Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

חידוש רישיון נהיגה לנהג חדש

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 29 מאי 2023

בתחילת חודש אוקטובר של שנת 2021, התבצעו מספר שינויים במשרד התחבורה ביחס לחידוש רישיון נהיגה. בשונה מימים עברו, שכל נהג נדרש היה לחדש את רישיונו מידי עשר שנים, מאותה העת, רישיונות הנהיגה מתחדשים לכל נהג עד הגיעו לגיל 70, ולאחר מכן לתקופות קצרות יותר. אך יש לזכור, כי רישיון הנהיגה שלכם לא יחודש באופן אוטומטי ובכל תרחיש בסיום כל תקופת זמן. למעשה, נהג שישנן הגבלות על רישיונו, כגון מגבלות בריאותיות, שלילה, קנסות מצטברים שלא משולמים ועוד – רישיונו לא יחודש עד להסדרת הגורם המעכב.

 

מלבד האוכלוסייה המבוגרת, ישנה קבוצה נוספת שרישיון הנהיגה שלהם מתחדש לתקופה די קצרה, והיא קבוצת הנהגים החדשים.
פקודות התעבורה קובעות כי כל נהג בשנתיים הסמוכות להוצאת רישיון הנהיגה שלו, ייקרא בעיני החוק "נהג חדש". בתקופה זו, חלים עליו מספר הגבלות ונהלים מחמירים יותר, ואם לא יואשם בעבירות המעכבות את חידוש הרישיון, יצטרך לחדש אותו לאחר שנתיים מקבלת הרישיון. להלן נפרט על אותן עבירות המעכבות את חידוש הרישיון, ובאופן כללי, איזה מידע חשוב לדעת בנושא חידוש רישיון לנהג חדש.

מה אומר החוק בעניין חידוש רישיון נהיגה לנהג חדש?

סעיף 12א (א) בפקודות התעבורה קובע כך:

מי שניתן לו רישיון נהיגה ולא היה בידו קודם לכן רישיון נהיגה שאינו רישיון לנהוג באופנוע, בטרקטור או במכונה ניידת, יהיה נהג חדש למשך שנתיים מיום מתן הרישיון כאמור (בסימן זה – התקופה הבסיסית), או לתקופות נוספות בהתאם להוראות סעיף זה; תוקף רישיון הנהיגה שניתן לנהג חדש יהיה לשנתיים.

 

אם כן, נקודת המוצא הבסיסית היא שנהג ייחשב נהג חדש למשך שנתיים מיום מתן רישיון הנהיגה, ולאחר מכן רישיונו יפוג. אך כפי שהחוק כבר מסייג, ייתכנו מצבים בהם תקופה זו תהיה ארוכה יותר, וייתכן שבעל הרישיון לא יקבל את הרישיון הבא. לדוגמא, החוק קובע, שבמקרה שהוגש נגד נהג כתב אישום בגין עבירה על אחת ממספר עבירות המפורטות בהמשכו, תקופת היות הנהג "נהג חדש" תוארך עד תום ההליכים המשפטיים. כמו כן, במידה שהוא הורשע באחת מן אותן העבירות, תוארך התקופה בשנתיים נוספות מיום ההרשעה או מתום התקופה הבסיסית – המאוחר ביניהם.
העבירות שיכולות לעכב חידוש רישיון נהיגה לנהג חדש, הן עבירות תנועה שעלולות לגרום בסבירות גבוהה לתאונת דרכים. בין עבירות אלו נמצאות עבירות שנחשבות עבירות תעבורה חמורות, אך גם עבירות נוספות שההתייחסות אליהן מיוחדת כאשר נהג חדש הוא המורשע בהן.

 

בין עבירות אלו נמצאות אי ציות לרמזור, אי מתן זכות קדימה, אי הגשת עזרה לנפגע בתאונת דרכים, אי עצירת רכב לפני מפגש מסילת ברזל, נהיגה בפסילה, נהיגה על רכב סוג רכב ללא רישיון תואם אליו, ועוד.
מלבד הארכת התקופה הבסיסית בתקופה נוספת, נהג שהורשע באחת מהעבירות המנויות בתוספת לחוק, ייאלץ לעבור מבחנים ובדיקות חוזרים. כך, אם במסגרת הרשעתו לא גזר עליו בית המשפט פסילת רישיון, או שגזר עליו פסילה שלא עולה על 3 חודשים – יחויב הנהג לבצע בחינה עיונית חוזרת. במקרה של שלילת רישיון נהיגה לתקופה של למעלה מ-3 חודשים – יחויב הנהג לבצע גם בחינה מעשית, חוץ מהבחינה העיונית.

תשלום אגרה עבור חידוש רישיון נהיגה לנהג חדש

מלבד סיבות מהותיות כמו אלו שציינו עד כה, קיימות סיבות נוספות לעיכוב בחידוש רישיון נהיגה. סיבות אלו מעט יותר טכניות מהקודמות, אך גם אי קיום שלהן מונע את קבלת הרישיון החדש. אחת מסיבות אלו, היא אי תשלום אגרה למשרד הרישוי. לקראת סוף תוקפו של רישיון נהיגה, משרד הרישוי שולח לביתו של הנהג מכתב, שבו ספח לתשלום חידוש הרישיון. תשלום זה, הוא אגרה שנשלחת למשרד הרישוי, ורק לאחר התשלום, יוכל להישלח אליכם הרישיון החדש, בהנחה שאין גורמים מעכבים נוספים.

 

את תשלום האגרה ניתן לבצע במספר דרכים: באמצעות האינטרנט, בסניף הדואר, דרך סניף הבנק, בטלפון, ובאמצעות עמדות אוטומטיות המפוזרות במספר מקומות. לצורך ביצוע תשלום, נדרש להצטייד בספח התשלום אותו קיבלתם בדואר, בתעודת זהות מקורית, וכן ברישיון הנהיגה הישן.

מבחינת התמונה המודפסת על גבי הרישיון, ברירת המחדל היא שלא להחליפה לקראת המעבר לרישיון החדש. כלומר, במידה שקיימת תמונה שלכם במאגר של משרד התחבורה, לא תתבקשו על ידי גורם כל שהוא להצטלם שוב, שכן מדובר בהליך אדמיניסטרטיבי שלרוב יעדיפו להימנע ממנו כשאין בו צורך. נהג שבבואו לחדש את רישיונו מתעקש להחליף את התמונה הקיימת במאגר, והוא בעל סיבה טובה ומנומקת מדוע מרצונו לעשות זאת, נדרש לקבל את אישור מיוחד לכך, ואם יקבל אותו, יפעל לפי הנחיות הגורם המאשר.

חידוש רישיון נהג חדש עם 8 נקודות

כאמור, יחסו של החוק לנהגים חדשים חמור יותר מיחסו לנהגים ותיקים. אשר על כן, נהג חדש מתחת לגיל 24 שצבר 8 נקודות בלבד, יישלח לביצוע קורס נהיגה נכונה. כמו כן, בשל העובדה שגם בית המשפט רואה את עבירות התנועה של הנהגים החדשים בחומרה רבה, נהג שנתפס בביצוע עבירת תעבורה חמורה, עומד בפני חשש לא מבוטל שרישיונו ייפסל.

 

משמעות שלילת רישיון איננה רק תקופה שבה חל איסור נהיגה, אלא כפי שכבר צוין, הדבר מעכב גם את סיום התקופה הבסיסית של מגבלות נהג חדש, וכן מחייב במבחנים נוספים ממש מתחילת התהליך. בוודאי שמדובר בפרוצדורה לא נעימה בכלל.

חידוש רישיון נהיגה לנהג חדש לאחר שלילה

נהג חדש שרישיון הנהיגה שלו נשלל, צריך להשלים את תקופת השלילה מבלי שייזקפו לחובתו עבירות תעבורה נוספות, ובסופה, לבצע מבחנים. תקופת ההגבלה, וכן אמצעי התיקון, משתנים בהתאם לסוג הרישיון של הנהג, וכן בהתאם לשאלה האם הוא נהג חדש או לא.

 

נהג שתקופת ההגבלה על רישיונו החלה עוד בהיותו נהג חדש, ורישיונו הוא מסוג A,B,1C,3D  – תקופת פסילת רישיונו עלולה להגיע עד לכדי 30 חודשים, ואף יותר מזה. כדי להחזיר אליו את רישיונו, עליו יהיה לבצע מבחן עיוני, מבחן מעשי, וכן לבצע הצהרת כשירות רפואית לנהיגה.

שאלות נפוצות בעניין חידוש רישיון נהיגה לנהג חדש

מתי מחדשים רישיון נהג חדש?

חידוש רישיון לנהג חדש יתבצע בתום שנתיים מיום הוצאת הרישיון, למעט מקרים בהם ישנה מניעה כגון בעיה רפואית, אי תשלום אגרה, או ביצוע עבירה חמורה בתקופה הבסיסית.

איך מוציאים רישיון אחרי נהג חדש

לאחר שנתיים מיום הוצאת רישיון הנהיגה הראשוני, נדרש לשלם אגרה נוספת כתנאי מקדים לקבלת רישיון חדש. בהנחה שהנהג מילא את כל חובותיו בזמן שהזדקק למלווה בנהיגה, ובהנחה שאין מניעה מחידוש רישיונו, לאחר תשלום האגרה יישלח אליו בדואר רישיון חדש, עם תוקף ל5 שנים נוספות.

באילו מקרים חידוש רישיון לנהג חדש לא יחודש?

כאמור, ישנן סיבות נוספות לכך שרישיון הנהיגה החדש לא יישלח. אגרה שלא שולמה, אי הצהרה על סיום ליווי לאחר הוצאת הרישיון, אי קיומה של תמונה במאגר של משרד הרישוי, ואי ביצוע או חידוש בדיקות ראייה. כמו כן, במקרה של פסילת או התליית רישיון, וכן בחובת ביצוע קורס נהיגה נכונה, רישיון נהיגה חדש לא יישלח עד להשלמת כלל החובות על הנהג.

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.