עבירת אי ציות לרמזור אדום – ענישה ואופן טיפול

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

החוק הראשון שאנחנו לומדים כהולכי רגל הוא לעצור לפני רמזור אדום. כנהגים, הציות לרמזור אדום, מציל חיים שכן התפרצות לצומת לא רק שמסכנת את הנהג, אלא גם את הנוסעים ברכב ונהגים נוספים. לכן, בראי עבירות התעבורה השונות, נחשב אי ציות לרמזור אדום או בשמה הנפוץ "עבירת רמזור אדום" לעבירת תנועה חמורה ביותר שהעונש בגינה עשוי להגיע עד כדי מאסר ממושך בפועל. על דרכי הענישה, אמצעי האכיפה והאמצעים שעומדים לרשותכם במידה ונתפסתם חוצים צומת ברמזור אדום – במאמר הבא.

הקדמה

רמזורים תפקידם הכוונת התנועה בצמתים עירוניים ובינעירוניים כאחד. מאחר וכניסה לצומת כאשר הרמזור אדום מהווה סכנת חיים מיידית, עבירת רמזור אדום נחשבת לאחת מעבירות התנועה בעלות האכיפה המוגברת ביותר בכבישי ישראל. בהתאם לתקנות התעבורה, נהגים מחויבים לציית לתמרורי הדרך, כאשר אותות הניתנים על ידי רמזור, גוברים על כל תמרור המורה על מתן זכות קדימה. אף על פי כן, במקרים בהם הרמזור תקול או שישנן עבודות תחזוקה, יגברו הוראות התמרורים.  

 

מאחר והתנועה בצמתים מערבת נסיעת כלי רכב במספר נתיבים נגדיים, מוכפל הסיכון שבחציית צומת שלא בהתאם לחוקי התנועה. לאור זאת, נחשבת עבירת אי ציות לרמזור אדום לעבירת תנועה חמורה שהעונש בגינה הוא השבתת הרכב ופסילת רישיון לפרק זמן של 30 ימים. במקרים חמורים, עשוי להגיע העונש גם לכדי עונש מאסר בפועל.

כיצד מתבצעת אכיפת עבירת רמזור אדום?

כפי שאמרנו, עבירת אי ציות לרמזור אדום זוכה לאכיפה נרחבת בכבישי ישראל וזאת בעיקר לאור חומרתה והסיכון הנשקף ממנה. את אופן האכיפה ניתן לחלק לשני סוגים. הראשון הוא באמצעות שוטרי תנועה והשני באמצעות מצלמות הממוקמות בצמתים.  


אכיפה משטרתית וקבלת דו"ח משוטר

בדומה לכל עבירה אחרת, שוטר שעצר נהג לאחר שזיהה כי הוא חוצה צומת מרומזר באור אדום, מחויב לערוך דו"ח מפורט אודות המקרה ולהעבירו לידי הנהג. במקרה זה, הראייה העיקרית לביצוע העבירה היא הדו"ח שנכתב על ידי השוטר ובכדי שבית המשפט ירשיע את הנהג בעבירה זו, נדרשת התביעה לסף הוכחה גבוה לשם ביסוס העבירה. בין הנתונים שתידרש התביעה להוכיח, ניתן למצוא את מיקומו של השוטר בעת שזיהה את ביצוע העבירה, קו העצירה, תקינות הרמזורים וקשר עין של השוטר עם הרכב שביצע את העבירה. במקרים של קבלת דו"ח תנועה משוטר, רצוי להתייעץ עם עו"ד תעבורה מיומן לשם בחינה מקצועית של פרטי הדו"ח, איתור טעויות אם קיימות ובחינת סיכויי זיכויו של הנהג. 


אכיפה באמצעות מצלמות הממוקמות בצמתים

כחלק מהאכיפה הכוללת בישראל, קיימים צמתים בהם ממוקמות מצלמות מהירות שמתפקדות גם כמצלמות "רמזור אדום". המצלמות פועלות כך שהן מופעלות כשנייה לאחר שמתחלף האור לאדום ומבצעות שני צילומים: הראשון, בעת שהרכב חוצה את קו העצירה והשני, שנייה לאחר הצילום הראשון על מנת לאמת כי אכן הרכב המשיך בנסיעתו על אף האור האדום. תיעוד הרכב על ידי מצלמה, משמש גם לאכיפת עבירות מהירות ומהווה ראייה בבית המשפט הן במקרה של חצייה באור אדום והן במקרה של כניסה לצומת במהירות מופרזת. אף על פי כן, יש לציין שמדובר במכשיר אכיפה שאמינותו עדיין מוטלת בספק ולכן, גם במקרה זה, רצוי להתייעץ עם עורך דין טרם הדיון בבית המשפט.

האם הוותק של הנהג משפיע על הענישה?

ככלל בעבירות תנועה, נוטים בתי המשפט להחמיר על נהגים חדשים. הסיבה לכך היא כי נהגים חדשים, נוטים להיות חסרי ניסיון ופזיזים ועל כן יצר המחוקק אכיפה כפולה וזאת על מנת להכווין התנהגות נכונה, זהירה ובטוחה עבור נהגים חדשים. בנוגע למעבר באור אדום בנהגים חדשים, פרט לקבלת הקנס ושאר העונשים הקבועים בחוק, ההגבלות החלות עליהם כ"נהג חדש" יוארכו בשנתיים נוספות ורישיונם יחודש בכפוף למעבר מבחן תאוריה. במידה והוטלה על הנהג החדש פסילה לפרק זמן של שלושה חודשים ומעלה, יידרש לעבור גם מבחן נהיגה מעשי.

