Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

בעיות שלד-שרירים והמכון הרפואי

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

בחוק הישראלי מוגדרות בעיות רפואיות שונות שיש בהן להגביל ואף להוביל לביטול רישיון הנהיגה של אדם. חלק מהבעיות הרפואיות להן מתייחס החוק בישראל נוגע לבעלי רישיון נהיגה שלהם בעיות שלד- שרירים.

 

בישראל, המכון לבטיחות בדרכים, מטעם משרד הבריאות, הוא הגוף האחראי בביצוע בדיקות לנהגים בישראל, כשאלו מופנים אליו מרשות הרישוי, רופאים וגופי ציבור נוספים. אלו מספקות המלצות וחוות דעת לאותו מכון, כשהוא זה המוסמך לבחון כל מקרה.

לנהגים בישראל, קיימת כמובן הזכות להיות מיוצגים על ידי עורך דין לענייני תעבורה מול המכון לבטיחות בדרכים. עורך דין לענייני תעבורה, לו ניסיון רחב בייצוג נהגים מול המכון לבטיחות בדרכים, מהווה לא פעם כלי משמעותי בהחלטה הסופית האם יבוטל רישיון נהיגה של אדם, בין אם בשל בעיות שלד-שרירים או כל בעיה אחרת.

מה מוגדר כבעיות שלד-שרירים?

בעיות שלד-שרירים הינן קובץ של מחלות ופציעות המובילות לפגיעה מתמשכת ומתמדת במערכת שלד-שרירים של אדם – מערכת האחראית על כלל התנועות שאנו מבצעים ואף על יציבותנו.

 בתחום רפואת התעסוקה והאגרונומיה, נעשה שימוש במונח הפרעות שלד-שרירים – MSD – Musculoskeletal Disorder. הפרעות אלו יכולות לקרות בשל פגיעה או פציעה שנוצרה בזמן העבודה. פגיעות ופציעות אלו קורות תדיר בשל סיבות רבות, דוגמת הפעלה של כלי עבודה, החלקה, נפילה מגובה ועוד.

 בעיות שלד-שרירים יכולות לכלול, בין היתר, מחלות ברקמות החיבור, מחלות בשרירי השלד, מחלות פרקים, מחלות בעצמות, היווצרות גידולים וכמובן הפרעות מולדות.

כיצד בעיות שלד-שרירים עשויות להשפיע על הנהיגה?

ליכולת להפעיל באופן ראוי, נכון, בטיחותי ומבוקר כלי רכב נדרש מכל נהג לבצע מספר פעולות המצריכות הפעלה של השרירים בגופנו. בין היתר, יידרש כל אדם בעל רישיון נהיגה להוכיח יכולת מספקת בכל הנוגע לטווחי תנועת המפרקים לאורך רגלו, טווחי תנועה של הכתפיים, המרפק, שורש כך היד ואף האצבעות.

 

צורך נוסף ברמת השלד-שרירים אינו נוגע אך ורק לגפיים עצמם. כל נהג יידרש אף להפגין יכולת סבירה בשימוש בצוואר וראשו וזאת בכדי להבחין במתרחש סביבו עת שהוא על הכביש. כך יוכל להעריך, בכל רגע נתון, כל רכב, הולך רגל, רמזור ותמרור אליהם הוא אמור להתייחס. לצד זאת, נדרש מכל נהג היכולת בישיבה יציבה בזמן הנהיגה, כשעל יכולת זו אחראית, גם כן, מערכת שלד-שרירים בגופו.

סוגי בעיות שלד-שרירים

מגבלות רפואיות לרישיון נהיגה מתייחסות, כאמור, גם לבעיות שלד-שרירים. קיומן של אותן בעיות יכול להוביל להחלטה של המכון לבטיחות בדרכים על ביטול או השהייה ממושכת של רישיון הנהיגה.

אדם בעל רישיון נהיגה לו רגל ימין, למשל, שאינה מתפקדת באופן חלקי או חסרה הינה דוגמה לבעיה משמעותית במערכת שלד-שרירים. חוסר תפקוד של רגל ימין מצביע, כמובן, על חוסר יכולת או שיבוש בלחיצה על דוושת הגז ודוושת הבלם בעת הצורך ואף שיבוש יציבות גופו של הנהג שיושב ברכב.

האם אדם הסובל מבעיות במערכת השלד והשרירים יכול להוציא רישיון נהיגה?

כל עורך דין לענייני תעבורה יידרש כמובן לשאלה זו. חשוב לציין כי במקרים של בעיות –שלד-שרירים המובילות ללקויות מסוימות, אין בהם לבטל לחלוטין את האפשרות לנהיגה בכלי רכב. החוק בישראל מאפשר, בתנאים מסוימים, לנהגים להם בעיות שלד-שרירים לנהוג בכלי רכב וזאת תוך שמירה על רמת בטיחות הנדרשת מכל נהג, כשעל הנהג להפגין יכולת ושליטה בהפעלת אמצעי תחבורה שאף יותאמו לצרכיהם.

התאמות רפואיות לרישיון נהיגה לסובלים מבעיות שלד שרירים

עורך דין לענייני תעבורה עמל לא פעם על מציאת פתרונות יעילים המאפשרים לנהגים מסוימים להתגבר על מגבלותיהם בתחום של בעיות שלד-שרירים. נהג, לדוגמה, לו מגבלה משמעותית בתנועות הצוואר, מגבלה שאינה מאפשרת לו לבחון את המתרחש סביבו כפי הנדרש, יוכל להתקין ברכבו מראות נוספות ומצלמות אשר יוכלו לכסות בצורה מטיבה את שדות הראייה שאליהם נדרש כל נהג בהפניית צווארו.

אמצעים טכניים וטכנולוגיים אלו מאפשרים לאותו נהג מוגבל להשתמש אך ורק בגלגלי עיניו מבלי לסובב צווארו. כך, הופך אותו אדם מוגבל פיזית לכזה שיכול לשמור על רישיון הנהיגה שלו ולהמשיך לנהוג תחת אותן מגבלות.

 

רכב פרטי רכב ציבורי
קיום מגבלת שלד-שרירים בעל רישיון הנהיגה רשאי לנהוג בעל רישיון הנהיגה רשאי לנהוג
מה יאפשר רישיון נהיגה בהגבלה?
  • משימות נהיגה מסוימות הן במסגרת יכולותיו של בעל הרישיון
  • יעילות טיפול קיים או שימוש בתותבות שיפר את מגבלת הנהג
  • התאמת עזרים טכניים וטכנולוגיים המאפשרים התגברות הנהג על המגבלה
  • צליחת מבחן נהיגה מעשי במידת הצורך
  • משימות נהיגה מסוימות הן במסגרת יכולותיו של בעל הרישיון
  • יעילות טיפול קיים או שימוש בתותבות שיפר את מגבלת הנהג
  • התאמת עזרים טכניים וטכנולוגיים המאפשרים התגברות הנהג על המגבלה
  • צליחת מבחן נהיגה מעשי במידת הצורך. קריטריון מחמיר יותר עבור נהג ציבורי לעומת זה הפרטי.
האם קיימת חובת דיווח למכון לבטיחות בדרכים? כן כן

 

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן