Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 267 ביקורות
×
js_loader

עורך דין מהירות מופרזת

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

נהיגה במהירות מופרזת, היא אחת מעבירות התנועה הנפוצות והנאכפות ביותר במדינת ישראל. במידה וקיבלתם דו"ח על נהיגה במהירות מופרזת, דעו שאתם עשויים לעמוד בפני קנס כספי במקרה הקל, ועונש מאסר במקרה החמור. החדשות הטובות הן שזה לא סוף העולם וישנן דרכים שבהן ניתן להפחית את העונש הצפוי. במאמר הבא נענה בהרחבה על שאלות רבות שעולות בנושא ביניהן – מה היא מהירות מופרזת? מה הם אמצעי האכיפה הקיימים כיום? והאם ניתן לבטל את העונש ?

מהי מהירות מופרזת ע"פ החוק?

במהירות מופרזת, מוגדרת כנהיגה במהירות שעולה על הסף המותר על פי החוק, בתוואי הדרך בה נוסע הנהג. עבירה זו ובמיוחד חלקיה הקלים, היא לצערנו אחת מעבירות התנועה השכיחות אם לא השכיחה בהן.

לעניין החוק, מהירות מופרזת מוגדרת בסעיף 54 לתקנות התעבורה תשכ”א-1961, כאיסור על נהיגה במהירות העולה על זו שקבע המחוקק וזו נחלקת למספר תתי איסורים והם:

  • מהירות מופרזת בדרך עירונית – המהירות המקסימלית המותרת בדרך זו לא תעלה על 50 קמ"ש ובלבד ואין שילוט המורה האחרת.
  • מהירות מופרזת בדרך בינעירונית בה אין גדר הפרדה – המהירות המקסימלית המותרת בדרך זו לא תעלה על 80 קמ"ש וזאת בלבד ואין שילוט המורה אחרת.
  • מהירות מופרזת בדרך בינעירונית בה יש גדר הפרדה – המהירות המקסימלית המותרת בדרך זו לא תעלה על 90 קמ"ש וזאת כאשר אין שילוט המורה אחרת.
  • מהירות מופרזת בדרך מהירה בה מוצב תמרור – המהירות המקסימלית המותרת תהיה כמפורט בתמרור.
  • מהירות מופרזת בדרך מהירה ללא תמרור – המהירות המקסימלית המותרת בדרך זו לא תעלה על 110 קמ"ש אלא אם קיים תמרור המורה אחרת.

מהם אמצעי אכיפת מהירות?

  • ממל"ז – אמצעי זה הקרוי גם "אקדח ממל"ז" והוא מכשיר לזיהוי רכבים שנוסעים מעל המהירות המותרת. מכשיר זה שנמצא בשימוש ותיק במשטרת ישראל ופועל כך שהמכשיר מכוון ללוחית הזיהוי של הרכב ושולח קרן לייזר שמתרגמת מהירותו של הרכב. שימו לב זה אינו מכשיר צילום, אלא מודד את מהירותכם ולכן משזיהה שוטר שנסעתם מעל המהירות המותרת, עליו לעצור את רכבכם, להציג את המהירות שתועדה ורק אז יוכל לרשום לכם דו"ח תנועה.
  • מצלמת גאסטו (א.3) – אמצעי אכיפה הקרוי גם "מצלמות כתומות" שנמצא בשימוש חדש יחסית במשטרת ישראל. מצלמות הגאסטו כוללות מצלמות נייחות בצבעי אפור או כתום המוצבות בצמתים. אמצעי זה הממוקם בכבישים העירוניים והבין עירוניים, מזהה לא רק נהגים שעברו את הצומת באור אדום אלא גם אלו שנסעו בצומת במהירות מעל המותר. מצלמות אלו פועלות באמצעות חישוב נתוני מהירות שמעובדים ומועברים למשטרה ולאחריהן מועברים כדו"ח אשר נשלח לנהג שנתפס נוהג במהירות מופרזת. מאחר ולא פעם התקיימו דיונים על אמינותו של אמצעי זה מומלץ עם קבלת הדו"ח לפנות לעורך דין מהירות מופרזת על מנת להגדיל את סיכוייכם לביטול העונש.
  • מכשיר הדבורה – מכשיר מובנה המותקן על ניידת המשטרה וכולל מכ"ם המותקן בניידת אשר ביכולתו למדוד את חלקם הקדמי והאחורי של הרכבים. הדבורה, יכולה לזהות את מהירות הנסיעה של כלי הרכב גם כאשר הניידת בנסיעה וגם כאשר היא עומדת בשולי הדרך. אכיפה באמצעות מכשיר זה נעשית באופן מצומצם ונקודתי.

