברכבכם נוסעים שיכולים לשמש כמלווים על פי החוק, ישנם מספר אמצעים שעומדים לרשותכם. ראשית, ניתן לפנות לעורך דין  שיבחן את הדו"ח וינסה לאתר בו כשלים. בין אלו יבחן עורך הדין האם השוטר עצר את הרכב כנדרש, האם האכיפה התבצעה בלילה או ביום, האם פרטי הזיהוי של הנהג נרשמו כהלכה וכו'. בחינת הכשלים היא פעולה מהותית שכן איתורם עשוי להביא להפחתת העונש. כמו כן, במקרים של השבתת הרכב, ניתן להגיש בקשה לביטול הצו להשבתת הרכב ובהתאם לכך, עשוי בית המשפט להורות על ביטול או קיצור משך השבתת הרכב.

האם  ניתן להפעיל ביטוח במקרה ונהג חדש נסע ללא מלווה?

חברות הביטוח מעניקות כיסוי רחב לנהגים חדשים וצעירים. במידה וקיימת פוליסת ביטוח פעילה כאשר הנהג נתפס נוהג ללא מלווה, חשוב לדעת שהיא לא תהיה תקפה במידה של תאונה או פגיעה ברכב אחר. הסיבה לכך, היא שחברות הביטוח אינן מעוניינות לשפות ולפצות את הנהג במקרים בהם השימוש באוטו נעשה בניגוד לחוק. גם בתי המשפט רואים עבירה זו בחומרה ובמקרים של נזקי גוף או רכוש, שוללים השופטים את זכותם של הנהגים החדשים לקבל תגמולי ביטוח.

האם עורך דין יכול לסייע במקרה ונהג חדש נתפס ללא מלווה?

מאחר ונהיגה ללא מלווה נחשבת לעבירה חמורה שהסנקציות בגינה עשויות להגביל את הנהג וסביבתו באופן מהותי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לתעבורה עוד לפני קבלת הזימון לבית המשפט לתעבורה. לאחר שעורך הדין יקבל את תמונת המצב הראשונית, הוא יפנה  למחלקת התביעות של משטרת ישראל בבקשה לקבל את התיק וינתח אותו במטרה למצוא כשלים. כמו כן, יבחן את המזכר שנרשם על ידי השוטר בעת שעצר את הנהג ויבדוק האם השוטר רשם את פרטי הנוסעים כהלכה, את הזמן שבו נעצרו וגורמים סביבתיים נוספים שעשויים לסייע בעת ההליך המשפטי.

 

הסיוע של עורך הדין אינו מסתכם בהליך המשפטי עצמו והוא יכול לסייע גם במקרה ותעמדו בשימוע בפני קצין תנועה. בקצרה, נאמר כי שימוע מהסוג הזה נוגע לסנקציות שהן בסמכותו של קצין משטרה ביניהן: השבתת הרכב, פסילת מנהלית וכיוצא בזאת. במקרים כאלו, לאחר שנתפס ניתנת לנהג הזכות להגיע לשימוע בפני קצין המשטרה ולהביא את טיעוניו. על אף שלא מדובר בהליך המשפטי ה"קלאסי", תוצאותיו עדיין עשויות להיות קריטיות עבור הנהג החדש או הבעלים של רכב עליו הוא נוהג ולכן, ייעוץ והכוונה מגורם מקצועי בעל ניסיון רב בתחום התעבורה, עשוי במקרים רבים לסייע לכם לבטל או להפחית את העונש.

 

נהגים חדשים רבים, חושבים שבמידה ויאריכו את ההליך המשפטי עד לסיום השנתיים מקבלת הרישיון, לא יאלצו לבצע מבחני נהיגה נוספים ולא תוארך להם תקופת "הנהג החדש". מחשבה זו שגויה שכן היא עשויה להביא גם להחמרת העונש במקרים מסוימים. ההמלצה שלנו, אל תסתמכו על עצות מגורמים לא מקצועיים שיכולות לגרום לכם נזק.

 

אין ספק כי בתי המשפט נוטים להחמיר עם נהגים חדשים ולצד הסנקציות הקבועות בחוק, עומד הנהג החדש בפני אמצעי תיקון מנהליים שעלותם גבוהה ואלו מאריכים בשנתיים נוספות את ההגבלות שחלות על הנהג. לכן, על מנת שלא תאלצו לעבור מבחני נהיגה עיונים ומעשיים ולא תאלצו להיפרד מרכבכם לפרק זמן מינימלי של 30 ימים, פנו לייעוץ מקצועי והצילו את רישיונכם.

מידע נוסף

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.