Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

נהיגה בגיל השלישי והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

בדיקות רפואיות של משרד התחבורה לגיל 70

החל מיום 01.10.2021 במסגרת הרפורמה תחת קידומה של משרד התחבורה, יונפק רישיון נהיגה עד גיל 70 (במקום גיל 65+) עבור בעלי רישיון משא קל, רכב פרטי, אופנוע וטרקטור, לאחר מכן מדי 5 שנים יחודש רישיון הנהיגה עד גיל 80, כאשר החל מגיל 80 ומעלה רישיון הנהיגה יחודש מדי שנתיים. חלק מהבדיקות הרפואיות שיהיה עליכם לבצע הן בדיקה אצל רופא עיניים / אופטומטריסט מורשה ורופא משפחה.

 

הנהג עתיד לקבל טופס בדיקה רפואית כחצי שנה בטרם מועד חידוש רישיון הנהיגה שלו. כמו כן, ניתן גם לקבל את הטופס על ידי הגעה פיזית לסניף משרד הרישוי הקרוב לביתכם או לחילופין ע"י יצירת קשר טלפוני עם מוקד המידע של משרד הרישוי – 5678*

 

כמו כן, במידה ובחרתם להגיע לאחד מסניפי משרד הרישוי, עליכם לקחת בחשבון שהחל מיום 15.01.2020 לא תתאפשר הגעה לסניף ללא תיאום / קביעת תור מבעוד מועד.

 

נהגים המקבלים זימון מהמרב"ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים) מוצאים עצמם במצב בו רישיון הנהיגה שלהם נמצא בסכנה. הזמנה מטעם המרב"ד נעשית גם עבור בני הגיל השלישי, כשלא פעם ההחלטה על שלילת רישיון נהיגה של אותה אוכלוסייה הינה שרירותית ואין בה כל הצדקה אמתית.

רישיונות של אלו נהגים נמצאים בסכנה?

הפנייה לבדיקות כשירות רפואית לנהיגה אצל המרב"ד נעשית באמצעות שיתוף פעולה של המכון עם מספר מקורות מוסמכים.

בין היתר, מופנים לבדיקות כשירות רפואית לנהיגה גם נהגים מפאת גילם המאוחר וזאת במסגרת תקנה 196 לתקנות התעבורה והיא כוללת בתוכה הזמנת נהגים המגיעים לגיל 70 ונהגים מקצועיים, דוגמת נהגי תחבורה ציבורית ומשאיות, המגיעים לגיל 60.

במסגרת אותן בדיקות כשירות רפואית לנהיגה, בעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי (רישיון B), משא קל (C1), טרקטור (1) ואופנוע (A, A1,A2) בגילאים 70-80 יהיו מחויבים לעבור בדיקת כשירות רפואית לנהיגה בכל חמש שנים, כשנהגים מעל גיל 80 יהיו מחויבים לאותה בדיקה בכל שנתיים.

נהגים המחזיקים ברישיון נהיגה לרכב ציבורי (D,D1, D2, D3), לרכב כבד (C), גורר תומך (E) ואלו בעלי היתר לנהיגה ברכבי הצלה שונים ומורי נהיגה יהיו מחויבים בגילאי 60-70 בבדיקת כשירות רפואית לנהיגה בכל חמש שנים, כשמעל גיל 70 חובת הבדיקה תתבצע בכל שנתיים.

מדוע בעצם מבצע המרב"ד זימונים לבדיקת כשירות רפואית לנהיגה?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הפועל במסגרת משרד הבריאות, מהווה בעצם גוף לו הסמכות לבחון כשירותם של נהגים שונים, בין אם מדובר על נהגים שהגיעו לגיל שלישי ובין אם נהגים שהמצב הרפואי שלהם השתנה, וזאת בכדי לבחון אם אותם נהגים עדיין כשירים ומסוגלים לנהוג ובעצם להחזיק ברישיון נהיגה.

קיומו של המכון מהווה בעצם ביטוי אחד, לצד אחרים, של רשויות המדינה בהתמודדות באופן מטיב עם נושא התאונות הדרכים, כשבמסגרת התמודדות זו קיימת השאיפה למנוע מראש מצבים של תאונות דרכים וזאת באמצעות הורדה מהכביש של נהגים שהפכו ללא כשירים לנהיגה בשל סיבות הנוגעות לגילם ו\או מצבם הרפואי.

האם זימון למרב"ד יכול להסתבך?

כל עורך דין תעבורה יוכל להצביע לאורך השנים על מקרים רבים בהם זימון למרב"ד של נהגים מהגיל השלישי הסתבך לכדי מצב בו נשלל רישיון הנהיגה שלהם, מה שהוביל את אותם נהגים לפעול במסגרת הליך של חידוש רישיון נהיגה בגיל גיל 70.

ישנם מצבים רפואיים בהם נמצאים בני הגיל השלישי שאין לגביהם החלטה גורפת שתוביל בסופו של תהליך להחלטה על שלילת הרישיון. עם זאת, הגעה למרב"ד ללא המסמכים הרפואיים וההכנה שנעשית באמצעות עורך דין תעבורה, יש בה להוביל לכך כי בסופו של דבר ימצאו עצמם נהגים בני הגיל השלישי משוללי רישיון לזמן רב, כשמאותה נקודה הם יצטרכו להתחיל בהליך של חידוש רישיון נהיגה בגיל 70.

כיצד מתבצע הליך הזימון?

בני הגיל השלישי אמורים לקבל לכתובתם זימון מהמרב"ד כחצי שנה לפני יום הולדתם, בין אם מדובר על נהגים המגיעים לגיל 60 ובין אם 70, המורה להם להגיע לבדיקות כשירות רפואית לנהיגה. בתוך אותו זימון אמורים אותם נהגים לקבל טופס בדיקה רפואית ובו פירוט על בדיקות ומידע שעליהם לספק למרב"ד. בין היתר, נדרשים הנהגים בבדיקה אצל רופא עיניים או אופטומטריסט מורשה ופירוט רשימת התרופות אותן הם צורכים.

האם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים יכול לפסול את רישיון הנהיגה?

תפקידו של המרב"ד בתהליך לקבוע כהמלצה למשרד הרישוי, בהתאם לבדיקות שערך מול הנהגים, האם רשאי אותו נהג להמשיך להחזיק ברישיון נהיגה בתוקף וכפועל יוצא רשאי להמשיך ולנהוג. מכאן, שההחלטה הסופית על שלילת רישיון הנהיגה מתקבלת על ידי משרד הרישוי.

האם כדאי להתייעץ עם עורך דין שמטפל במצבים מול המרב"ד?

עבור בני הגיל השלישי, לבטח אם עיסוקם המקצועי הוא בהחזקה של רישיון נהיגה לרכב ציבורי, שלילת רישיון הנהיגה מהווה פגיעה משמעותית ולא פשוטה ביכולתם להתפרנס ולהתנהל באופן יומיומי ועצמאי.

כל אדם בגילאי 60-70 המקבל זימון למרב"ד חשוב שיפנה לעורך דין תעבורה אשר יוכל להדריך וללוות את אות נהג מול המרב"ד, ובכך לאפשר לאותו מכון לבחון את המקרה באופן ראוי, שבו הנהג יוכל להוכיח מעל כל צל של ספק כי הוא רשאי בנהיגה, גם אם הוא סובל מבעיות רפואיות כאלו ואחרות.

משמעותו של עורך דין תעבורה מקבלת ביטוי גם אצל אותם נהגים בני הגיל השלישי שהתחילו את התהליך לבדם ורישיונם נשלל, כשרק אז הם פונים לשירותיו של עורך דין תעבורה המייצג אותם ומכין עבורם ערעור על ההחלטה עבור ועדת ערר בתל השומר וזאת בכדי להוביל את אותה ועדה להפוך את ההחלטה על שלילת רישיון הנהיגה.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן