Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

אחרי כמה זמן נמחקות נקודות

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן

נקודות תעבורה הן אחד מאמצעי המעקב הנפוצים אחר עבירות תנועה במדינת ישראל והן מהוות תוספת עונשית שצבירתן עשויה להביא גם לאיבוד רישיון הנהיגה. בהקשר זה, כל ייעוץ שנוגע לנקודות תעבורה נפתח בשאלה הנפוצה "אחרי כמה זמן נמחקות נקודות". לצורך המענה על שאלה זו ונוספות, קיבצנו עבורכם את כל המידע הרלוונטי על שיטת הניקוד של משטרת ישראל וכיצד למחוק נקודות תעבורה.

שיטת הניקוד בעבירות תעבורה

נקודות תעבורה הן אמצעי מעקב אחר עברייני תנועה שמבצעים עבירות לעיתים תכופות ומטרתם בין היתר היא להרתיע נהגים מביצוע עבירות. השיטה פועלת כך שלאחר ביצוע עבירות תעבורה בדרגות חומרה שונות, יקבל הנהג קנס או זימון למשפט ויתווספו לרישומו התעבורתי בין 2 ל-10 נקודות, זאת בהתאם לחומרת העבירה.

הנקודות יצברו ברישומו של הנהג לפרק זמן של בין שנתיים ל-4 שנים בהתאם לתכיפות העבירות ומספר הנקודות. כאשר מספרן יגיע ל-22 נקודות ומעלה, יוטלו על הנהג סנקציות נוספות שעשויות להגיע עד שלילת רישיונו והתניית המשך החזקתו בביצוע בדיקות כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

אחרי כמה זמן נמחקות נקודות?

נקודות הרישוי לא נשארות ברישומו של הנהג לנצח ונמחקות לאחר פרק זמן מסוים בהתאם לסך הנקודות שצבר. בשאלה "אחרי כמה זמן נמחקות הנקודות?", נגיד שהתשובה לכך היא שככל שסך הנקודות שצבר הנהג הן עד 22, מבלי שהצטברו עבירות נוספות, אלו ימחקו לאחר שנתיים. במידה ובמהלכן של השנתיים האחרונות צבר הנהג סך של 23 נקודות ומעלה, יוארך תוקפן והן יימחקו רק לאחר 4 שנים.

כדאי לדעת שטרם מחיקת הנקודות, ככל שהנהג צבר לחובתו 12 נקודות ויותר הוא יידרש לעבור קורס נהיגה נכונה במשרד הרישוי, ובמידה וצבר 24 נקודות ומעלה, יחוייב לעבור קורס מתקדם נוסף.

שיטת הניקוד ושלילת רישיון

שאלה נפוצה בהקשר לשיטת הניקוד היא "כמה נקודות זה שלילה?", התשובה לכך היא שפרט לקורסי הנהיגה הנכונה, בסמכותה של רשות הרישוי להטיל סנקציה נוספת והיא שלילת רישיון. נהג אשר צבר בפרק הזמן המדובר 36 נקודות לחובתו, ייפסל רישיונו לפרק זמן של שלושה חודשים שבסופן יידרש לעבור מבחן תאוריה.

במידה ומדובר בצבירה נוספת של 36 נקודות בפרק זמן של 6 שנים או צבירה כללית של 72 נקודות תעבורה, יישלל רישיון הנהיגה לפרק זמן של תשעה חודשים שבסופם יידרש הנהג לעבור מבחן תאוריה וטסט. כמו כן, על מנת להשיב את רישיונו יידרש הנהג לבצע בדיקות כשירות במרכז הרפואי לבטיחות בדרכים.

נקודות ונהגים חדשים

שיטת הניקוד לא פוסחת על נהגים חדשים. אחת השאלות שמדאיגות נהגים חדשים לאחר שנצברות נקודות לחובתם היא "כמה נקודות זה שלילה לנהג חדש?". התשובה היא שאין שוני בין נהג חדש לנהג ותיק במסגרת שיטת הניקוד. ההבדל המהותי בין השניים הוא שפרט לאמצעי התיקון הקבועים בחוק, במקרה של נהג חדש, תוארך תקופת הנהג החדש בשנתיים נוספות. לכן במידה וקיבלתם קנס לאחרונה, או נתפסתם על ידי שוטר, מומלץ לבדוק באתר משרד הרישוי האם קיימות נקודות לחובתכם.

נקודות רישוי - האם הן נמחקות אוטומטית?

כן. ישנם מצבים של מחיקת נקודות תעבורה אוטומטית, בין אם עבר פרק זמן של שנתיים ללא צבירת נקודות נוספת ובין אם הנהג ביצע את אמצעי התיקון שלהלן.

בצבירה של 12 נקודות: יימחקו הנקודות אוטומטית לאחר שהנהג יבצע בהצלחה קורס נהיגה בסיסי (נהיגה מונעת) ובתנאי שלא נצטברו לחובתו נקודות נוספות.

בצבירה של 24 נקודות: יימחקו הנקודות אוטומטית לאחר שהנהג יבצע ויעבור בהצלחה קורס נהיגה נכונה (מתקדם) ומבלי שנצברו לחובתו נקודות נוספות בטווח של 4 שנים.

