Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

רישיון נהיגה לחולי טרשת נפוצה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

טרשת נפוצה היא מחלה דלקתית-ניוונית המשפיעה על מערכת העצבים. כתוצאה מכך, חולים רבים סובלים מירידה ביכולות התפקודיות שעשויה להשפיע על יכולתם להחזיק ברישיון נהיגה. לכן, על מנת שיוכלו להחזיק ברישיון נהיגה מבלי לסכן את סביבתם, חולי טרשת נפוצה רבים מזומנים לבדיקת כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

האם ישנו קשר בין טרשת נפוצה לנהיגה? 

כן. טרשת נפוצה היא מחלה כרונית שבה מערכת החיסון תוקפת את הרקמות השונות בגוף האדם ומביאה לפגיעה גם בתאי העצב. כיוצא מכך, נוצר מצב שבו  נפגעת מערכת העצבים המרכזית ויכולתו של הגוף לעבד אותות שונים. בהתייחס לדרגת החומרה, עשויים להיפגע יכולת התנועה, תפקודי ההכרה והחישה באופן שמשפיע גם על יכולות מוטוריות דוגמת נהיגה על רכב מנועי. 

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים פועל מטעם משרד הבריאות והוא הגוף המוסמך להמליץ לרשות הרישוי על כשרות רפואית לנהיגה וכן, להמליץ על התאמת אביזרי בטיחות בכלי רכב לנבדק עם מוגבלויות תפקוד נתונות. מאחר ובמצבים של אדם הלוקה במחלה או בנכות עם השפעה תפקודית ייתכנו מצבים של שלילת הרישיון, שאלה זו בהחלט רלוונטית גם לחולי טרשת נפוצה.

כיצד טרשת נפוצה עלולה להשפיע על הנהיגה?

אנשים הלוקים בטרשת נפוצה, נוטים לסבול ממספר תסמינים המשפיעים על הנהיגה. בין תסמינים אלו ניתן למנות עוויתות של השרירים, ירידה בהכרה, הפרעות במערכת החישה ותפיסת מרחב מוטעית. זאת כאשר השפעותיהם העיקריות של תסמינים אלו מתבטאים במספר אופנים והם:

  • יכולת התנועה: כאבים כרוניים בשרירים עם נטייה לפרכוסים, חוסר יציבות והיעדר תיאום בין תנועות השרירים למערכת העצבים. 
  • תפקודי ראיה: ירידה בהבחנה בין תמרורים ורמזורים, ראיה כפולה וטשטוש ראיה.
  • תפקוד קוגניטיבי: האטה משמעותית ביכולת עיבוד המידע וזמן התגובה

האם כל חולה בטרשת נפוצה יזומן לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים? 

במרבית המקרים, בגלל מאפייניה של המחלה, יזומנו חולים בטרשת נפוצה לבדיקת כשירות רפואית במרב"ד. אולם, יש לזכור שמדובר במחלה ניוונית בעלת קצב השפעה הדרגתי. לכן, השאלה העיקרית היא היכולת התפקודית של הנהג. ככל שזו גבוהה יידרש הנהג להיות במעקב בלבד. אולם, כשמדובר בלקות קוגניטיבית, הסיכון העתידי לתאונות דרכים גבוה משל חולים שלא חווים ירידה בתפקוד הקוניטיבי ומצויים במעקב הדוק יותר. על כל פנים, בכל שינוי בתסמיני המחלה, קיימת חובת דיווח הן לנהג והן לרופא המטפל.  

מתי אדם הלוקה בטרשת נפוצה יזומן לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, יזמן את הנהג לבדיקת כשירות רפואית על מנת לבחון את היקף השפעת המחלה על תפקודיו השונים. לכן, ככל שישנם תסמינים יזומן הנהג לבדיקה. יש לציין שגם אם מדובר בתפקוד גבוה ופגיעה מינימלית, לרוב הראשונים להיות מזומנים לבדיקה הם חולים הסובלים מפגיעה קוגניטיבית שכן בה רמת הסיכון הגבוה ביותר.

 אילו בדיקת רפואיות אעבור במכון?