מהי הענישה בגין נסיעה במהירות מופרזת?

הענישה בעבירת המהירות המופרזת, בדומה לעבירות תעבורה אחרות נחלקת למספר דרגות חומרה. ככל שנהגים חרגו מהמהירות המותרת בטווח של עד 20 קמ"ש בדרך עירונית ו-25 קמ"ש מעל המותר בדרך שאינה עירונית, הם צפויים לדו"ח תנועה של 250 ש"ח ללא נקודות.

ככל שהחריגה מהמהירות המותרת, היא בטווח של בין 26 קמ"ש ל-40 קמ"ש, העונש הצפוי עומד על 750 ש"ח ו-8 נקודות שייצברו ברישומו התעבורתי של הנהג.

בדרגות החומרה הגבוהות ביותר של עבירה זו ניתן למצוא נהיגה במהירות של 40-50 קמ"ש מעל המותר בגינה צפוי הנהג לקנס של 1,500 ש"ח. בסף החמור ביותר נמצאת נהיגה במהירות של מעל ל-51 קמ"ש ובגינה צפוי הנהג לפסילה מנהלית של 30 ימים, הזמנה לדין ורישום 10 נקודות תעבורה.

נקודות תעבורה בגין נהיגה במהירות מופרזת

ניקוד על עבירת נהיגה מהירות מופרזת, היא הענישה הנלווית לקנס הכספי בעבירה זו. טווח הנקודות כאמור, נע בין 8 נקודות במקרים בדרגת חומרה בינונית ל-10 נקודות במקרים בהם המהירות המופרזת היא בשיעור של 51 קמ"ש ומעלה מעל למותר. שימו לב, במידה ולחובתכם נקודות תעבורה נוספות, אתם עשויים לעמוד בפני שלילת רישיון גם אם הואשמתם בנהיגה במהירות מופרזת ברף הבינוני בלבד.

מהירות מופרזת ונהגים חדשים

לצערנו עבירה של נהיגה במהירות מופרזת נחשבת לנפוצה יותר בקרב נהגים חדשים. ככל שהמהירות בה נהגו מגיעה לעד 20 קמ"ש בדרך עירונית ו25 קמ"ש בדרך שאינה עירונית, העונש הצפוי במרבית המקרים יהיה קנס של 250 ש"ח ללא נקודות בדומה לנהגים רגילים.

אולם, במידה והמהירות המופרזת עולה על מהירויות אלו בדומה לעבירות תנועה חמורות נוספות, הנהג החדש צפוי למצוא עצמו עומד בפני הגשת כתב אישום שתוצאותיו עשויות להיות: הארכת תקופת הנהג החדש, צבירת נקודות, מעבר נוסף של בחינות נהיגה עיוניות ומעשיות וכן שלילת רישיון הנהיגה.

כמה זמן נשארות הנקודות שנצברו?

החל משנת 2008, מאפשר משרד התחבורה לנהגים לבדוק באמצעות אתר האינטרנט כמה נקודות נצברו לחובתם. בהקשר זה, נקודות שנצברו בגין עבירות תעבורה נשארות ברישומו התעבורתי של הנהג לפרק זמן של שנתיים מיום ביצוע העבירה. דעו שבמידה וצברתם 22 נקודות תעבורה או יותר באותה השנה, יוארך פרק הזמן של בו הנקודות יישארו ברישומכם התעבורתי ל-4 שנים.

קיבלתם דוח על מהירות מופרזת? הנה מה שכדאי לדעת

אפיקי הפעולה עבור נהגים שהואשמו במהירות מופרזת מגוונים ביותר ומשתנים בהתאם לחומרת העבירה. ככל שמדובר בקנסות כספיים וצבירת נקודות, עומדים בפני הנהג 90 ימים לתשלום הדו"ח ובטרם ישלמו, יוכל הנהג להגיש ערעור על דוח התנועה או בקשה להישפט. במידה והנהג הואשם בנהיגה של למעלה מ-51 קמ"ש מהמהירות המותרת, הוא צפוי לקבל הזמנה לדין פרט לעונשים נוספים הקבועים בחוק. הזמנה זו פירושה שבמידה ולא יתייצב יינתן פסק דין בעניינו בהיעדרו.

מדוע מומלץ להסתייע בעורך דין מהירות מופרזת?

לעיתים, גם לאישום במהירות מופרזת ברף הבינוני עשויות להיות השלכות על הרישיון שלכם ולכן בין אם מדובר בערעור על קנס של מאות שקלים ובין אם בהזמנה לדין, המלצתנו היא לפנות לעורך דין מהירות מופרזת מנוסה ולהסתייע בו לאורך כל ההליך המשפטי. בעזרתו, תוכלו לנהל הליך משפטי מקצועי אשר יסייע בהצלת רישיונכם.

שאלות נפוצות

קיבלתי דו"ח על מהירות מופרזת, האם עליי לשלם תמיד את הקנס?

ככל שמדובר בדו"ח מסוג ברירת משפט, ביכולתכם להגיש בקשה להישפט כחלופה לתשלום הדוח. במידה וברצונכם לערער על העונש או נסיבות ביצוע העבירה, עליכם להגיש בקשה לביטול הדו"ח או בקשה להישפט. חשוב לדעת כי אפיקים אלו פתוחים בפניכם בפרק זמן של 90 ימים מקבלת הדו"ח ובלבד שטרם שילמתם אותו. במידה ובחרתם שלא להגיש בקשה להישפט או לערער, עליכם לשלם את הדו"ח ולא, אתם צפויים לקנסות מוגדלים, ריביות ובמקרים חמורים של אי תשלום, גם הליכי הוצאה לפועל.

כיצד אוכפת המשטרה מהירות מופרזת?

כיום, ישנם שלושה אמצעי אכיפה אלקטרוניים אשר עומדים לרשותה של המשטרה בכל הנוגע לאכיפת המהירויות בכבישי ישראל והם: אקדח הממר"ז בו השוטרים משתמשים בעת מארב בכבישים , מכשיר הדבורה אשר מותקן בניידת ומצלמות הגאסטו הממוקמות בצמתים.

האם ניתן להמיר 8 נקודות על מהירות לאזהרה?

התשובה היא לא. על פניו, כששוטר רושם דו"ח מסוג ברירת משפט, גם אם אינו בחר לתת לנהג דוח התראה, נהג שנתפס נוהג מעל למהירות המותרת, יכול להגיש בקשה כתובה ומנומקת להמרת הדו"ח באזהרה. על מנת שבקשה זו תאושר, עליו לעמוד במספר קריטריונים בהם ותק נהיגה של למעלה מעשור, עבר תעבורתי נקי בעשור שקדם לעבירה המדוברת ועוד.

אולם, התנאי העיקרי לכך שבקשה זו תישקל בהקשר למהירות מופרזת הוא כי מהירותו של הנהג לא חרגה מ-20 קמ"ש מעל המותר. בהקשר זה, רישום 8 נקודות תעבורה, הוא עונש הנוגע לרף הבינוני-חמור של עבירת הנהיגה ומופרזת וניתן לנהגים שנהגו 26 קמ"ש ומעלה מעל המותר ולכן, לא ניתן להמיר דוח זה לאזהרה.

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 267 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן