Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader
    דף הבית > מאמרים > תהליך הוצאת רישיון נהיגה על רכב ציבורי – רישיון D ו-D1

תהליך הוצאת רישיון נהיגה על רכב ציבורי – רישיון D ו-D1

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 07 דצמבר 2021

תהליך הוצאת רישיון נהיגה מהווה תהליך שיש בו להבטיח את כשירותו של אדם לנהוג ברכב מסוים. תהליך בו ניתן להבטיח כי כל אדם שקיבל רישיון נהיגה עומד בתנאים הכרחיים המוגדרים בחוק ואף עמד במבחנים שונים.

במסגרת חוקי התעבורה בישראל, קיימות הגדרות מדויקות לגבי התנאים והמבחנים ההכרחיים הנוגעים לסוגי רישיון שונים. עבור אלו השואפים לקבל רישיון נהיגה על רכב ציבורי, דוגמת רישיון נהיגה לאוטובוס או רישיון נהיגה למונית, קיימים תנאים מחמירים יותר שיש לעמוד בהם.

אילו סוגי כלי הרכב שמצריכים רישיון נהיגה ומדוע?

בישראל, סוגי הרכב המצריכים רישיון נהיגה כוללים רכב נוסעים, רכב משא מסחרי, רכב נתמך או גרור, טרקטורים, מכונות ניידות, רכבי שטח ואופנועים. לסוגי רכב אלו קיימים ארבע דרגות נהיגה, כשאלו בישראל מותאמות לדרגות הקיימות במרבית מדינות אירופה. דרגת רישיון נהיגה D מתייחסת לרישיון נהיגה המאפשר לאותם נהגים להסיע נוסעים באמצעות מוניות ואוטובוסים.

תנאים הכרחיים להוצאת רישיון D ו D1

בישראל ישנם מספר תנאים מצטברים הכרחיים להוצאת רישיון לרכב ציבורי.

התנאים הנדרשים:

  • על המבקש להיות תושב ישראל בלבד.
  • במועד הגשת הבקשה על המבקש להיות לכל הפחות בגיל 20 ושישה חודשים. קבלת רישיון נהיגה ציבורי תתאפשר רק לאחר גיל 21.
  • על המבקש חובת ידיעה השפה העברית והערבית. ידיעה הכוללת קריאה וכתיבה.
  • בעת הגשת הבקשה על המועמד להיות עם ותק של שנתיים בהחזקה של רישיון נהיגה לרכב משא או פרטי.
  • על המועמד להיות בעל השכלה של שמונה שנים לפחות. יש להמציא מסמך רשמי ממוסדות הלימוד.
  • עם מועד הגשת הבקשה על המבקש להחזיק ברישיון נהיגה בתוקף.

שלבים בעת בקשה להוצאת רישיון נהיגה d או d1 לרכב ציבורי

קיימים מספר שלבים הכרחיים עבור הוצאת רישיון נהיגה לרכב ציבורי.

  1. הוצאת טופס בקשה ממוחשב המחייב צילום של מבקש הבקשה.
  2. ביצוע בדיקת ראייה לאחר הנפקת טופס הקבלה הממוחשב. את בדיקת הראייה יש לערוך אצל רופא עיניים או אופטומטריסט מורשה.
  3. יש לפנות למשרד הרישוי הקרוב לכתובת מבקש הבקשה. על המבקש להגיש למשרד הרישוי את טופס הבקשה, צילום תעודת הזהות, רישיון נהיגה בתוקף ותעודת השכלה (שמונה שנים לפחות).
  4. לאחר העברת טופס הבקשה והמסמכים למשרד הרישוי, יפנה משרד הרישוי למשטרת ישראל על מנת לקבל מהם תעודת יושר של מגיש הבקשה. במידה ולמבקש גילון הרשעות, גיליון זה יועבר גם כן למשרד הרישוי.
  5. לאחר העברת תעודת יושר וגיליון הרשעות, במידה וקיים, לידי משרד הרישוי ובמידה והמידע שנמסר מאפשר למועמד להמשיך בתהליך, פונה משרד הרישוי אל המכון לבטיחות בדרכים בעבור ביצוע בדיקה רפואית למבקש.
  6. אם והמכון לבטיחות בדרכים ממליץ על מתן רישיון נהיגה על רכב ציבורי למועמד, ייקבע משרד הרישוי למועמד קורס נהיגה לרכב ציבורי.
  7. לאחר קורס הנהיגה על המועמד לעמוד בהצלחה במבחן תיאורטי ומעשי. המבחן המעשי יהיה אך ורק על גבי הרכב הרלוונטי – רכב נוסעים עבור מונית או אוטובוס.
  8. לאחר ביצוע המבחן מועברות התוצאות אל משרד הרישוי. בהתאם לתוצאות המבחנים יוציא משרד הרישוי החלטה בנוגע למועמד.

כל כמה זמן יש לחדש רישיון D ו-D1? 

החל מאוקטובר 2021 רישיונות הנהיגה בדרגות A ו-B יונפקו עבור כל נהג עד לגיל 70 וזאת בשונה מבעבר, כשרישיונות הנהיגה הונפקו לתקופה של עשר שנים וחייבו כל מחזיק רישיון לחדשו על בסיס תאריך התפוגה שהופיע על גבי רישיון הנהיגה.

עם זאת, בכל הנוגע למחזיקי רישיון נהיגה על רכב ציבורי, יתבקשו מחזיקי רישיון הנהיגה לחדש רישיונם בכל עשור. במקרים ובהם מדובר בנהגים ותיקים, אלו יוכלו לחדש את רישיון הנהיגה שלהם על רכב ציבורי ללא צורך במבחן תיאורטי ומעשי כל עוד חידוש הרישיון נעשה בתוך שלוש שנים מאז פקיעתו.

חידוש רישיון נהיגה לאחר פסילה לנהגים מקצועיים 

בעבור חידוש רישיון נהיגה לאחר פסילה לנהגים מקצועיים, קיימות מגבלות שונות בהתאם לנהג שהחזיק ברישיון (נהג חדש, ותיק וכו'), בסוג הרישיון ובתקופה בה היה בשלילה. לצד אותן מגבלות קבועות (ראו טבלה בלינק) יכולים אותם נהגים, שרישיונם נפסל, לפנות לעורך דין תעבורה. עורך דין שיוכל לייצגם מול בית המשפט והרשויות השונות, דוגמת המכון לבטיחות בדרכים, בכדי להוביל מהלך שייקצר את תקופת הפסילה ואף יפחית ויצמצמם מגבלות נוספות שעליהם יוחלט.

שימוש בעורך דין תעבורה, עבור נהגים להם רישיון נהיגה על רכב ציבורי, נעשה תדיר גם סביב נושאים הנוגעים למגבלות רפואיות לרישיון נהיגה. מקרים בהם מגבלות רפואיות לרישיון בוחר להחמיר, יש פעמים ולא בצדק, עם אדם המעוניין ברישיון נהיגה על רכב ציבורי או כזה המעוניין לחדשו. החמרה המובילה את אותו אדם לפנות לעורך דין תעבורה מקצועי ומנוסה. עו"ד שביכולתו להפוך את החלטת המכון ולאפשר לאותו אדם להמשיך ולהתפרנס מעבודתו כנהג רכב ציבורי.

 

 

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.