מהי הענישה על עבירת רמזור אדום?

ענישה בגין אי ציות לרמזור אדום משתנה בהתאם לנסיבות וכוללת מספר דרגות חומרה שמשפיעות על הקיף הענישה והן : אי ציות לרמזור אדום על ידי הולכי רגל ורוכבי אופניים, מעבר ברמזור אדום כללית ומעבר ברמזור אדום בנסיבות מחמירות (הפרעה להולכי רגל או כלי רכב). במקרים רבים, לאי הציות לרמזור אדום, נלוות עבירות תנועה נוספות ולצידן נגרם נזק לרכוש או בני אדם ובהתאם לעבירות נלוות אלו ותוצאותיהן, תוחמר הענישה. לצד זאת, יש לציין גם כי הענישה נחלקת לפי קריטריונים שונים, ביניהם וותק הנהג והרשעות קודמות בשנים שקדמו לביצוע העבירה. בהתאם לפרמטרים אלו, עשוי בית המשפט להחמיר או להקל עם הנאשמים בהתאמה.  

 

הענישה ברף החומרה התחתון של אי הציות לרמזור אדום, תהא לרוב דו"ח של 100-250 ₪ ללא נקודות ונוגעת למקרים שבהם העבירה בוצעה על ידי הולך רגל או אופניים. ברף החומרה האמצעי, ניתן למצוא את עבירת אי הציות הכללית בגינה העונש עשוי להיות קנס של 1,500 ₪ ו-10  נקודות. לצד אלו, במקרים החמורים, עשוי הנהג לעמוד בפני פסילה מנהלית או השבתת כלי הרכב בנוסף לעונשים הקבועים בחוק.

האם הענישה חלה גם על הולכי רגל ורוכבי אופניים?

כידוע, חוקי התנועה חלים על כלל משתמשי הדרך בין אם רוכבי אופניים, הולכי רגל ונהגים. במקרים שבהם זוהה הולך רגל או רוכב אופניים, חוצה צומת או כביש כאשר הרמזור מורה לעצור, הוא צפוי לעמוד בפני קנס של עד 250 ₪ ללא נקודות. יש לציין שבמקרים של משתמשי דרך מהסוגים הללו הענישה מקלה יחסית וזאת משום שהסיכון הקיים בעבירה זו נמוך מזו של רכב מנועי.

האם ניתן לבטל נקודות בגין דו"ח על עבירת רמזור אדום?

אכן כן, אך לא בכל מקרה. קבלת דו"ח בגין עבירה זו מקורה בחוות דעתו של שוטר או בתצלומים שהופקו ממצלמה שמוקמה בצומת. כפי שציינו קודם, בנוסף לראיות הראשוניות ישנם דברים נוספים שנדרשת התביעה להוכיח. ככל שנפלו פגמים בתיעוד העבירה או בפירוט הדו"ח ניתן לערער על הדו"ח ולהביא לביטול הנקודות בגינו. אך על מנת להגדיל את סיכוייכם, חשוב להתייעץ עם עו"ד תעבורה שבקיא בהליכים אלו ויכול לאתר את הפגמים ולסייע לכם להביא לביטול הנקודות.

שאלות נפוצות

כמה נקודות תעבורה מתקבלות בגין דו"ח על רמזור אדום?

מאחר ועבירת רמזור אדום, נחשבת לעבירת תעבורה הממוקמת ברף החומרה הגבוה, נהג שהואשם בעבירה זו, יקבל 10 נקודות.

 

עברתי ברמזור צהוב וקיבלתי קיבלתי דו"ח על רמזור אדום, האם יש מה לעשות?

רמזור צהוב תפקידו לסמן לנהג להאט לקראת עצירה או לפנות את הצומת ככל שהתחילה חצייתו. יש לציין שבמקרים בהם מופיע אור צהוב מהבהב עקב תקלה במערכת הרמזורים, יש לציית לתמרורים או שוטרים המכווינים את התנועה בצומת. חשוב לדעת כי ככל שהרכב נמצא לפני קו העצירה עם התחלפות האור ברמזור לצהוב, חל עליו איסור להיכנס לצומת ומכאן שמדובר בעבירה דומה לאי ציות לרמזור אדום. מאחר וחציית צומת באור צהוב נמצא על קו התפר שבין עבירה ללא עבירה, רצוי לפנות לייעוץ באופן מידי בנוגע לאמצעים שעומדים בפניכם.

 

קיבלתי זימון לבית משפט בגין עבירת רמזור אדום – מה העונש? ואיך להתמודד?

זימון לבית משפט ופתיחה בהליך פלילי בגין עבירת אי הציות לרמזור אדום נפוצה במקרים מן הרף החמור. במקרים כאלו, יכול בית המשפט להורות על עונשים נוספים בעיקר במקרים חמורים בהם נהרגו הולכי רגל או נוסעים נוספים ואף להטיל עונש מאסר על הנהג. במקרים אחרים, בסמכותו של בית המשפט להטיל פסילת רישיון על תנאי או פסילה בפועל (נוסף על הפסילה המנהלית שבסמכותו של השוטר), קנס כספי ועונשי מאסר. כמו כן, חומרת העונש, נגזרת לרוב בהתאם לעברו של הנהג, נסיבות העבירה וחומרתה. במקרים אלו, רצוי לפנות לעורך דין לענייני תעבורה שביכולתו להעריך את סיכויי ההצלחה כבר בשלב הייעוץ הראשוני, לייצג את הנאשם בערכאות המשפטיות השונות ולאתר כשלים ראייתיים שעשויים להביא להפחתת העונש וביטול הנקודות.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    דילוג לתוכן