Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

נהיגה ללא רישיון נהיגה

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

לפי החוק כיום בישראל, כל נהג מחויב ברישיון נהיגה בתוקף בכל זמן שהוא נוהג על הכביש. רישיון הנהיגה חייב להיות בסמוך אליו בזמן הנהיגה, והוא מהווה עבורו את ההוכחה שיש לו זכות תקפה לנהוג בכלי הרכב שבבעלותו. רישיון נהיגה ניתן להוציא מעל גיל 16 ו-9 חודש, והיא מותנית בבדיקות רפואיות, במבחן תאוריה ומבחן מעשי שאותם חייב לעבור הנהג הצעיר על מנת שיכול לקבל רישיון נהיגה ויחשב כשיר לנהוג.

על פי סעיף 10 בפקודת חוק התעבורה, נהיגה ללא רישיון נהיגה היא אסורה בהחלט והנהג שיעבור על חוק זה ייענש. במצב של נהיגה עם רישיון נהיגה שפג, העונש יהיה בהתאם לזמן שעבר מאז שפג התוקף הרישיון של אותו נהג. במידה והנהג נסע על הרכב ללא רישיון כלל, העונש יהיה הרבה יותר כבד. במאמר להלן נרחיב אודות העונשים הצפויים במצב של נהיגה ללא רישיון נהיגה כלל וכן נתייחס למצבים בהם בוצעה נהיגה עם רישיון שאינו בתוקף.

נהיגה בהיעדר רישיון נהיגה – בלתי מורשה לנהיגה

במידה ואדם נהג ללא רישיון נהיגה כלל ומעולם לא הוציא רישיון ובכל זאת הרשה לעצמו לעלות על הרכב מצבו בכי רע ברגע שייתפס. נקדים ונאמר את מה שברור לכל, שפעולה זו מסכנת אותו ואת כל הסובבים אותו, במצב חלילה של תאונה, כשהוא לא מבוטח הסכנה היא ממשית, לכן במידה וייתפס על ידי שוטר כשאין ברשותו רישיון נהיגה העונש על כך הוא חמור.

 

בתי המשפט קבעו לא אחת שנהיגה כבלתי מורשה כמוה כפצצה מתקתקת, אין מקום לסליחה ואין מקום לרחמים למי שמבצע עבירה זו לראשונה בחייו. דווקא הגישה הסלחנית שהיתה עד כה למבצעי העבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה על ידי בלתי מורשים הביאה לתופעה הרווחת של נהיגה בידי בלתי מורשה פעם אחר פעם אחר פעם, לפיכך העונש ההולם לעבירת נהיגה על ידי בלתי מורשה, כבר בפעם הראשונה, הוא מאסר בפועל, לא בעבודות שירות, אלא בפועל ממש. התקופה תיגזר מהנסיבות ומה ההשלכות של אותן עבירות (ראו עניין גיטנס עפ"ת 25225-03-13 בימ"ש מחוזי מרכז ע"י כבוד השופטת נגה אוהד מתאריך 16.6.13)

נהיגה כאשר רישיון לא בתוקף

ישנם כלי רכב רבים שאינם דורשים רישיון נהיגה, כמו אופניים חשמליים, קורקינט, סקייטבורד וגלגליות (למרות שמגמת המחוקק הינה להחזיק ברישיון נהיגה על כלים אלה, נכון לשנת 2018) (להלן: הכלים החשמליים"), אך אלה עדיין יכולים להוות סכנה, שכן מדובר לא פעם ברכיבה על מכשיר ממונע כשמדובר באופניים חשמליים או קורקינט חשמלי, שיכולים להגיע למהירות שמעל 50 סמ"ק. גם החלקה על גלגליות, רכיבה על אופניים רגילים, באזורים מועדים לפורענות – הכביש ועל המדרכות, יכולים להוות סכנה. בכל מקרה, החוק היום אינו דורש רישיון למרות שקיים ניסיון בלתי פוסק לאכוף את כל נושא האופניים החשמליים בהצעות חוק שונות לאור מצבור תאונות הדרכים הרב שמעורבים בהן הולכי רגל, הכלים החשמליים ורכבים.

 

אך החוק מאוד ברור ונוקשה כאשר מדובר בנהיגה על כלי רכב שדורש רישיון נהיגה ומחמיר עם הנהגים. במידה וייתפס נהג על ידי שוטר תנועה כשהוא מחזיק ברישיון נהיגה שהתוקף שלו הסתיים עד חצי שנה אחור, לרוב יאלץ לשלם קנס כספי.

 

אך במקרה בו נהג נעצר על ידי שוטר ונמצא שהוא נוהג כשבידו רישיון ללא תוקף מעל חצי שנה, אז כבר יזומן לבית המשפט לתעבורה, כשהעונש הצפוי על עבירה זו ינוע בין פסילת רישיון נהיגה על ידי משרד הרישוי למספר חודשים או פסילת רישיון נהיגה על תנאי למשך כמה חודשים. כאמור וכל זה בהתאם לזמן הפקיעה של רישיון הנהיגה.

נהיגה כאשר רישיון הנהיגה לא עליכם

אי הצגת הרישיון נהיגה בזמן בעת ששוטר עוצר אתכם תהייה כרוכה בקנס של 100 ₪, בלי נקודות רישוי. מסיבות כאלה ואחרות יש הנחייה במשטרה שאומרת לא לאכוף עבירה זו כל עוד ניתן לזהות את הנהג בדרך אלטרנטיבית, כמו הצגת תעודה מזהה אחרת לצורך בדיקת תוקף הרישיון במסוף המשטרתי. גם בהיעדר תעודה חלופית יהיה אפשר לזהות את הנהג באמצעים מגוונים כגון התמונה במסוף המשטרתי. אך רק כשאין ברירה, יעוכב הנהג במקום עד שהזהות שלו תאומת ויהיה ניתן לראות שאכן קיים רישיון בתוקף.

מה העונש על נהיגה ללא רישיון?

אדם שנהג ללא רישיון נהיגה עשוי לקבל ענישה של מאסר על תנאי עד ל-18 חודשי מאסר בפועל. בנוסף לכך, ישנם העונשים הנלווים כמו למשל קנס והתחייבות כספית, פסילת רישיון נהיגה לתקופת זמן ממושכת.
כמו כן, קיים הבדל בין חומרת הענישה של מי שנהג ללא רישיון הנהיגה משום ששכח לחדש אותו, לבין מי שנהג בכביש ללא רישיון נהיגה.

 

עונש על נהיגה ללא רישיון לפי סוג העבירה

  • נהיגה ללא רישיון נהיגה – הזמנה לדין לצד פסילה של 3 חודשים לפחות
  • פקיעת רישיון נהיגה מתחת ל-6 חודשים – 8 נקודות בצירוף קנס כספי של 250 ש"ח
  • פקיעת רישיון נהיגה מעל -6 חודשים עד שנתיים – 8 נקודות בצירוף קנס כספי של 750 ש"ח וזימון לבית המשפט.
  • פקיעת רישיון נהיגה מעל שנתיים – הנהג צפוי לקבל פסילה ממושכת, 8 נקודות בצירוף זימון לדין.

הקלות במקרה של תפיסה ללא רישיון בתוקף

ישנם מקרים בהם באמת ובתמים אנשים ישכחו לחדש את הרישיון נהיגה שלהם מסיבות שונות. רצו ושכחו בגלל שגרת החיים העמוסה ועוד עניינים וסיבות. במידה והמקצוע שלהם מחייב נהיגה והם לא הופיעו למשפט וקיבלו פסילה של רישיון הנהיגה לכמה חודשים, יוכלו במצב זה לבקש לבטל את פסק הדין, או את גזר הדין ולקיים דיון בנוגע לעונש בלבד.

 

כדי לקבל הקלה בעונש יהיה נכון מיד לאחר העבירה לפנות ולהיעזר בעורך דין תעבורה. עורך דין שמכיר את התחום ויודע איך לנהל תיק מסוג זה. אם קיים חומר ממשי שמורה על בעיה כלשהי שגרמה לעיכוב חידוש הרישיון, ניתן יהיה להגיש מסמכים בצירוף תצהיר ערוך כדין והסבר מפורט אודות המצב שעיכב אתכם או הסיח את דעתכם מחידוש הרישיון.

 

עורך דין לתעבורה ידע איך להציג את המקרה שלכם בצורה הטובה ביותר עבורכם כשהוא מכיר את כל החוקים וכללי התעבורה ויודע לטוות את הדרך הטובה ביותר כדי שתוכלו לחזור לנהוג על הכביש ולהימנע מפסילה לאורך זמן.

מצבים בהם תוכלו לקבל הקלה במידה ונתפסתם ללא רישיון נהיגה בתוקף יכולים לבוא לידי ביטוי במצב כלכלי רעוע, הגבלות הוצאה לפועל על רישיון הנהיגה, או חלילה מחלה שתקפה אתכם או את אחד מבני המשפחה, משבר משפחתי שגרם לכם לזנוח את המחויב עליכם ועוד.

שאלות נפוצות בעניין נהיגה ללא רישיון

האם מותר לנהוג על כלי רכב שונה מכלי הרכב שמופיע ברישיון הנהיגה?

במידה ונסעתם נוהגים בכלי רכב השונה מזה שכתוב ברישיון הנהיגה שלכם, למשל רישיון לרכב ונסיעה על אופנוע, הנכם צפויים לקבל עונש חמור בהתאם לכך בשל רמת המסוכנות בסיטואציה זו. הנהג עשוי לקבל פסילה על תנאי, פסילת רישיון לתקופה ממושכת וקנס כספי. עבירות מסוג זה מוגדרות כעבירות תנועה חמורות.

 

נתפסתם נוהגים ללא רישיון נהיגה – מה הדין?

אחד המצבים החמורים ביותר בתחום הוא כאשר נתפסתם נוהגים כשמעולם לא קיבלתם רישיון נהיגה. בתי המשפט מייחסים לעבירות מסוג זה חומרה רבה. במקרה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, הענישה עשויה להיות פסילת רישיון נהיגה בעתיד לפחות ל-3 חודשים ומאסר של עד שנתיים בפועל. מטרת המחוקק במצבים חמורים מסוג נהיגה ללא רישיון נהיגה הינה הקניית ביטחון עבור הנוסעים בכביש ובהתאם לכך מוטלות סנקציות חמורות על נהגים אלו.

 

הרשיתם לנהג ללא רישיון לנהוג ברכבכם?

 

זוהי עבירה מסוג התרת נהיגה הנחשבת חמורה מאוד. במידה וביודעין הרשיתם לאדם אחר שנמצא ללא רישיון נהיגה הרי שדינו מאסר של 3 שנים בפועל בצירוף עונשים נלווים.

מה הדין עבור קטין שנהג ללא רישיון נהיגה?

 

נהיגת קטין ללא רישיון נהיגה זו עבירה נפוצה, כאשר במידה ונתפס הקטין בעבירה זו, הרי שיעמוד לבין בהתאם בבית משפט לנוער. כמו כן, הרשעה זו עשויה להביא השלכות על עתיד הקטין שנתפס. לכן, בעבירה מסוג זה חשוב להתייעץ עם איש מקצוע המומחה בתחום התעבורה בעניין נוער בשל השוני הקיים בבית משפט לנוער.

 

מהי הענישה בגין נהיגה בזמן פסילה?

נהיגה בזמן פסילה זוהי עבירה חמורה מאוד אשר העונשים בגינה עשויה להתחיל בקנסות בסכומים גבוהים, 2-3 שנות מאסר בפועל ואף פסילת רישיון נהיגה לתקופה ממושכת. הרציונל של המחוקק אומר שבמידה ונפסל בעבר רישיון הנהיגה של אדם, אך למרות זאת בחר האדם לנהוג, הרי שבית המשפט ירחיק אותו מהכביש ע"י מאסר וינקוט ביד קשה.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן