Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

סירוב לבדיקת ינשוף

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 24 יולי 2022

בעבר, כאשר נחשד אדם שהוא נוהג תחת השפעת אלכוהול, נדרש השוטר לחשד ממשי על מנת לבצע בדיקת שכרות. אולם כיום לאור הסיכון שטמון בעבירה של נהיגה בשכרות , חוקי התעבורה מסמיכים את משטרת ישראל לבצע בדיקה גם ללא חשד ממשי ובמקרים של תאונה, אף לדרוש דגימות שתן ודם. לכן במידה ונחשדתם בנהיגה בשכרות, אלו הדברים שכדאי לדעת.

מהי בדיקת ינשוף?

בדיקת אלכוהול בנהגים או בשמה המוכר "בדיקת ינשוף" היא בדיקה שנעשית באמצעות מתקן חד פעמי או מכשיר חשמלי, מאושר לשימוש גופי האכיפה ומטרתו בדיקת רמת האלכוהול בדמו של הנהג. הבדיקה מתבצעת באמצעות נשיפת אוויר לצינורית חד פעמית המספקת נתונים אודות כמות האלכוהול בדמו של הנהג וזאת תוך מספר שניות.

מהי הכמות המותרת?

בשונה מסמים, החוק הישראלי מתיר לנהגים שאינם "נהג חדש" לנהוג ברכב מנועי כשבדמם כמות מקסימלית של 240 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אוויר נשוף. במידה ולאחר בדיקת הינשוף נמצאה בדמם כמות של 240 מיקרוגרם ויותר, עשויים למצוא עצמם עומדים בפני כתב אישום על נהיגה בשכרות. חשוב לדעת שהחוק מחמיר עם נהגים חדשים או צעירים וככל שרמת אלכוהול הנמצאת בדמם מגיעה לכמות של למעלה מ 50 מיקרוגרם על כל ליטר אוויר נשוף, זו תחשב כנהיגה תחת השפעת אלכוהול. כמו כן, במידה ונדרשתם לבדיקות דם, דעו שכמות של 100 מיליגרם אלכוהול על כל 100 מיליליטר דם, ייחשבו לנהיגה בשכרות.

כמה זמן צריך להמתין אחרי בדיקת ינשוף?

במידה ושוטר עיכב אתכם לבדיקת ינשוף, דעו שאתם נדרשים להמתין פרק זמן משוער של 15 דקות מבלי שהכנסתם דבר לגופכם – אוכל, שתייה או ניקוטין. וזאת עד לקבלת תוצאות הבדיקה. בזמן זה הנהג נדרש לשתף פעולה עם השוטרים ועם ביצוע הבדיקה.

סירוב לבדיקת שכרות

במידה ונתבקשתם לעבור בדיקת ינשוף, אל תסרבו שתפו פעולה עם המשטרה ובצעו את הבדיקה. נהגים רבים מנסים "לרמות" את הבדיקה באמצעות נשיפות חלשות, במקרה כזה מתריע המכשיר על בדיקה שאינה תקינה, התראה שעשויה להתפרש גם כסירוב לבדיקת שכרות. במידה והנהג סובל מאסתמה או כל מחלה נשימתית שמונעת ממנו לנשוף למכשיר באופן תקין, בדיקה זו לא תהיה תקפה. כדאי לדעת שסירוב לבדיקת נהיגה בשכרות נחשבת לעבירת תעבורה חמורה המהווה עבירה פלילית, וזו עשויה להוביל לשלילת רישיון לפרק זמן ממושך ובמקרים חמורים גם לעונש מאסר.

מה משמעות הסירוב לבדיקת ינשוף?

בהתאם לסעיף 64ב'(ב2) לפקודת התעבורה, דרישת שוטר למתן דגימת נשיפה, דם או שתן תלווה בהסבר למטרת הבדיקה ותותנה בהסכמתו של הנהג. כמו כן, בסמכותו של שוטר לבקש דגימה מדמו של הנהג וזאת אך ורק במקרים של תאונת דרכים. בהתייחס להוראה זו, שוטר מחויב לידע את הנהג באופן הבדיקה וייעודה. במקרים של סירוב לבדיקת שכרות, על השוטר להסביר את משמעותיו המשפטיות של סירוב זה כאמור בסעיף 64ד. משמעות סירוב זה כאמור, עשוי להוות אסמכתא לאשמתו של הנהג בנהיגה בשכרות ולהוביל לכתב אישום כנגדו.

בדיקת ינשוף עבור נהגים חדשים ונהגים צעירים

נהגים חדשים, צעירים וכן נהגים מקצועיים נחשבים על פי החוק הישראלי כ"אוכלוסייה מיוחדת" עליהם חלים תנאים מחמירים יותר. הסיבה לכך היא אכיפה מחמירה במקרים של נהגים חסרי ניסיון. על כן, במידה ואתם נהגים חדשים או צעירים, דעו כי במידה ותימצא בדמכם כמות של למעלה מ-50 מק"ג אלכוהול, תיחשבו כמי שנהג תחת השפעת אלכוהול ואתם צפויים לעונשים הקבועים בחוק. לכן, הימנעו משתיית אלכוהול בטרם עליתם להגה.

מה ההליך החוקי לביצוע בדיקת אלכוהול?

בדיקת שכרות קבילה, מתחילה בהוראת שוטר לנהג לעצור בצידי הדרך באופן שאינו מסכן רכבים נוספים. בהמשך, יפנה השוטר לנהג ויעדכן אותו כי הוא נדרש לבצע בדיקת נשיפה לבדיקת אלכוהול בדמו באמצעות "ינשוף". שימו לב כי במידה והנהג אינו מעורב בתאונת דרכים, אין בסמכותו של שוטר לדרוש בדיקה דם או שתן. בהמשך לכך, במהלך הבדיקה תדרשו לדומם מנוע ולהמתין לתוצאותיה ובמידה והיא תקינה, תשוחררו לדרכם.

מתי נפנה לעורך דין?

בגין נהיגה בשכרות עשוי החוק להטיל עליכם עונשים כבדים כמו קנס כספי, פסילת רישיון למשך זמן של עד שנתיים ונקודות תעבורה. לכן במידה ועוכבתם בחשד לנהיגה תחת השפעת אלכוהול, מומלץ לשתף פעולה. במידה ונדרשתם במסגרת העיכוב לבדיקת ינשוף, דעו שעומדת לכם הזכות לסרב אולם פירוש הדבר הוא הודאה באשמה. לכן, במידה ושיתפתם פעולה ובדיקת הינשוף מצביעה על אלכוהול מעבר לכמות המותרת בדמכם, פנו במהרה לעורך דין נהיגה בשכרות לצורך ייעוץ משפטי ראשוני ובמידת הצורך, ייצוג בבית המשפט.

מאמרים נוספים

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.