Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 265 ביקורות
×
js_loader

מה עושים אחרי תאונת דרכים?

  • עורך דין צורי סבן
    עורך דין צורי סבן
  • 07 דצמבר 2021

אירוע של תאונות דרכים מוביל רבים מהנהגים, בין אם כנפגעים ובין אם כפוגעים, לסיטואציה לא קלה. סיטואציה בה חשוב לפעול באותו רגע באופן אחראי ושקול. לבטח כשמדובר בתאונה הנחשבת לכזו שברף הגבוה.

עורך דין תעבורה, העוסק בייצוג של נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים, יהיה האדם שחשוב לפנות אליו כמה שיותר מהר לאחר אירוע של תאונה. ניסיונו הרב בייצוג של נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים, יאפשר לכם לשמור על זכויותיכם ולפעול באופן שיטיב איתכם בהמשך.

היקף תאונות הדרכים בישראל

בישראל, נפגעים מידי שנה סדר גודל של כ-20 אלף אנשים בתאונות דרכים, כשמתוכן נרשמים בכל שנה מאות הרוגים. נכון להיום, בישראל נהרגו יותר אנשים בתאונות דרכים מכל מלחמות ישראל יחד.

גם ב-2022 המשיכה אותה מגמה מדאיגה. על פי נתונים שהציגו בהלמ"ס בה נהרגו 348 בני אדם ב-316 תאונות קטלניות. בשנת 2022 החודש הקשה ביותר הוא חודש מאי בו נהרגו 37 בני אדם, העלייה הניכרת ביותר נרשמה בנתוני ההרוגים כתוצאה מתאונת דרכים במעורבות כלי רכב כבד בהן קיימת עליה של 33% בהרוגים: 157 בני אדם נהרגו לעומת 118 הרוגים בממוצע השנים 2019-2021.

 

 

מעורבות בתאונת דרכים כפוגע וכנפגע

כפי שציינו קודם, מעורבות בתאונת דרכים יכולה להפוך לאירוע משנה חיים. לבטח אם באותה תאונה נפגעו אנשים באופן חמור או שיש והתאונה הובילה למותם. אלו שנפגעו בתאונת דרכים בצורה קשה, מחלקים, לא פעם, את חייהם לפני אותה תאונה ואחריה. זאת למול הקשיים הפיזיים, הבריאותיים והנפשיים עימם הם צריכים להתמודד.

מה עושים אחרי תאונת דרכים קלה ללא נפגעים?

תאונת דרכים ללא נפגעים נחשבת לאירוע קל. אירוע המסתכם במידת נזק כלשהי לרכב אחד או יותר ולפעמים לתשתיות סביב. במקרים אלו חשוב לדאוג לתיעוד באמצעות צילום של כלי הרכב וזירת התאונה וקבלת הפרטים מכלל המעורבים. ביצוע פעולות אלו יאפשר לכם, בהמשך, לבסס את טענותיכם למול מידת אחריותכם לאותה תאונה שאירעה. מה שיאפשר לכם לקבל פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לרכב שלכם, בין אם מחברות הביטוח ובמקרים מסוימים גם מהמעורבים בתאונה ואף מהרשות המקומית שבשטחה התרחשה התאונה.

מה לעשות אחרי תאונת דרכים עם נפגעים?

תאונת דרכים עם נפגעים מוגדרת כתאונה בה נפגע אדם אחד לפחות מבחינה גופנית בין אם מדובר על פגיעה הנחשבת לקלה ובין אם לפגיעה קטלנית. במקרה כזה עליכם לדווח למוקד 100 של משטרת ישראל ולמוקד 101 של מד"א. בשיחה יש להקפיד להעביר מיקום מדויק ופרטים על מצב הנפגעים ומספרם.

תקנה 144 לתקנות התעבורה מגדירה מה עושים אחרי תאונת דרכים עם נפגעים. ראשית, על הנהגים המעורבים לעצור את רכבם במקום התאונה או בסמוך למקום עד כמה שניתן. הזזת הרכב אפשרית אך ורק אם יש בה להעניק עזרה לאדם שנפגע או אם שוטר במקום הורה לכם להזיז הרכב. כל מי שמעורב בתאונת דרכים עם נפגעים מחויב בהגשת עזרה לנפגעים. הגשת העזרה יכולה להיות באמצעות ביצוע פעולות מצילות חיים, במידה ואותו אדם יודע כיצד לבצען, ואף בהזעקת כוחות רפואה והצלה למקום.

חובה נוספת על המעורבים היא במסירת כלל הפרטים לאחרים אשר היו מעורבים באותה תאונה ולשוטרים שהגיעו למקום. אלו כוללי פרטי זיהוי ומסמכי ביטוח שונים. בהמשך, לצד מסירת אותם פרטים, יש לדאוג להמשך דיווח מסודר למשטרת ישראל.

מה לעשות אחרי תאונת דרכים עם פגיעה ברכוש?  

תאונת דרכים תביא כמעט תמיד לנזק לכלי הרכב המעורבים, כשיש פעמים ולצד הנזק לרכבים, ייגרם נזק לרכוש נוסף שהיה במקום התאונה. פגיעה ברכוש מובילה אותנו לתקנה 145 במסגרת תקנות התעבורה. בתקנה זו קיימת חובה מצד המעורבים בהזזת כלי הרכב על מנת שאלו לא ימשיכו להיות גורם מפריע לתנועת כלי רכב חולפים. בהמשך, חשוב גם כן להחליף פרטים עם שאר המעורבים ולדאוג לדיווח מסודר למשטרת ישראל בתוך 24 שעות ממועד התאונה.

מה אסור לעשות אחרי תאונת דרכים?

כל עורך דין תעבורה שעוסק בתיקים בנושאי תאונות דרכים ידע לציין אילו דברים אסורים לבצע במידה והיינו מעורבים בתאונת דרכים.

בראש ובראשונה, כפי שנחשפנו בעבר בתאונות דרכים קטלניות שאירעו, חל איסור על המעורבים לברוח ממקום התאונה. לבטח במקרים בהם יש נפגעים ואותה בריחה יכולה להיות זו שתמנע הגעה של כוחות רפואה והצלה בזמן.

ברמה הפרוצדורלית ממליצים עורכי הדין להימנע מחתימה על מסמכים כלשהם, לבטח מול נהגים אחרים שהיו מעורבים בתאונה. לצד אלו, חשוב להימנע מכל הבטחה לפיצוי כספי. הבטחה שיש בה להיות מין הודאה באשמה, כשבה גם יעשו שימוש בהמשך מעורבים אחרים בתאונה וחברות הביטוח. מכאן, גם חשוב להימנע מכל הודאה באשמה. גם במקרים ובהם אתם מרגישים כי אותה תאונה קרתה באשמתכם הישירה.

מה עושים אחרי תאונת דרכים כאשר מקבלים זימון למכון הרפואי?

בכל תאונת דרכים שהתרחשה ונרשמה במשטרת ישראל יועבר דיווח מסודר למרב"ד – המכון הרפואי לבטיחות בדרכים מטעם משרד התחבורה. במקרים מסוימים, לאחר אירוע של תאונת דרכים, יכול המכון הרפואי להגיע להחלטה על ביצוע בדיקות כשירות לנהגים המעורבים. בדיקות שיש בהן להוביל לכך שחלק מהמעורבים לא יוכלו לשאת רישיון נהיגה בשל מגבלות בריאותיות ו\או פיזיות. מגבלות שהיה בהן להוביל לאותה תאונה, תוך חשש שאותן מגבלות יובילו לתאונות בעתיד.

במידה וקבע המכון הרפואי כי אינכם כשירים לנהיגה, ניתן כמובן לפנות לעורך דין תעבורה על מנת להגיש ערר לועדת ערר במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. מול אותה ועדה יוכל עורך הדין להציג טענותיכם ולאפשר לכם לזכות ברישיון הנהיגה שלכם בחזרה, בין אם בצורה מוגבלת ותחת סייגים מסוימים ובין אם בקבלת רישיון הנהיגה ללא כל מגבלות או סייגים.

עורך דין תעבורה צורי סבן

עו"ד צורי סבן, עו"ד לענייני תעבורה, עם תואר ראשון במשפטים ובקרימינולוגיה וגם מגשר מוסמך ע"י לשכת עורכי הדין. לעו"ד סבן  ותק רב ונסיון בייצוג מאות לקוחות בכל הארץ מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ועבירות תעבורה.