בצבירה של 36 נקודות: יקבל הנהג פסילה ויפקיד את רישיונו לתקופה של 3 חודשים, לאחריה יימחקו הנקודות אוטומטית רק לאחר שיבצע טסט ותאוריה ויעבור אותם בהצלחה.

בצבירה חוזרת של 36 נקודות או צבירה של 72 נקודות: יקבל הנהג פסילה ורישיונו יופקד לפרק זמן של 9 חודשים שלאחריהם יבצע קורס נהיגה, טסט ותאוריה שבמידה ויעמוד בהם הצלחה, יימחקו הנקודות.

לטבלת נקודות תעבורה

נקודות רישוי - האם הן נמחקות בצורה יזומה?

במסגרת זכויותיהם של נהגים שהואשמו בביצוע עבירה, ישנה אפשרות למחוק את הנקודות טרם צבירתן. אפשרות זו, נוגעת למקרים בהם קיבל הנהג דוח תנועה ואיתו נקודות שיצברו לחובתו. בנוגע לאיך נקודות נמחקות במצב זה, נסביר שלא מדובר בנקודות שכבר נצברו אלא בנקודות עתידיות.

במקרה זה, במידה ולא חלפו 90 ימים מקבלת הדוח וכאשר לא מדובר בדוח מסוג "הזמנה לדין" ניתן להגיש בקשה להישפט, בקשה לביטול הדו"ח או המרתו באזהרה. ישנה חשיבות מכרעת לכך שטרם עברו 90 ימים שכן עם תשלום הדוח לא יהיה ניתן לפעול באחד מהאפיקים להלן והנקודות יצברו אוטומטית.

האם נהיגה מונעת מבטל נקודות?

נהיגה מונעת היא השם הנפוץ לקורס "נהיגה נכונה" של משרד הרישוי. הקורס הוא אינו תנאי למחיקת הנקודות אלא מהווה אמצעי תיקון שנדרש הנהג לעשות לאחר שנצברו לחובתו מספר מסוים של נקודות.

האם ניתן להמיר נקודות באזהרה?

כן ובלבד שטרם שולם הדוח. במסגרת האפשרות להמרת הדוח באזהרה, באפשרותו של הנהג לבקש זאת בשטח או להגיש בקשה למרכז לפניות נהגים. על מנת להמיר את הדוח, נדרש הנהג לעמוד במספר קריטריונים בהם: ותק נהיגה של שבע שנים לפחות, הודאה בעבירה, לחובתו לא עומדת הרשעה בחמשת השנים טרם ביצוע העבירה ואינו בעל תיק תעבורה פתוח וכמובן עבירה שחומרתה נמוכה.

האם עו"ד יכול לסייע עם מחיקת נקודות?

כן. ביכולתו של עורך הדין תעבורה לסייע במספר אפיקים באמצעות הגשת בקשות בהתאם לנסיבות המקרה. שימו לב, שהסיוע של עורך הדין נוגע למקרים בהם הדוח טרם שולם והנקודות טרם נצברו וזאת בכפוף לאפשרויות המשפטיות הבאות:

  • הגשת בקשה להישפט: במסגרת הפנייה לבית המשפט, יתקיים הליך במסגרתו יכול עורך הדין לנהל הסדר טיעון במסגרתו ישונה סעיף העבירה ובהתאם יופחת העונש לקנס ללא נקודות.
  • ביטול הדו"ח: בחינת נסיבות מתן הדוח ואיתור ליקויים אשר יכולים לאפשר הגשת בקשה לביטולו. במסגרת זו, ינסח עורך הדין טיעונים מנומקים שיוגשו כחלק מהבקשה.
  • המרת הדו"ח באזהרה: ככל שמתקיימים התנאים שצוינו לעיל, יסייע עורך הדין בניסוח הבקשה להמרת הדוח בהתאם לנסיבות העניין.

שימו לב כי במקרים של עבירות תעבורה חמורות, יקבל הנהג קנס מסוג "זימון לדין". במקרים אלו לא ניתן לפנות לאפיקים שהוצגו ומומלץ להתייעץ עם עורך דין מהר ככל האפשר מקבלת הדוח.

האם הנקודות נמחקות אחרי שנתיים?

תלוי במקרה. ככל שצברתם נקודות שסכומן נמוך מ-20 הן יימחקו אוטומטית לאחר שנתיים מצבירתן. במידה וסך הנקודות עולה על סכום זה, הן יימחקו לאחר תקופה של ארבע שנים ותידרשו לאמצעי תיקון שונים דוגמת ביצוע קורס נהיגה נכונה, טסט ותאוריה בכפוף לסך הנקודות.

מאמרים נוספים

עשוי לעניין אותך

עורך דין תעבורה

צורי סבן

עורך דין תעבורה צורי סבן מייסד ומנכ"ל חברת עורכי הדין סבן ושות' המונה מספר עורכי דין במספר סניפים ברחבי הארץ, החברה עוסקת בענייני תעבורה והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים מזה מספר שנים. לעורך הדין סבן הצלחות ותקדימים רבים במסגרתם דאג והשיב לאלפי נהגים את רישיונות הנהיגה שלהם.

אודות >
קבעו פגישת ייעוץ ללא התחייבות

    Google ג גוגל
    4.9
    מבוסס על 265 ביקורות
    ×
    js_loader
    דילוג לתוכן