תהליך בדיקת הכשירות הרפואית לנהיגה מתחיל בפנייה של גוף ממשלתי או דיווח עצמי למרב"ד. עם קבלת הפנייה, מתחיל תהליך של איסוף מידע מהגורמים הרלוונטיים ביניהם גורמים רפואיים טיפוליים וגורמים ממשלתיים דוגמת משטרה ובתי משפט.  לאחר גיבוש תמונת המצב אודות החולה, הוא יזומן לבדיקה באחד מהמוקדים הארציים של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

במסגרת הבדיקה, תבוצע בחינה של יכולות הנהיגה באמצעות סימולטור ובדיקת נהיגה מעשית בליווי אדם בעל הסמכה מתאימה. כמו כן, ייערכו בדיקות תפקוד שונות. לאחר הערכה זו, יועברו הממצאים למומחי המכון לשם גיבוש חוות דעת שתועבר למשרד הרישוי ובה המלצת המכון על המשך החזקת רישיון הנהיגה של החולה.

לקיתי בטרשת נפוצה-האם ישללו לי את הרישיון?

לא בהכרח, אקדים ואומר כי עצם המחלה אינה מביאה לשלילה אוטומטית של רישיון נהיגה קיים. חולי טרשת נפוצה רבים, מצויים בתפקוד גבוה שאינו מהווה סכנה לעצמם או לסביבתם ובהחלט יכולים לנהוג. אולם, ככל שהמחלה מגיעה לשלביה המתקדמים, תוך ירידה תפקודית מוכחת, רישיון הנהיגה עשוי להישלל. ככל שמדובר בפגיעה קלה בלבד, אין זה אומר שיוטלו מגבלות קשות על רישיון הנהיגה, אלא שאלו מוטלות בהתאם לדרגת הסיכון שנשקפת מתסמיני המחלה בהם לוקה החולה הספציפי.

מה הן המגבלות שעשוי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים להטיל על חולה טרשת נפוצה?

טווח ההגבלות שיכולות להיות מוטלות על נהג הלוקה בטרשת נפוצה הוא רחב ומותאם למצבו של החולה ותסמיניו כפי שהם יכולים להשפיע על יכולתו לנהוג. במצב החמור ביותר, יכול המכון להמליץ על שלילתו של רישיון הנהיגה ובמקרים אחרים יכול לבקש שלילה מוגבלת או שלילה תחת תנאים מסוימים.

 בין המגבלות "הקלות" עליהן יכול להמליץ המכון, ניתן למצוא דרישה להרכבת משקפי ראייה, עדשות מגע או מכשיר שמיעה לשם שיפור יכולות הנהיגה. כמו כן, יכול שיידרש הנהג להתקין התאמות שונות או אביזרי בטיחות על מנת שיוכל להמשיך ולהחזיק ברישיון. הגבלות נוספות שניתן למנות הן נהיגה בסביבה קרובה ומוכרת, נהיגה באור יום והגבלת מהירות.

רישיוני נפסל-מה לעשות?

במידה ורישיונך נפסל לאחר המלצת המכון הרפואי כשאתה סבור כי תפקודך מאפשר לך להמשיך ולהחזיק ברישיון נהיגה, ביכולתך להגיש ערר על החלטת רשות הרישוי. את הערר יש להגיש 30 יום מקבלת ההודעה על פסילת רישיונך ולאחר הגשתו תזומן לועדת הערר בתל השומר לבחינה מחודשת של מצבך. המלצתנו היא לפנות לעורך דין לענייני תעבורה לייעוץ על מנת לקבל מידע נוסף על ההליך והאפשרויות העומדות בפנייך. 

מדוע חשוב לקבל ייעוץ של עו"ד תעבורה לפני ההגעה למכון?

ליווי מקצועי של עורך דין לענייני תעבורה הוא חשוב בכל שלבי ההליך, החל מהזימון לבדיקה במרב"ד ועד לקבלתה של החלטה סופית.  במקרים של שלילת רישיון בעקבות טרשת נפוצה, ייצוג וליווי של עורך דין לענייני תעבורה מעניק לנהג תמיכה משפטית וכלים להתמודדות עם החלטת הועדה הרפואית. כמו כן, מלווה עורך הדין את הנבדק לאורך הליך הערעור, מאתר פגמים בהחלטת המכון ומייעץ בנוגע לכל הצעדים שתוכלו לנקוט בדרך להשבת רישיון הנהיגה.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן