Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

שימוע נהיגה בשכרות

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

נהיגה בשכרות היא עבירת תנועה חמורה ביותר, העלולה לסכן את החיים של הנהג, של הנוסעים ברכב, ושל משתמשי הדרך האחרים. נהיגה בשכרות בנסיבות מחמירות וקשות היא גם עבירה פלילית, העלולה להוביל לעונשים חמורים, כולל פסילה של רישיון הנהיגה, קנסות גבוהים ואף מאסר בפועל או על תנאי. בנוסף לעונשים אלה, נהג שנתפס נוהג בשכרות עלול להימצא אחראי לנזקים שנגרמו לרכוש או לגוף של אחרים כתוצאה מהנהיגה שלו, כגון תאונת דרכים עם נפגעים, חבלות של ממש או גרם מוות ברשלנות.

הסמכות לפסול את רישיון הנהיגה של נהג בעבירת נהיגה בשכרות נמצאת בידי הגורמים הבאים

בית המשפט לתעבורה אשר רשאי לפסול את רישיון הנהיגה של נהג בעבירת נהיגה בשכרות, לאחר שנשמעו הטענות של הנהג והתביעה המשטרתית או הפרקליטות.

 

משרד הרישוי אשר רשאי לפסול את רישיון הנהיגה של נהג בעבירת נהיגה בשכרות, ללא צורך בהכרעת בית משפט, אם הנהג נתפס נוהג בשכרות בפעם השנייה בתוך שנה אחת או בפעם השלישית בתוך שלוש שנים או בהיותו נהג חדש.

 

בנוסף, גם קצין משטרה רשאי לבצע שימוע לנהג שנתפס נוהג בשכרות. בשימוע, קצין המשטרה ישמע את טענות הנהג ויחליט אם לשלול את רישיון הנהיגה שלו למשך תקופת זמן של 30 יום, או בנסיבות מחמירות אף יכול עד 90 יום.

מהו שימוע?

 

 

 

שימוע הוא הליך מנהלי, במסגרתו ניתנת לאדם הזדמנות להשמיע את טענותיו בפני גורם מכריע, לפני קבלת החלטה בעניינו. במקרה של נהיגה בשכרות, שימוע נערך על ידי קצין משטרה. בשימוע, קצין המשטרה ישמע את טענות הנהג ויחליט אם לשלול את רישיון הנהיגה שלו. בסמכות קצין המשטרה לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה של עד 90 יום כאמור לעיל. אם קצין המשטרה מחליט לשלול את רישיון הנהיגה של הנהג, הנהג רשאי לערער על ההחלטה בפני בית המשפט לתעבורה.

 

יש לציין כי אין חובת נוכחות בשימוע. עם זאת, אם הנהג אינו מגיע לשימוע, קצין המשטרה רשאי לקבל החלטה על סמך הנתונים הקיימים בעניינו, ללא שמיעת טענותיו ובהעדרו של הנהג. שימוע הוא הזדמנות חשובה לנהג להציג את טענותיו ולהשפיע על החלטת קצין המשטרה. לכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה לפני השימוע, כדי להכין את הטענות בצורה הטובה ביותר עם תקדימים מתאימים וטיעונים חזקים.

חובת שימוע לכל נהג

חוק התעבורה, התשכ"א-1961 קובע כי קצין משטרה רשאי לפסול את רישיון הנהיגה של נהג שנתפס נוהג בשכרות. עם זאת, חוק זה קובע גם כי לפני פסילה של רישיון הנהיגה, על קצין המשטרה לערוך שימוע לנהג. קצין המשטרה רשאי לשמוע את טענות הנהג, לבדוק את המסמכים הרלוונטיים וכן לשאול את הנהג שאלות.

 

חשוב לציין כי קיימת חובת שימוע לנהג בכל מקרה של פסילה של רישיון הנהיגה בעבירת נהיגה בשכרות. גם אם הנהג הודה בביצוע העבירה, גם אם תוצאות בדיקת האלכוהול שלו היו גבוהות, וגם אם קצין המשטרה החליט לשלול את רישיון הנהיגה שלו, עליו לערוך שימוע לנהג לפני קבלת ההחלטה.

 

אם קצין משטרה לא ערך שימוע לנהג לפני ששלל את רישיון הנהיגה שלו, ההחלטה על פסילה היא בלתי חוקית. הנהג יכול להגיש ערעור על ההחלטה של הקצין בבית המשפט לתעבורה, ובית המשפט צפוי אם השתכנע שנפל פגם בהליך השימוע לבטל את ההחלטה ולחייב את המשטרה לקיים שימוע.

 

בנוסף, הנהג יכול להגיש תביעה אזרחית נגד המשטרה בגין נזקים שנגרמו לו כתוצאה מהחלטת פסילת רישיון הנהיגה כאשר הפעולה הינה בלתי חוקית.

מתי אמורים לערוך לי שימוע לאחר עבירת נהיגה בשכרות?

השימוע צריך להתקיים תוך 72 שעות ממועד נטילת רישיון הנהיגה של הנהג על ידי השוטר בשטח. אם קצין המשטרה לא ערך שימוע לנהג תוך 72 שעות, ההחלטה על פסילה היא בלתי חוקית. הנהג יכול להגיש ערעור על ההחלטה בבית המשפט לתעבורה, ובית המשפט צפוי לבטל את ההחלטה ויכול גם לחייב את המשטרה לקיים שימוע.

שיקולים בהם השוטר מתחשב במעמד השימוע

במעמד השימוע בעבירת נהיגה בשכרות, שוטר משתמש בשיקולים רבים כדי לקבל החלטה אם לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג. השיקול החשוב ביותר בקבלת החלטה על פסילה הוא חומרת העבירה שבוצעה. חומרת העבירה נקבעת על פי מספר גורמים, כולל כמות האלכוהול בדם או בנשיפה של הנהג, האם הנהג היה מעורב בתאונה והאם הוא גרם נזק לרכוש או לאנשים.

 

שיקול נוסף הוא וותק הנהג – נהגים חדשים נחשבים ליותר מסוכנים מנהגים ותיקים, מכיוון שהם עדיין לא צברו מספיק ניסיון בנהיגה. לכן, שוטר צפוי לפסול את רישיון הנהיגה של נהג חדש בעבירת נהיגה בשכרות יותר מאשר נהג ותיק.

 

שיקול נוסף הוא עבר תעבורתי – נהגים עם עבירות תנועה קודמות נחשבים ליותר מסוכנים מנהגים ללא עבר תעבורתי, מכיוון שהם כבר הפרו את החוק בעבר. לכן, שוטר צפוי לפסול את רישיון הנהיגה של נהג עם עבר תעבורתי בעבירת נהיגה בשכרות יותר מאשר נהג ללא עבר תעבורתי.

 

בנוסף לשיקולים אלו, שוטר גם שומע את טענות הנהג בשימוע. הנהג יכול להציג נסיבות מקלות, כגון שתיית כמות קטנה של אלכוהול, ו/או שיתוף פעולה עם השוטרים.

כיצד ניתן לבטל פסילה של קצין משטרה?

לפי סעיף 48 לפקודות התעבורה "מי שנפסל בצו של קצין משטרה כאמור בסעיף 47, רשאי לבקש מבית המשפט המוסמך לדון בעבירה לבטל את הפסילה; ובית המשפט, לאחר ששמע את היועץ המשפטי לממשלה או את בא כוחו או שוטר, רשאי לבטל את הפסילה, בתנאים או ללא תנאי, אם שוכנע שביטול הפסילה לא יפגע בבטחון הציבור." כלומר במידה ונהג מרגיש שבוצע לו עוול או שהשוטר לא קיים את אחת מהפעולות כחוק הוא יכול להגיש בקשה לבית המשפט בעל יכולת שיפוט באזור בו בוצעה העבירה.

סיוע בעורך דין לפני שימוע בגין נהיגה בשכרות

עורך דין תעבורה מנוסה יכול לעזור לנהג להגיע להפחתה במידת העונש בעבירת נהיגה בשכרות. הוא יכול לסייע לנהג במעמד השימוע בהכנת טיעונים משפטיים ו/או תקדימיים. בנוסף, עורך הדין יכול לעזור לנהג לאסוף את הראיות הרלוונטיות לשימוע וכן לתיק העיקרי בבית המשפט, ולהכין את הנהג לשאלות שעלולות להישאל על ידי קצין המשטרה במהלך השימוע. הוא יכול גם לערער בבית המשפט לתעבורה על החלטת קצין המשטרה לפסול את רישיון הנהיגה. בית המשפט לתעבורה יכול לבטל את הפסילה, או להפחית את משך הפסילה, או לדחות את הבקשה לאלתר, הכל בנסיבות העניין הרלוונטי.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן