Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 267 ביקורות
×
js_loader

קו הפרדה רצוף

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

קו הפרדה, הוא סימון כביש מלאכותי שנועד להפריד בין נתיבים מקבילים, נגדיים או כסימון שולי הכביש. לצערנו הרב, עקיפת קו הפרדה רצוף הוא אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים קטלניות ולכן, חצייתו נחשבת לאחת מעבירות התנועה החמורות ביותר, שהעונשים בגינה יפגעו לכם בכיס במקרה הטוב ויביאו לשלילת רישיונכם במקרה הרע.

מהו קו הפרדה רצוף?

קו הפרדה רצוף הוא סימון כביש באמצעות קו לבן ואחיד שמפריד בין נתיבים ותפקידו לסמן את שולי הכביש והנתיב. כפי שציינו קודם, החוק אוסר על חציית קו ההפרדה רצוף בין אם הדרך פנויה ובין אם לא.

ומה לגבי עקיפה שמתחילה בקו קטעים ונגמרת בקו הפרדה רצוף? בשנות ה-90 קבע בית המשפט העליון בפסק דין בלומקרנץ, כי גם במקרים בהם נהג החל את העקיפה בקו קטעים ובסיומה הקו הפך לרצוף, הדבר ייחשב כעבירה.

מה אומר החוק בעניין קו הפרדה רצוף?

חציית קו הפרדה כשלעצמה לא מהווה עבירה, אך בנוגע לחציית קו הפרדה רצוף, קבע המחוקק בתקנה 36(ג) לתקנות התעבורה, כי בכביש המחולק על ידי קו הפרדה רצוף, ינהג הנהג מימינו ולא יחצה אותו. במילים אחרות, קו הפרדה רצוף מפריד בין נתיבים וחצייתו מהווה עבירה. בתוך כך, חציית קו ההפרדה תיחשב כעבירה ברגע שהוא משמש לעקיפה בין אם כאשר הדרך לא פנויה באופן שמסכן את הנהג וסביבתו בהתאם לתקנה 47(ה)(5) או במידה ומדובר בעקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף כאמור בתקנה 47(ה)(5). שימו לב, האיסור חל על קו הפרדה רצוף בלבד ולא קו קטעים או מקום בו אין קו כלל.

ומה לגבי סימונים על הכביש?

ישנם מגוון סוגים של סימוני כביש בישראל והנה אלו שחשוב להכיר:

  • קו הפרדה רצוף – מסמן נתיב הפרדה בו חל איסור לעקוף או לעצור לצידו.
  • קו הפרדה רצוף בצבע צהוב – קו הפרדה אשר תוחם את שולי הכביש. חל איסור לעקוף אותו והעצירה בו מותרת מצידו הימני במקרה חירום בלבד.
  • קו הפרדה רצוף שלידו קו קטעים – קו הפרדה אשר מאפשר עקיפה בתנאים מסוימים שהם עקיפתו מצידו הימני כאשר תנאי הדרך מאפשרים זאת.
  • קו קטעים בצבע לבן – סימון שמטרתו הפרדה בין נתיבים. ניתן לבצע עקיפה כאשר סימון זה מופיע ובלבד שהדרך פנויה.
  • קו קטעים בצבע צהוב – סימון נתיב המיועד לתחבורה ציבורית דוגמת מוניות ואוטובוסים. יכול לסמן גם שולי עצירה לתחבורה ציבורית סמוך לתחנה.

עקיפה תוך קו הפרדה רצוף

בהתאם לסעיף 47 לפקודות התעבורה, חל איסור על עקיפה תוך קו הפרדה רצוף, הגורמת לסכנה בהתאם לסעיפים הבאים:

  • עקיפה כאשר הדרך אינה פנויה
  • עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף
  • עקיפה כאשר שדה הראייה מוגבל / חסום וכאשר הראות לקויה

כאשר מדובר על עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף, הרי שעל התביעה להוכיח כי נהג הרכב חצה את קו ההפרדה הרצוף. יחד עם זאת, אין חובת פסילה.

קו הפרדה רצוף – עבירות וענישה

בכל הנוגע לקו הפרדה רצוף ישנן שלוש עבירות תנועה עיקריות אשר נחשבות לעבירות תנועה חמורות בשל הסיכון הרב שנשקף מהן.

  • חציית קו הפרדה רצוף – העונש בגין עבירה זו הוא קנס של 500 ש"ח וצבירה של 6 נקודות תעבורה.
  • עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף – העונש בגין עבירה זו הוא זימון למשפט וצבירה של 10 נקודות תעבורה.
  • עקיפה בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף – בעבירה זו העונש הוא זימון למשפט וצבירה של 10 נקודות תעבורה.

הסבר אודות עבירות חציית קו הפרדה רצוף – מה ההבדל? 

 

חציית קו הפרדה רצוף

בהתאם לתקנה 36(ג) לתקנות התעבורה: "בכביש המחולק על ידי קו הפרדה רצוף, ישתמש הנוהג ברכב, או בבעל חיים, בצד שמימין לקו ולא יעבור אותו, אלא אם נמצא קו קטעים סמוך לקו ההפרדה בצדו הימני."

 

עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף

עבירה נוספת היא עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף אשר נמצאת בתקנה 47(ה)(5) ומנוסחת כך: "נוהג רכב לא יעקוף, לא ינסה לעקוף ולא יסיט את רכבו שמאלה, או ימינה, כדי לעקוף רכב או בעל חיים, באחד מאלה: … הוא חוצה קו הפרדה רצוף, אלא אם כן בסמוך לו, בצדו הימני, נמצא קו קטעים."

 

עקיפה בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף

מדובר בעבירה שמהווה מעין שילוב של שתי תקנות ומנוסחת בתקנה 47(ה)(5) ותקנה 47(ד) כך:
"נוהג רכב לא יעקוף רכב, אלא אם הדרך פנויה במרחק מספיק כדי לאפשר לו את ביצוע העקיפה ואת המשך הנסיעה בבטיחות ללא הפרעה וללא סיכון לנסיעתו של רכב אחר, וללא הפרעה אחרת לתנועה מכל כיוון שהוא."

האם ניתן לעקוף תוך חציית קו הפרדה רצוף?

התשובה היא לא. עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף נחשבת לעקיפה מסוכנת במיוחד ועל כן, מתיר המחוקק לבצע עקיפה רק כאשר הסימון על הכביש הוא קו קטעים בצבע לבן וכאשר תנאי הדרך מאפשרים זאת.

אמנם הכלל הוא שחל איסור על חציית קו הפרדה רצוף אך במקרים בהם ישנו קו קטעים בצדו הימני של קו ההפרדה, דבר אשר נפוץ בפניות ימינה, יהיה ניתן לחצות את קו ההפרדה הרצוף.

הואשמתי בחציית קו הפרדה רצוף, מה אפשר לעשות?

במידה וקיבלתם זימון לבית המשפט או דו"ח ונקודות, ישנם מספר דברים שתוכלו לעשות על מנת להתגונן באופן הטוב ביותר מפני האישום בעבירה זו והעונשים הצפויים בחוק ביניהם בחינת נסיבות העבירה, הגשת ערעור או הגשת בקשה להישפט. מאחר וכל מקרה הוא לגופו, מומלץ לפנות לייעוץ אצל עורך דין תעבורה מנוסה שיסביר לכם על תהליך המשפט, יסייע לכם בגיבוש האסטרטגיה המשפטית הנכונה ויסייע לכם לשמור על רישיונכם.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 267 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן