Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 267 ביקורות
×
js_loader

אי עצירה בתמרור עצור

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

אי עצירה בתמרור עצור היא אחת מהעבירות הנפוצות ביותר ולא בגלל חוסר תשומת לב מצד הנהגים אלא בגלל שלרוב הם אינם יודעים כיצד לעשות זאת נכון או לא מייחסים לו חשיבות ראויה. לצערנו, התוצאה עשויה לעלות בחיי אדם ולכן מתייחס המחוקק לעבירה זו בחומרה. לכן, עוד לפני שתעצרו על ידי שוטר, הנה כמה דברים שכדאי על עבירת אי ציות לתמרור עצור.

תפקידו של תמרור עצור

בצמתים מסוימים בישראל, במיוחד אלו הממוקמים בשכונות מגורים, קיים במקרים רבים שדה ראייה מוגבל. הצבת תמרור המורה על מתן זכות קדימה בצמתים אלו אמנם מחייבת את הנהג להיזהר אך אינו מפחית את הסיכון של תאונה בצומת בה הראות מוגבלת. מהסיבה הזו החליטו רשויות האכיפה להציב תמרור המחייב את הנהג לעצור את רכבו באופן מוחלט ולאחריה להיכנס לצומת בזהירות המתבקשת.
לתמרור העצור תפקיד נוסף והוא אמצעי הכוונה בצמתים בהם לא הוצבו רמזורים או שאלו הוצבו והם אינם פועלים. במקרים אלו, יהווה התמרור חלופה להכוונת התנועה ויחייב את הנהגים בציות לתמרור במקרים של היעדר רמזור.

כיצד מוגדר תמרור עצור על ידי החוק

את הסיכון שבעבירה זו אין צורך להציג. אולם ישנם מקרים בהם הנהג מגיע לצומת בה שדה הראייה מוגבל, התמרור מורה לו לעצור, הוא מאט את רכבו ולמרות שעצר עדיין ניתן לו דו"ח.
אם כן, כיצד זה קורה? החוק מגדיר עבירה זו כך.

לפי תקנה 64 (ד) לתקנות התעבורה:
"(ד) נוהג רכב המתקרב לצומת שלפניו מוצב תמרור המציין חובה לעצור, יעצור במקום שיוכל לראות את התנועה בדרך החוצה, ואם סומן קו עצירה – לפני קו העצירה, ויתן את זכות הקדימה לרכב אחר המתקרב או הנכנס לצומת מכביש אחר".

בשפה פשוטה, מילות החוק מטילות על הנהג חובת עצירה אותה ניתן לחלק לשניים. הראשונה, עצירה מלאה של הרכב בהינתנן קו עצירה מסומן או התקדמות ועצירה לנקודה בה ביכולתו לראות באופן ברור את התנועה. חלקה השני של החובה, הוא מתן זכות קדימה לרכבים המתקרבים או חוצים את הצומת בטרם ייכנס הנהג לצומת. רק לאחר שתי הפעולות הללו וכאשר הדרך פנויה יוכל הנהג להמשיך בנסיעתו.

עושים סדר – מה ההבדל בין מתן זכות קדימה לתמרור עצור

את תמרור העצור אין צורך להציג, תמרור בצורת מתומן שצבעו אדום במרכזו כף יד לבנה המהווה סימון אוניברסלי לעצירה. מנגד, ישנו תמרור מתן זכות הקדימה צורתו משולש הפוך. ההבדל ביניהם הוא לא רק בצבע או בצורה אלא גם בהוראות הדין.

בהתאם לתקנה 64(ג) לתקנות התעבורה, בהשתלבות רכב עם תנועת רכבים נוספים או כאשר מוצב התמרור, נדרש הנהג להאט את רכבו ולאפשר לרכבים האחרים את זכות הקדימה. בעוד שתמרור העצור מורה על עצירה מוחלטת גם אם הצומת ריק, מתן זכות קדימה מורה על האטת הרכב או עצירה במקרה הצורך על מנת להיכנס לצומת בבטחה. הענישה בשתי עבירות אלו משתנה בהתאם לנסיבות המקרה, חומרתו ותוצאותיו ועשויות להגיע גם עד מאסר בפועל במקרים של תאונות דרכים בהם ישנם הרוגים.

כיצד נאכפת עבירת אי עצירה בתמרור עצור?

לרוב, תמרור עצור ממוקם בצמתים עירוניים ולכן, מרבית האכיפה של עבירות אלו מתבצעת באמצעות מארב משטרתי הממוקם בצמתים. על מנת שהאכיפה תתבצע כהלכה, השוטרים ממוקמים במקום בו ישנו שדה ראייה נקי וישיר לנקודת העצירה כאשר החובה החוקית היא לעצור את הרכב בכל הגעה לצומת. בהמשך לכך, שוטר יהיה רשאי לתת דו"ח תנועה בגין עבירה זו, לנהגים שנתפסים כשאינם עוצרים את רכבתם בנקודה המדוברת.

בשונה מכך, מקרים בהם ממוקם מארב משטרתי בסמוך לתמרור המורה על מתן זכות קדימה אינם רשאים לתת דו"ח לנהג שלא עצר את רכבו, אלא רק במקרים שהנהג לא האט והעניק זכות קדימה לרכבים העוברים בצומת. במקרים רבים, נהגים המגיעים לתמרור עצור מאיטים את רכבם וגולשים על מנת לעבור את הצומת בבטחה ולמרות זאת, עדיין מקבלים דו"ח תנועה. לכן חשוב לזכור שתמרור עצור, פירושו בכל המקרים עצירה מוחלטת של הרכב.

מה הענישה בגין אי עצירה בתמרור עצור

הענישה בגין אי עצירה בתמרור עצור, נחלקת למספר דרגות חומרה וזאת בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה והסיכון שנשקף ממנה. הדרגה הקלה ביותר נוגעת לעבירה זו כאשר לא נגרם סיכון לנהגים אחרים או עוברי הדרך, במקרה זה הענישה תעמוד על קנס של 250 ₪ וארבע נקודות תעבורה שירשמו לחובתו של הנהג. במידה והנהג יהיה מעוניין לערער על נסיבות ביצוע העבירה או חומרת העונש, ביכולתו להגיש בקשה להישפט בבית המשפט לתעבורה.

במידה ובמסגרת ביצוע העבירה, נגרם נזק לעוברי הדרך או נהגים אחרים, העונש יהיה כבד יותר ועשוי לנוע החל מקנסות גבוהים יותר, פסילת רישיון מנהלית ובמקרים חמורים אף עונש מאסר בפועל.

עבירות נוספות במסגרת אי עצירה בתמרור עצור

כפי שציינו, עונשו של הנהג עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות העבירה. בתוך כך, ישנן תצורות שונות לעבירה זו בגינן יוחמר העונש והן:

אי עצירה בתמרור עצור כאשר הנהג מוגדר כנהג חדש

ככלל, עונשן של מרבית עבירות התעבורה יהיה חמור יותר כאשר מדובר בנהג חדש. במקרה של אי עצירה בעצור, עשוי הנהג למצוא עצמו עומד בפני הכפלת תקופת הנהג החדש והארכתה בשנתיים נוספות, ביצוע מבחני נהיגה תיאורטיים ומעשיים נוספים כתנאי להמשך ההחזקה ברישיון הנהיגה ובמקרים חמורים, אף שלילת הרישיון.

אי עצירה בתמרור עצור יחד עם אי מתן זכות קדימה

מאחר ושילוב שתי העבירות מעלה משמעותית את הסיכון לתאונת דרכים, מטיל המחוקק על הנהג עונש מוחמר של העלאת נקודות התעבורה מ-4 ל-10 נקודות שיירשמו לזכותו של הנהג. נוסף על כך, קצין משטרה עשוי בהתאם לשיקול דעתו לפסול את רישיונו של הנהג פסילה מנהלית שעשויה להגיע במקרים חמורים גם לפרק זמן של 90 ימים.

כיוון שמדובר בעבירת תעבורה חמורה, היא עשויה לכלול חובה להתייצב בפני בית המשפט ולא אפשרות בקשה לערעור בדומה לעבירה הרגילה. דעו, שמרגע שזומנתם לבית המשפט, אתם עשויים לעמוד בפני ענישה מוחמרת שכן לשופטי תעבורה סמכויות רחבות משל קציני תנועה.

תאונת דרכים בעקבות אי עצירה בתמרור עצור

במקרים בהם נהג הרכב לא עצר בתמרור עצור ונתן זכות קדימה ובעקבות כך, התרחשה תאונת דרכים, עשוי למצוא עצמו במרבית המקרים מורשע בעבירות אלו וצפוי לעונשים מוחמרים ביניהם שלילת רישיון, מאסר בפועל ותשלום פיצוי כספי רב לנפגעים.

כיצד מתנהל ההליך בבית המשפט

לאלו מכם שאינם משפטנים, כדאי לדעת שהליכים תעבורתיים נגזרים מהדין הפלילי ומתנהלים בהתאם לכלליו. כיוצא בזאת, הליכים אלו נפתחים בכתב אישום ולאחריו הנהג יביא את גרסתו לאירוע ונסיבותיו וביכולתו לבחור באחת משתי אפשרויות – לכפור בעובדות ולטעון כי אינו ביצע את העבירה או להודות באישום במסגרת הסדר טיעון. במסגרת הסדר שכזה, הנהג מודה בחלק מהאישומים כנגדו והמדינה מנגד מבקשת במסגרת כתב האישום עונש מופחת.

על כל פנים, במידה וההליך מגיע לפתחו של בית המשפט, המלצתנו היא להיעזר בעורך דין תעבורה בניהול ההליך. הסתייעות בעורך דין תסייע לכם בניהול ההליך, בחינת המסכת הראייתית ובגיבוש האסטרטגיה המשפטית המיטבית עבורכם

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 267 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן