Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

הכנה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

בית המשפט לענייני תעבורה ורשות הרישוי, מפנים באופן תדיר נהגים לבדיקת כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. סיבות ההפניה נוגעות לעבריינות תנועה חוזרת, נהיגה בשכרות, גרם מוות ברשלנות ועוד. מנגד, סיבת פנייה נוספת היא כשירותו הרפואית של הנהג וזאת בהתייחס למשתנים פיזיים או נפשיים שעשויים להביא לפסילת רישיונו

 המכון הרפואי לבטיחות בדרכים  

הגוף הרפואי המוסמך לביצוע בדיקות בריאותיות שונות לנהגים קרוי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים או בקיצור "מרב"ד" . מתוקף סמכותו החוקית והמנהלית, הוא מוסמך לבצע בדיקות לטובת מתן חוות דעת והמלצות מקצועיות, בכל הנוגע לכשירותו הרפואית של הנהג. טיבו של המכון הוא כגוף יועץ לבחינת כשירותם של הנהגים בהתאם לנסיבות המקרה ודרגת הרישיון.

במקרים רבים, המלצות המכון הרפואי מתקבלות ברשות הרישוי, שביכולתו: לשלול את רישיונו של הנהג לתקופה מוגבלת או לצמיתות, להתנות את מתן הרישיון בהגבלות שונות ולשלול את רישיונו עקב כושר נהיגה לקוי או מגבלות בריאותיות. בכדי להפעיל סמכויות אלו, נשענת רשות הרישוי במידה רבה על החלטות המכון הרפואי.

מתי תתקבל הפניה לביצוע בדיקות במכון הרפואי

כאמור, סמכות המכון היא בחינת מצבו של הנהג בכפוף להפניה או דיווחים ממקורות מוסמכים מהם עולה הצורך בביצוע בדיקת כשירות לנהיגה. בהתאם לכך, מזמן המכון את הנהגים ליום אבחון בהתאם לסוג חוות הדעת המבוקשת.

בין הנהגים המזומנים לביצוע בדיקות ניתן למצוא:

מבקשי רישיון ציבורי או נהיגה במשא כבד של למעלה מ-15 טון

  • עברייני תנועה ונהגים שדווחו על ידי משטרת ישראל או בית המשפט כמעורבים בתאונות דרכים.
  • נבדקים המחויבים בביקורת מטעם וועדת הערר.
  •  נהגים בעלי הרשעות קודמות בנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים.
  • נהגים הסובלים מלקויות בריאותיות או נפשיות.
  • נכי משרד הבטיחון.

 סוגי הבדיקות המבצעות במכון

לאחר קבלת הזימון, יגיעו הנהגים לסדרת בדיקות שאורכן מספר שעות והיקפן תלוי במידה רבה בסוג הכשירות שאותה מבקש מגיש הבקשה לבחון.

בין סוגי הבדיקות הרפואיות ניתן למצוא: הערכה גופנית על ידי רופא כללי ובמידת הצורך תבוצע הערכה פסיכולוגית, פסיכיאטרית או נרקולוגית. כמו כן, כוללת הבדיקה הפסיכולוגית במרב"ד גם מבחנים ממוחשבים הבוחנים בין היתר מאפיינים אישיותיים שונים, יכולת קוגניטיבית ויכולות תפקודיות נוספות. בנוגע להערכות פסיכאטריות או נרקולוגיות, אלו ייעשו באמצעות שיחת אבחון.

בהקשר לבדיקות אלו, ישנן מספר המלצות ליום הבדיקה שעשויות לחסוך לכם זמן ועוגמת נפש. ראשית, אני ממליץ להצטייד במזון ושתייה מאחר ומדובר בבדיקה שאורכת למעלה מ-4 שעות. כמו כן, וודאו שבידכם כל המסמכים הרלוונטיים ביניהם אישור על תשלום האגרה.

היכן ניתן לגשת לבדיקות  

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מפעיל מספר מוקדים בפריסה ארצית אליהם ניתן לפנות לביצוע בדיקת כשירות רפואית לנהיגה. יש לשים לב שלכל מקום שעות פעילות שונות וישנה חובה להגיע עם תעודה מזהה. 

חיפה,  קריית הממשלה, רחוב פל-ים ,קומה 20, ימי חמישי בין 08:00-10:00 טלפון: 04-8633555 

תל אביב-יפו , דרך מנחם בגין 116, קומה 6, ימי חמישי בין 08:00-10:00. טלפון: 03-5634702 

תל אביב-יפו , רחוב האומנים 7 (קינן שפי) טלפון: 03-5630591

 תל אביב-יפו , רחוב החשמל 18(מדיטון מרכזים רפואיים), מיועד למוזמנים בלבד - ימים א' עד ה' בין השעות 08:00 - 17:00 טלפון: 03-5207477

חולון, הלוחמים 53 (קומה 1- פמי פרימיום) מיועד למוזמנים בלבד – ימים א' עד ה' בין השעות 08:00 ועד 17:00 טלפון: 03-6254710 

באר שבע, צומת אלי כהן 93 (קניון עזריאלי הנגב/מדיטון אדם) טלפון: 08-6831910  

האם יש מסמכים שעלי להביא עמי לבדיקה  

בדיקת כשירות רפואית לנהיגה עשויה להשתנות מנהג לנהג וזאת בכפוף לסוג הרישיון המבוקש, קיומה של מגבלה בריאותית או נפשית ועבר פלילי-תעבורתי. מכאן, גם רשימת המסמכים עשויה להשתנות מנבדק לרעהו. רשימת המסמכים הנדרשת בכל מקרה תפורט בדף הזימון יחד עם הפקת מסמך המכיל את המידע הרפואי של הנהג. במידה ובשנה האחרונה, אושפז בבית חולים, עליו להביא את מכתב השחרור מבית החולים. כמו כן, חלה חובה להגיע עם תעודה מזהה אחרת לא יוכל הנבדק לקבל שירות.

האם הבדיקה עולה כסף?  

כן, נכון ל2023, על כלל הבדיקות המבוצעות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים יש לשלם אגרה שהיקפה וסכומה משתנה בהתאם לבדיקות השונות:

  • אגרה בעבור בדיקת כשירות נהיגה: 631 ₪
  • אגרה בעבור בדיקה בוועדת ערר: 1073 ש"ח
  • אגרה בעבור בדיקה חוזרת: 325 ש"ח

את האגרה ניתן לשלם באופן מקוון עד 18 תשלומים, בעמדות התשלום במכון הרפואי ובמזומן בלבד בבנק הדואר. 

ומה קורה לאחר הבדיקה?  

בתום הבדיקה, נאספים הנתונים השונים על ידי אנשי המקצוע אותם הם מעבדים לחוות דעת המועברת לרשות הרישוי. את המלצות המכון יכולה הרשות לקבל או לדחות ועל פיהן לקבל החלטה. פרטים אלו, יועברו לרשות באופן מתומצת מטעמי צנעת הפרט. במידה והוחלט לשלול את רישיונו של הנהג בין אם לפרק זמן קצוב ובאין אם לצמיתות, ביכולתו להשמיע את טענותיו בפני הרשות, אם לא השתכנעה, תושאר ההחלטה לשלול את רישיונו על כנה.  

 מקבלת ההחלטה, ביכולתו של הנהג לקבלה או להגיש ערר על החלטת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, לוועדה המוסמכת לבקר החלטות מסוג אלו. במידה והערר יתקבל, תשונה החלטת רשות הרישוי והנהג עשוי לקבל את רישיונו בחזה. 

הגשת ערר - בדיקת כשירות רפואית לנהיגה  

כפי שצוין, החלטת רשות הרישוי איננה סופית וניתן לערר עליה באמצעות הגשת ערר לוועדה. זכות הערעור ניתנת למשך 30 יום מקבלת ההודעה על החלטת הרשות וניתן להגישה בדואר. מקבלת הבקשה , תדון ההחלטה בפני ועדה המורכבת מ-3 רופאים שמקום מושבה בבית החולים תל השומר.

במידה וועדת הערר משאירה את ההחלטה על כנה, ביכולתו של הנהג להגיש ערעור ברשות לבית המשפט המחוזי בשבתו כערכאה מנהלית, ככל שמדובר בטענות משפטיות וזאת בפרק זמן של 45 יום מקבלת החלטת הועדה.

סיוע של עורך דין תעבורה

פנייה לשירותיו של עורך דין תעבורה, לא רק מקלה משמעותית על ההליך אלא שגם עשויה להטות את הכף. היכרותם של עורכי הדין הבקיאים בפעילותם של הועדות הרפואיות לבחינת כשירות נהיגה, הופכת את תהליך הליווי ליעיל ואפקטיבי. כמו כן, ביכולתו של עורך הדין להגיש ערר, להכין את הנהג לבדיקת המכון ואף לתקוף את מסקנות הוועדה באופן שעשוי להחזיר לנהג את רישיונו.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן